Videolla SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala, tapahtumakoordinaattori Sanna Hämäläinen ja johtaja Petri Murto kertovat SKAL Forumin tapahtumatarjonnasta ja miksi tapahtumaan kannattaa lähteä. Kuuntele ja ilmoittaudu mukaan!
SKAL Forumissa julkistetaan myös uusi jäsenpalvelu: SKALkulaattori! Mikä se on ja miten se auttaa kuljetusyrittäjiä? Katso videolta!
SKALin, Väyläviraston ja ELY-Keskuksen säännölliset kokoontumiset ovat tärkeä tiedonvaihdon foorumi. Kokouksessa 15.10. olivat esillä muun muassa talvihoidon urakkamalli ja laadunvalvonta sekä ELY-keskusten ja elinkeinoelämän välisen vuoropuhelun tärkeys. Ilman elinkeinoelämän aktiivisuutta ei tieto esimerkiksi merkityksellisistä kuljetusreiteistä saavuta tienpitäjää. Tulevaisuudessa alempiasteista tieverkkoa tarkastellaankin nykyistä enemmän juuri elinkeinoelämän tarpeiden pohjalta, ja hoitoluokkaa saatetaan korottaa merkityksellisyyden pohjalta.
Väyläviraston johtaja Virpi Anttila kertoi, että tulevana keväänä tullaan nostamaan esiin niitä urakoitsijoita, joiden talvihoitoalueilla on eniten parannettu raskaan liikenteen tyytyväisyyttä. Luvassa on siis mainetta ja kunniaa korkealaatuiselle talvihoidolle. Liputamme tälle kehitykselle!
Kesällä 2020 niin sanotun liikkuvuuspaketin yhteydessä hyväksyttiin vaatimus, jonka mukaan luvanvaraista liikennettä harjoittavan yrityksen kansainvälisessä liikenteessä olevan ajoneuvon tulee palata yrityksen sijoittautumisvaltion toimipisteeseen kahdeksan viikon välein. Muutos tuli voimaan 21.2.2022. Mm. Bulgaria, Kypros, Malta, Unkari, Liettua, Puola ja Romania kukin nostivat liikkuvuuspakettia koskevan kumoamiskanteen EU-tuomioistuimessa.
EU-tuomioistuin kumosi säädöksen tältä osin 4.10. julkaisemassaan päätöksessä. Näin ollen edellä mainittua ajoneuvon kotiinpaluuvelvoitetta kahdeksan viikon välein ei tarvitse enää noudattaa.
Lisätiedot:
Ari Herrala, edunvalvontajohtaja, ari.herrala@skal.fi, p. 050 368 4248
Juuri julkaisemamme SKAL Kuljetusbarometrin 3/2024 tulokset osoittavat, että kuljetusyrittäjien odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat selvästi positiivisempia vuoden takaiseen verrattuna. Ennusteet ovat edelleen miinusmerkkisiä, mutta suunta on selkeästi ylöspäin.
Kyselyyn vastasi 529 jäsentämme – kiitos kaikille vastanneille!
SKAL tekee jäsenistönsä keskuudessa kolme kertaa vuodessa Kuljetusbarometrikyselyn. Kuljetusbarometrit kuvaavat logistiikan nykytilaa ja tulevaisuuden odotuksia.
MAL-sopimuksilla tarkoitetaan maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistä koskevia sopimuksia kaupunkiseuduilla (Helsinki, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä, Lahti ja Kuopio). MAL-sopimusten valmisteluryhmät ovat tehneet ehdotukset MAL-sopimuksista vuosille 2024–2035. Sopimukset on tarkoitus allekirjoittaa joulukuussa 2024.
Uudet MAL-sopimukset ovat todella iso edistysaskel kuljetusalalle, kirjoittaa Anssi Kujala blogikirjoituksessaan. Sopimuksilla kunnat sitoutuvat edistämään liikenteen digitalisaatiota, varautumaan maankäytössä vaihtoehtoisten käyttövoimien edistämiseen sekä kaavoittamaan tarvittavat raskaan liikenteen taukopaikat. Kunnat varaavat tarvittavat alueet raskaan liikenteen levähdysalueille ja jakeluinfralle.
