Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, SKAL suoritealat sekä Logistiikkayritysten Liitto esittävät niin sanotun tilapäisen säilytyksen soveltamisohjeen muuttamista siten, että tilapäisen säilytyksen käsitteen piiriin ei kuuluisi auton tai sen perävaunun tavanomainen pysäköinti kuljetustehtävän aikana.
Tilapäisen säilytyksen soveltamisohje
Traficomin 25.10.2024 voimaantullut soveltamisohje Dnro TRAFICOM/597752/03.04.03.05/2024 on herättänyt keskustelua ja tulkintahaasteita vaarallisten aineiden kuljetuksia suorittavien yritysten joukossa. Soveltamisohjeen sanamuodot voivat johtaa siihen tilanteeseen, että vaarallisten aineiden jakelu- ja nouto-kuljetusten aikana tehtävät ajoneuvojen pysäköinnit (ns. tippajakelu) menisivät käsitteellisesti tilapäisen säilytyksen ja sen mukanaan tuomien vaatimusten piiriin. Tämä ei käsittääksemme vastaa asiaa koskevaa lainsäädäntöä eikä sen taustalla olevan hallituksen esityksen perusteluita.
VAK-lain (541/2023) hallituksen esitys avaa tilapäisen säilytyksen rajanvetoa seuraavasti: Kuljetukseen liittyvä, kuljetusolosuhteista johtuva matkan väliaikainen keskeytys ei olisi tilapäistä säilytystä, mutta se olisi kuitenkin osa kuljetusta 3 §:n 2 kohdan mukaan. Esityksen tekevät järjestöt korostavat sitä, että Traficomin soveltamisohje ei voi tiukentaa tilapäisen säilytyksen vaatimusta siitä, mitä lainsäädännössä sen perusteludokumentteineen on säädetty. Tämä huomioon ottaen esitämme seuraavien muutosten tekemistä soveltamisohjeeseen.
Soveltamisohjeen päivittämistarpeet
Traficomin soveltamisohjeessa on kaksi eri osiota: ”Milloin perävaunun säilytyspaikalta ei vaadita sisäistä pelastussuunnitelmaa” sekä ”Mikä ei ole tilapäistä säilytystä”. Esityksen tekijät tuovat esiin, että sisäinen pelastussuunnitelma on tilapäiseen säilytykseen liittyvä vaatimus. Se, että nämä erotellaan soveltamisohjeessa kahdeksi eri kokonaisuudeksi, on omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Esitämme, että soveltamis-ohjeen otsikointia muutetaan tältä osin.
Alla on järjestöjen muutosehdotukset Traficomin soveltamisohjeeseen.
1 Milloin perävaunun pysäköinti ei ole tilapäistä säilytystä säilytyspaikalta ei vaadita sisäistä pelastussuunnitelmaa
Kun kuljetustehtävän (yksi kuljetusyksikkö) olosuhteet tai luonne edellyttävät yksittäisen perävaunun pysäköintiä jättämistä säilytyspaikkaan pakottavasta tarpeesta vetoautolla suoritettavan kuljetustehtävän ajaksi, säilytyspaikkaa pysäköintipaikkaa ei katsota tilapäisen säilytyksen paikaksi, jolta vaaditaan sisäinen pelastussuunnitelma.
Edellä tarkoitettu säilytyspaikka katsotaan kuitenkin tunnistetuksi tilapäisen säilytyksen paikaksi, jolla on oltava sisäinen pelastussuunnitelma ja vastuuhenkilö, jos:
2 Mikä ei ole yleisesti tilapäistä säilytystä
Seuraavia tapauksia ei katsota VAK-lain 6 luvussa tarkoitetuksi tilapäiseksi säilytykseksi.
Kuljetukseen liittyvä, olosuhteista johtuva matkan väliaikainen keskeytyminen tai pysähdys
Esim. Suunnittelemattomat tilanteet, jossa tyypillisesti kuljettaja huolehtii kuljetusvälineestä – ajoneuvon rikkoutuminen, tien sulkeminen, huono keliolosuhde tai tien kunto. Soveltamisohje Dnro TRA-FICOM/597752/03.04.03.05/2024 2 (2) traficom.fi
Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön (ajo- ja lepoaika sääntely) edellyttämä ajon keskeytys sekä muut kuljettajan tavanomaiset tauot
Ajoneuvojen huoltoihin, korjauksiin, varusteluihin, katsastuksiin ja muihin vastaaviin toimiin liittyvä pysäköinti.
Jatkamme mielellämme käynnissä olevaa rakentavaa keskustelua viranomaisten kanssa asian ratkaisemiseksi.