Vuoden lopussa teen lyhyesti koontia siitä, mitä olemme SKALissa saaneet aikaan. Paljon on ollut yksityiskohtia, mutta kärjessä ovat olleet tiemäärärahat ja energian hinta.
Tiemäärärahojen kasvusta olemme kertoneet useasti. Myös vuosi 2025 on tierahoituksen osalta kohtuullinen, mahdollistaen mm. hyvän päällystystason ensi kesänäkin. Eduskunnassa päätetään ensi viikolla myös 30 miljoonan euron lisärahoituksesta – vielä valtion talousarvioesityksen päälle.
Vuoden 2024 alusta polttoainevero hieman laski, historiallisesti. Sitä suurempi vaikutus oli jakeluvelvoitteen tason laskemisella. Ilman SKALin työtä jakeluvelvoite olisi ollut tämän vuoden alusta 28 prosenttia, kun se on nyt ollut 13,5 prosenttia. Velvoite nousee vuoden alussa kolme prosenttia, mutta on silti paljon vähemmän kuin vanhojen päätösten taso.
Jakeluvelvoitteen ja polttoaineveron alentaminen yhdessä ovat pienentäneet arviomme mukaan kuljetusyritysten kustannuksia 260 miljoonaa euroa vuositasolla.
Konkreettisesti tämä näkyy hinnoissa: Tilastokeskuksen mukaan dieselin verollinen keskihinta oli marraskuussa 1,7 euroa litralta, kun se viime vuoden marraskuussa oli reilut 2 euroa. Hinta on näin laskenut vuodessa 30 senttiä per litra, yli 15 prosenttia.
Tulevaisuudessa on kuitenkin haasteita, joiden torjumiseksi vaikutamme. Kirjoitin aiheesta Kalevassa.
Kustannukset puhuttavat muutenkin. Osana uuden strategiamme toteuttamista SKAL on julkistanut täysin uuden jäsenpalvelun, todellisen huipputuotteen jäsenyrittäjien avuksi: SKALkulaattorin.
Kiitän teitä kaikkia kuljetusalan eteen tehdystä työstä vuonna 2024 ja toivotan mitä parhainta joulua ja vuodenvaihdetta!
Anssi Kujala
toimitusjohtaja, SKAL
ps. Talven tullen aina jossakin teiden talvihoidossa epäonnistutaan. Tässä viestissä tarkemmin siitä, miten toimimme.
SKALin luottamushenkilöiden koulutuspolun vuoden ensimmäinen koulutus pidetään tiistaina 14.1.2025 klo 17.30–19.00 etäkoulutuksena. Koulutuksen teemana on yhdistyksen vuosikokouksen järjestäminen ja tarkempi ohjelma löytyy tästä.
Koulutukseen ei tarvitse ilmoittautua, osallistumislinkki lähetetään tammikuun alkupuolella sähköpostitse jäsenrekisterissä olevien tietojen mukaan paikallisyhdistysten puheenjohtajille, varapuheenjohtajille, sihteereille ja rahastonhoitajille. Varmistattehan, että jäsenrekisterissä paikallisyhdistyksen tiedoissa on oikeat luottamushenkilöt ja heidän yhteystiedot ovat ajan tasalla. Voitte tarkistaa tiedot YhdistysKiltasta ottamalla yhteyttä alueyhdistykseen tai jäsenrekisteriin. YhdistysKillan käyttäminen edellyttää käyttäjäkohtaisen salasanan, lisätiedot: jasenrekisteri@skal.fi .
Pari vuotta toimineessa SKAL nuorten verkostossa on mukana jo lähes 120 nuorta kuljetusalan ammattilaista. Verkoston toiminta ei ole kokoustamista tai pönöttämistä, vaan mukavaa yhdessäoloa ja verkostoitumista – kuljetusalan ja SKALin ajankohtaisia aiheita unohtamatta.
Verkostoon ovat tervetulleita 18–40-vuotiaat SKALin jäsenyrittäjät, yrityksen osakkaat, tulevan sukupolven edustajat ja työntekijät jäsenyrityksen suostumuksella. Verkostoon liittyminen on maksutonta, eikä se sido mihinkään. Tapaamisten kulut määräytyvät tapauskohtaisesti.
