Kuorma-auton oikeaoppisella käytöllä voidaan vähentää riskejä AdBlue-laitteistojen talviaikaiselle vikaantumiselle. Myös itse AdBlue-liuoksen hankinnassa ja käsittelyssä on huomioon otettavia asioita. Kuljetusyrittäjä-lehden toimitus haastatteli kahta alan asiantuntijaa aiheesta.
Kuva: iStock
AdBlue -järjestelmän toimivuuden varmistamiseksi sekä järjestelmän häiriöiden minimoimiseksi Scania ja Yara suosittelevat seuraavia toimenpiteitä.
Sami Ruisma, tuotepäällikkö, Yara
- Kovilla pakkasilla kannattaa esilämmittää moottori ja tankki noin 15 minuuttia ennen ajoon lähtöä. Varmista, että tuote on sulaa, kun ajoneuvo lähtee liikkeelle.
- Jos mahdollista, ajoneuvo kannattaa säilyttää sisähallissa
- Ensi kilometrit alhaisilla kierroksilla, maksimirasitusta välttäen
- Sammuttaessa koneen jälkipolton kannattaa antaa mennä loppuun asti
- Syksyllä kannattaa tarkistaa jäähdytinesteen pakkaskestävyys
- Huollot huolto-ohjelman mukaisesti
- Käytä ainoastaan luokiteltua, tunnetun valmistajan AdBlue-tuotetta
- Varmista, että pakkauksessa löytyy maininta siitä, minkä valmistajan lisenssiin AdBlue perustuu
- Huolehdi tuotteen oikeasta varastoinnista: puhtaudesta ja säilytyksestä
- Tuote säilyy maksimissaan 18 kuukautta valmistusajankohdasta
- Älä lisää testaamattomia lisäaineita AdBluen joukkoon
Mika Jukkara, tuotepäällikkö, Scania
- Muista säännöllinen huolto, erityisesti talvikauden alussa. Säännöllinen huolto merkkiliikkeessä sisältää suodattimien vaihdon. Huohottimen (imuilman) suodattimen lisäksi Scaniassa on useampia järjestelmäsuodattimia. Kaikki suodattimet tulee vaihtaa.
- Käytä aina laadukasta, standardit täyttävää, tunnetun valmistajan valmistamaa AdBlue -ainetta. Markkinoilta voi löytyä ns. ”itsesekoitettuja” sekä myös väärennettyjä aineita. Näitä aineita ei pidä käyttää. AdBlue -aineen tulee olla 32,5 prosenttisesti urean ja puhdistetun veden sekoitusta.
- Älä säilytä AdBlueta pitkiä aikoja. Säilytyksen aikana syntyy kiteytymistä sekä seoksesta haihtuu vettä, jolloin AdBlue -lisäaineen seossuhde (32,5 %) muuttuu.
- Vältä aina tyhjäkäyntiä! Sammuta moottori aina poistuessasi autosta, ellei autolta edellytetä esimerkiksi ulosottokäyttöä. Moottorin tyhjäkäynti viilentää pakokaasuja ja rasittaa pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää. Käytä ohjaamon ja moottorin lämmittämiseksi ja lämmön ylläpitämiseksi polttoainetoimista lisälämmitintä (”webasto”).
- Vältä pesun yhteydessä suuntaamasta painesuihkua pakoputkeen. Tämä voi vaurioittaa NoX -anturia.
- Myös itse AdBlue -lisäainesäiliö tulisi silloin tällöin varmuuden vuoksi (noin 2 vuoden välein) tyhjentää, huuhdella ja pestä. Säiliön pesu/huuhtelu ei kuulu huolto-ohjelmaan.