Kuljetusalan yrittäjäjärjestöt: Reilu kuljetus -opas tukee asiakkaita kuljetuspalveluiden hankinnassa

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Autoliikenteen Työnantajaliitto (ALT) uudistivat kuljetuspalveluiden ostajille suunnatun oppaan. Reilu Kuljetus -opas auttaa kuljetuspalvelun ostajia helposti selvittämään lakisääteiset velvoitteensa. Oppaan avulla vahvistetaan yhteisiä pelisääntöjä ja torjutaan harmaata taloutta kuljetusalalla. Reilu kuljetus -opas on maksutta saatavilla järjestöjen verkkosivuilla kuljetusasiakkaiden käyttöön.

Maanteiden tavaraliikenteen vuotuinen liikevaihto on noin 7,4 miljardia. Luvanvarainen tavaraliikenne tuottaa valtiolle erilaisina veroina veroluonteisina maksuina noin 2,5 miljardia euroa vuodessa. Nämä kuljetusyritykset huolehtivat kaupallisista kuljetuksista ja maksavat veronsa asianmukaisesti. Luvanvaraisuus tuo kuljetusyrityksille vaatimuksia ja kustannuksia, joita ei-ammattimaisilla toimijoilla ei ole. Niitä myös valvotaan tarkkaan.

Jos yritys ei täytä luvanvaraisen kuljetustoiminnan vaatimuksia, se voi menettää liikenneluvan ja samalla oikeuden harjoittaa ammattimaista kuljetustoimintaa. Myös kuljetusasiakkaalla on velvoitteita liittyen kuljetuspalveluiden tilaamiseen. Ei ole samantekevää, miten kuljetuspalvelua tuotetaan ja hankitaan. Kun kaikkia koskevat samat säännöt samoilla markkinoilla, voidaan puhua reilusta kuljetuksesta. Kyse on yhteisistä pelisäännöistä.

Kuljetuspalvelun ostajaa koskee määrätyt lakisääteiset velvoitteet, joista ostajan on huolehdittava kuljetuspalveluita ostettaessa tai kuljetussopimuksia solmittaessa. Reilu Kuljetus -oppaan tarkoitus on huolehtia, että asiakkaan on helppo selvittää vastuunsa. Siksi Reilu kuljetus -opas päivitettiin vastaamaan viimeisintä lainsäädäntöä. Opas kuvaa selkein tarkistuslistoin ja havainnollisin esimerkein, mitä kuljetusasiakkaiden lainsäädännön mukaan tulee huomioida hankkiessaan kuljetuspalveluita. Näin ostajat osaltaan torjuvat harmaan talouden ilmiöitä.

– Oppaan tavoitteena on varmistaa, että kuljetuspalveluiden ostajalla on oikea tieto sekä keinoja selvittää, onko kyseessä reilu kuljetus vai jotain muuta, kuvaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Usein puhutaan esimerkiksi vastuullisesta liiketoiminnasta ja viitataan kolmeen vastuuseen: taloudelliseen, ekologiseen ja sosiaaliseen vastuuseen.

– Kaikki ovat tärkeitä, mutta taloudellinen vastuullisuus korostuu varmistettaessa liiketoiminnan kannattavuutta. Kannattava yritys pystyy huolehtimaan velvoitteistaan ja investoimaan esimerkiksi vähäpäästöisempään kalustoon, Kujala sanoo.

– Olemme pyrkineet laatimaan riittävän laajan, mutta kuitenkin kompaktin oppaan, jolla asiakas kuin asiakas pärjää, ALTin toimitusjohtaja Mari Vasarainen sanoo.

– Reilu kuljetus -oppaalla haluamme antaa selkeät ja konkreettiset ohjeet, joiden avulla ostajat varmistuvat osaltaan lain noudattamisesta ja voivat tehdä vastuullisia ja reiluja valintoja. Kuljetuspalvelun tilaajan vastuun noudattaminen kitkee tehokkaasti epäterveitä ilmiöitä alalta, toteavat SKAL ry:n ja ALTin toimitusjohtajat.

Opas on suunniteltu käytännön työkaluksi, ja se sisältää muun muassa seuraavia aiheita:

  • Liikennelupavelvoite ja poikkeukset
  • Kuljetusyrityksen taustojen tarkistaminen
  • Lainmukaiset palkanmaksu- ja työaikasäännökset
  • Harmaan talouden tunnistaminen ja välttäminen
  • Ostajan vastuut ja rooli

SKAL ja ALT kannustavat kaikkia kuljetuspalveluita ostavia tutustumaan oppaaseen ja hyödyntämään sitä. Yhdessä voimme varmistaa, että Suomen kuljetusala toimii vastuullisesti ja reilusti. Myös kevään kuntavaaleissa kannattaa keskustella reilun kuljetuksen hyödyistä ja periaatteista.

Lataa Reilu kuljetus -opas tästä

Reilu kuljetus jo 10 vuotta. SKAL ja ALT laativat ensimmäisen Reilu kuljetus -oppaan kuljetusten ostajille vuonna 2015 otsikolla ”Milloin tarvitset liikenneluvan?”. Periaate ei ole kymmenessä vuodessa olennaisesti muuttunut. On tärkeää, että asiakkailla on apuvälineitä saada selville heitä tilaajana koskevat vaatimukset.

Lisätietoja

Anssi Kujala

Toimitusjohtaja

+358 9 478 999+358 400 567 925

anssi.kujala@skal.fi

Mari Vasarainen

Toimitusjohtaja, ALT ry

+358 40 511 6959

mari.vasarainen@alt.fi

Petri Murto

Johtaja, asiantuntijapalvelut | Liiketoimintajohtaja, SKAL Kustannus Oy

+358 9 4789 9334+358 40 762 2140

petri.murto@skal.fi

Heini Polamo

Viestintäjohtaja, päätoimittaja | Ulkoinen ja sisäinen viestintä, Kuljetusyrittäjä-lehti, liikenneturvallisuus, vertaistukitoiminnan koordinointi

+358 9 4789 9320+358 40 506 0131

heini.polamo@skal.fi