Seuraavan kerran nuorten verkosto kokoontuu verkostoitumispäiville Mikkeliin 31.-2.2.2025. Tule mukaan verkostoon tai vinkkaan nuorelle kuljetusalan ammattilaiselle!
Saimme SKAL Forumin palautekyselyyn runsaasti vastauksia. Nämä ovat meille erittäin tärkeitä, jotta voimme kehittää seuraavasta SKAL Forumista entistä paremmin jäsenistöä palvelevan tapahtuman. Kokonaisarvosana tämän vuoden SKAL Forumista oli positiivinen, yli puolet vastaajista antoi arvosanan 9 tai 10. Kritiikkiäkin tuli ja otamme siitä opiksemme.
Laita jo kalenteriisi ensi vuoden SKAL Forum 14.-15.11.2025.
Tiestön talvihoito huolestuttaa kuljetusalalla. Pohjoisessa nelostielle toissa viikonloppuna osunut peilijää, ajoneuvoyhdistelmän suistuminen ja yötä myöten seisseet autojonot puhututtavat alan ammattilaisia.
SKALin tehtävä kuljetusalan etuja ajavana järjestönä on vaikuttaa ennaltaehkäisevästi ja jatkuvasti siihen, että tiestö on turvallinen työympäristö kuljetusalan ammattilaisille. Pidämme tiiviisti yhteyttä virainomaisiin, kuten Väylävirastoon. Välitämme faktatietoa ja -materiaaleja päätöksenteon tueksi. Viranomaisten tehtävä on viime kädessä vastata teiden laatuluokituksen mukaisesta kunnosta.
Liikenneturvallisuuden heikkeneminen ja ajoaikojen odottamaton piteneminen vaikuttavat suuresti kuljettajan työolosuhteisiin. On tärkeää, että kuljetusalan ammattilaisten työpaikka eli tie on sellaisessa kunnossa, että siellä voi rauhallisin mielin ajaa turvallisesti.
Muistathan, että pääset Tienkäyttäjän linjalla niin sanotulle raskaan liikenteen ohituskaistalle. Toimi näin:
1. Soita Tienkäyttäjän linjalle p. 0200 2100 (auki 24/7)
2. Valitse pikavalinta 9
3. Kerro havainnostasi asiakaspalvelijalle
Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa Hätäkeskuksen 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta, jolloin puhelimen paikannus näkyy suoraan Tienkäyttäjän linjalle.
Muista myös liikenteen palauteväylä ei-kiireellisissä palautteissa.
Suomeen tehtävissä investoinneissa kuljetus- ja logistiikkakustannuksilla on iso merkitys. Kilpailukykyiseen logistiikkaan vaikuttavat useat politiikan sektorit. Liikenne ja logistiikka ovat muun muassa turvallisuuspolitiikkaa, aluepolitiikkaa, työvoimapolitiikkaa, veropolitiikkaa, ilmastopolitiikkaa, elinkeinopolitiikkaa, EU-politiikkaa, liikennepolitiikkaa, kilpailupolitiikkaa ja teollisuuspolitiikkaa.
Hallitus on laatinut teollisuuspoliittista strategiaansa työ ja elinkeinoministeriön vetovastuulla. Työhön on liittynyt LVM-vetoinen logistiikkaryhmä, jonka työssä SKAL on ollut mukana.
Suomen kilpailukyvyn ja elinvoiman säilyttämisen vuoksi on kaikessa päätöksenteossa otettava huomioon yritysvaikutukset kuljetus- ja logistiikkatoimialalle, koska kustannusvaikutukset kuljetusalalle kertautuvat moninkertaisina monelle muulle alalle. Suomalaisen elinkeinoelämän kannalta on varmistettava, että kuljetuskustannuksia merkittävästi lisääviä muutoksia ei toteuteta huomioimatta alan sopeutumiskykyä.
