Kuljetusyrittäjät: Asemien saavutettavuus ratkaisee eniten polttoainejakelijan valinnassa

Kuljetusyrittäjät haluavat tankata kuljetusreittien varrella kilpailukykyiseen hintaan kattavasti tarvitsemiaan polttoainelaatuja. Myös polttoainejakelijan hyvämaineisuudella ja palveluilla sekä tankkausympäristön turvallisuudella ja riittävällä pysäköintialueella on merkitystä, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin kuljetusbarometri.

Kyselyn perusteella tärkein kriteeri polttoainejakelijan valinnalle on mahdollisuus tankata kuljetusreitin varrella. Tämä karsii ylimääräisiä poikkeamisia reitiltä ja tuo tehokkuutta toimintaan. Yli 90 prosenttia kuljetusyrityksistä arvostaa polttoainejakelijan valinnassa lisäksi kilpailukykyistä hintaa, kattavaa polttoainelaatuvalikoimaa ja liikenneasemien sujuvia liittymäjärjestelyjä.

Uusien liikenneasemien ja tankkaus- tai latauspaikkojen suunnittelussa sekä liittymäjärjestelyissä tulee tulostenkin valossa huomioida erityisesti raskaan liikenteen tarpeet ja talviolosuhteet.

– Dieselin jakelun turvaaminen on tärkeää, mutta tulevaisuudessa latausinfran ja nesteytetyn kaasun jakeluinfran sijoittumisella on oleellinen merkitys logistiikkaketjujen toimivuudelle ja kustannuksille. Synergiaedut raskaan kaluston taukopaikkaverkoston ja uusien käyttövoimien jakeluinfran yhdistämisessä tulee huomioida, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujalan mukaan tämä tulee ottaa huomioon, kun Suomessa ratkotaan keinoja, miten uusiutuvien käyttövoimien jakeluinfraa rakennetaan. Asiaa säädellään EU-tasoisessa Afir-asetuksessa.

Kuvaaja: Vastanneista 94 prosenttia valitsee polttoainejakelijan sijainnin perusteella.

Asemien saavutettavuus huomioitava uusien käyttövoimien jakeluinfran rakentamisessa

Vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat nostamassa merkitystään raskaassa liikenteessä. Lähes kolmasosalle vastaajista oli merkityksellistä, että asemalla olisi tarjolla uusiutuvaa dieseliä. Noin viidesosa piti tärkeänä kaasutankkausmahdollisuutta. Myös raskaan kaluston sähkölataus on nostamassa merkitystään. Peräti seitsemän prosenttia vastaajista nosti sähkölatauksen merkityksen esille asemien valinnassa. Se on paljon ottaen huomioon, että sähkökuorma-autoja on tällä hetkellä vain pieni osa ajoneuvokannasta.

– Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää, että vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra on saavutettavissa kattavasti ympäri Suomen. Jakeluinfran rakentamisessa on huomioitava kattavuuden ja saavutettavuuden lisäksi muiden, kuljettajille tärkeiden, palveluiden saatavuus niiden yhteydessä, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.

Kansallisessa liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmassa esitetään infrastruktuurin rakentamistukea raskaan liikenteen yleisesti saatavilla oleville latauspisteille ja vedyn tankkausasemille EU:n jakeluinfra-asetuksen vaatimusten täyttämiseksi. Lisäksi esitetään nesteytetyn metaanin tankkausasemaverkoston rakentumisen tukemista.

Kuljettajan turvallisuus ja palvelut tärkeitä

Runsaat 70 prosenttia vastaajista piti asemien monipuolista palvelutarjontaa ja kaksi kolmasosaa lämpimien asemien laajoja aukioloaikoja tärkeinä tekijöinä polttoainejakelijan valinnassa. Tavarankuljetukset toimivat ympäri vuorokauden, jolloin kuljettajat tarvitsevat ympärivuorokautisia palveluita.

Kysyttäessä liikenneasemien palveluista jäsenyrittäjät arvostivat eniten tankkausympäristön turvallisuutta. Myös lämpimien asemien laajat aukioloajat, sopuhintainen kahvi ja terveelliset ruoat kiinnostavat. Ystävällinen palvelu huomataan. Vastanneista 82 prosenttia pitää mukavaa henkilöstöä erittäin tai melko tärkeänä tekijänä liikenneasemilla. Taukotiloissa saatavilla olevia lehtiä ja televisiota pidetään hieman tärkeämpinä kuin esimerkiksi kuntoiluvälineitä. Nyt runsas viidennes pitää kuntoiluvälineitä tärkeinä. Toisaalta on todennäköistä, että kuntoilumahdollisuuksien arvostus on lisääntynyt uuden kuljettajasukupolven myötä.

EU-säädökset edellyttävät taukopaikoilta tiettyä palvelutasoa ja turvallisuutta. EU-komission laatimassa SSTPA-asetuksessa on neljä eri tasoa turvallisuudelle: pronssi, hopea, kulta ja platina.

– Tason noustessa alueen tarjoamat palvelut ja turvallisuus paranevat. Jo lähtötaso edellyttää merkittäviä toimia. Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään pronssi- tai korkeamman tason taukopaikkaa, SKALin Kujala sanoo.

SKAL Kuljetusbarometri 1/2025 toteutettiin 16.12.2024 ja 6.1.2025 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 592 jäsenyrittäjää eri suoritealoilta ja eri puolilta Suomea. Ajankohtaiskysymykset koskivat kuljetusyritysten perusteita polttoainejakelijan valinnassa sekä odotuksia liikenneasemien palveluilta. Kysymykset on laadittu yhteistyössä SKALin polttoainekumppanin, St1 Oy:n, kanssa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 700 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry

Lisätietoja

Anssi Kujala

Toimitusjohtaja

+358 9 478 999+358 400 567 925

anssi.kujala@skal.fi

Ari Herrala

Edunvalvontajohtaja

+358 9 4789 9400+358 50 368 4248

ari.herrala@skal.fi

Heini Polamo

Viestintäjohtaja, päätoimittaja | Ulkoinen ja sisäinen viestintä, Kuljetusyrittäjä-lehti, liikenneturvallisuus, vertaistukitoiminnan koordinointi

+358 9 4789 9320+358 40 506 0131

heini.polamo@skal.fi