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025. Työllisyysalueita tulee olemaan yhteensä 45. Tässä yhteydessä muun kuin tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen hankinta siirtyy näille työllisyysalueille. Aikaisemmin ELY-keskusten hankkimat ammatilliset kuljettajakoulutukset, erityisesti rekry-koulutukset, menevät nyt työllisyysalueiden päätettäväksi.
Tähän saakka ELY-keskuksilla on ollut käytössä rahoitusta, jonka ne ovat käyttäneet muun muassa kuljettajakoulutuksiin. Tulevaisuudessa tämä raha menee ilman korvamerkintää kunnille.
Tule mukaan Kustannuslaskentakeskiviikkoihin, joissa SKALin asiantuntijat tarjoavat käytännönläheisiä neuvoja, vinkkejä ja vastauksia kuljetusyritysten kustannuslaskennan keskeisiin kysymyksiin.
Ensimmäisessä Kustannuslaskentakeskiviikossa 29.1.2025 klo 16-17 pureudutaan SKALkulaattorin käyttöön. Jokaisessa Kustannuslaskentakeskiviikossa käydään läpi tuorein kuorma-autoalan kustannusindeksi ja tarkastellaan sen vaikutuksia.
Kustannuslaskentakeskiviikkojen lisäksi käytössäsi on uusi, helppokäyttöinen työkalu kustannuslaskentaan: SKALkulaattori. Sen avulla voit tehdä kätevästi vertailulaskelmia eri käyttövoimien välillä.
SKALkulaattori sisältyy jäsenmaksuun. Pääset työkaluun jäsennetin tunnuksillasi. Käyttäjätunnuksesi on jäsennumerosi. Muistathan rekisteröityä käyttäjäksi ensimmäisellä kerralla. Jos tunnusten kanssa on ongelmia, olethan yhteydessä: viestinta@skal.fi
Yksi kuudesta strategisesta valinnasta on SKAL-brändin vaikuttavuuden vahvistaminen. Kehittämistiimissä ovat jäseninä SKALin toimistolta Alexander Tashtanbekov, Matti Grönfors,Mika Anttila ja Kirsi-Mari Peltopakkasekä jäsenyhdistyksiä edustamassa Sampsa Wichmann. Tiimiä vetää viestintäjohtaja Heini Polamo.
Tiimi keskittyy SKALin näkyvyyden parantamiseen tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa sekä brändin yhtenäistämiseen. Se tarkoittaa esimerkiksi SKAL-nimen vahvistamista kautta organisaation. Tiimi on muun muassa kartoittanut SKALin somea ja tutkaillut videomateriaaliin sovellettavia konsepteja. Tiimi on myös käsitellyt sosiaalisen median strategiaa ja luonut suosituksia, mihin somekanaviin voimia kannattaa keskittää. Seuraavaksi on luvassa suosituksia siitä, millainen jäsenyhdistyksen someprofiili parhaimmillaan olisi.
Viimeisimmässä kokouksessa pohdimme, miten tukea markkinointinimen SKAL Elintarvikeala omaksunutta Ekyä muutoksessa. Yhdistys on saanut logopaketin ja uudet Word-pohjat. Seuraavaksi toteutetaan rollup. Sidosryhmiä tiedotettaessa yksinkertainen tekstirimpsu, jolla kerrotaan nimimuutoksesta, on helppo lisätä esimerkiksi sähköpostin allekirjoitukseen. Kaikkia, jotka ottavat SKAL-nimen käyttöön, autetaan SKAL-viestinnästä.
Kehittämistiimi ottaa mielellään vastaan ideoita ja ehdotuksia brändin vahvistamiseen ja somen kehittämiseen!
Haemme Kuljetusyrittäjä-medialle innostunutta ja osaavaa toimituspäällikköä. Tehtävää täydentää monipuolinen rooli mediasuhteiden ja vaikuttamisviestinnän parissa osana SKALin viestintätiimiä.
Tule nostamaan kuljetus- ja logistiikka-alan kiinnostavuutta! Haemme projektipäällikköä hankkeeseen, jonka tavoitteena on lisätä kuljetus- ja logistiikka-alan houkuttelevuutta ammattina.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.