Esimerkkeinä mainittakoon Helsingin alueen MAL-sopimukseen kirjattu täsmennetty paikka yhdelle, ja määrävaatimukset kahdelle muulle aluevaraukselle raskaan liikenteen taukopaikkakäyttöön sekä Valtatie E18, joka on osa EU:n TEN-T-tieverkkoa, mutta sen kunto ei vastaa ydinverkon laatuvaatimuksia. Mikäli rahoitus etenee Turun seudun MAL-sopimuksen mukaan, käynnistyy Raisio-Naantali-välin korjaus jo päätetyn Raision keskustaväylien kunnostushankkeen jatkoksi tai jopa samanaikaisesti sen kanssa.
SKAL Forumin perjantai-iltapäivän 15.11. ohjelma keskittyy paikallisyhdistysten kehittämiseen ja tukeen. Ohjelmassa on mm. viime vuoden SKAL paikallisyhdistyksenä palkitun SKAL Paimion Jouni Pusan kokemukset ja parhaat vinkit paikallisyhdistystoimintaan. Tule mukaan kuuntelemaan, ideoimaan ja vaikuttamaan!. Perjantai huipentuu yhteiseen iltajuhlaan, jossa viihteestä vastaa eteläpohjalainen Rehupiikles.
SKAL Forum -seminaarin teemana on Kuljetusyritysten tehtaan lattia kuntoon. Puhujina ovat mm. kansanedustaja Jouni Ovaska, Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila ja Destian johtaja Jorma Mäntynen. Luvassa on myös mielenkiintoinen paneelikeskustelu. Seminaarissa palkitaan Vuoden paikallisyhdistys ja ensimmäistä kertaa myös Vuoden nuori SKAL kuljetusyrittäjä.
Marraskuun ADR- ja energiaseminaarin teemana on Vastuulliset ADR-kuljetukset.
Seminaarissa kuullaan mm. ScanianMika Jukkaran ja Yaran Juha Sarlundin näkemyksiä lähipäästöjen vähentämisestä vastuullisesti. Kuljetusten valvonnasta kertoo vanhempi konstaapeli Mikael Backlund ja vastuullisuudesta kannattavan liiketoiminnan perustana kertoo Tomi Solakivi Turun yliopistosta. Iltapäivän paneelikeskustelussa mukana mm. Ville Komonen Nesteeltä ja Pontus Stenberg Simeon Groupista. Tutustu ohjelmaan ja tule kuulolle!
Iltaohjelmana on lätkäilta Jutin kanssa! Legenda Timo Jutila isännöi iltaa Nokia Areenassa JetSetClubilla.
Maksuttomat Lakitietoa teille -jäsenwebinaarit jatkuvat koko syksyn ajan! Tutustu ja ilmoittaudu:
Tiistaina 5.11. klo 9-10 Sopimusten päättymiseen liittyvät riskitilanteet
Käydään läpi erilaisia sopimusten päättymistilanteita ja menettelytapoja niihin liittyen. Käsitellään myös, mitä riskejä niihin liittyy – millaisissa tilanteissa voi syntyä korvausvelvollisuus ja mihin riitatilanteissa kannattaa kiinnittää huomiota?
Aiheesta kertoo: Hanna-Liisa Hammarén, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistana 3.12. klo 9-10 Ajo- ja lepoaikasäädökset ja piirturit – tulevat säädösmuutokset
Käydään läpi tulevat muutokset liittyen uusien älypiirtureiden takautuvaan asennusvelvoitteeseen sekä dokumenttien ja piirturilevyjen mukanapitovelvoitteeseen. Kerrataan, mitä joustomahdollisuuksia nykyiset ajo- ja lepoaikasäädökset sisältävät ja miten kuljettaja voi niitä hyödyntää.
Aiheesta kertoo: Petri Murto, johtaja, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Ilmoittauduthan webinaaria edeltävänä päivänä viimeistään klo 15.
Traficom järjestää Kaikki liikkeessä -tapahtuman tiistaina 29.10 Helsingin Musiikkitalolla. Tapahtumaa voi seurata rekisteröityneenä myös verkosta. Tapahtumassa keskustelellaan liikenteen turvallisuudesta, logistiikan tehokkuudesta, kyberturvallisuudesta sekä tiedon hyödyntämisestä yhteiskunnassa. Puhumassa on mm. SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Tiesitkö, että SKAL ylläpitää kuljetusalan työvoimapankkia osoitteessa skal.fi/tyovoimapankki? Markkinoimme työvoimapankkia esimerkiksi Puolustusvoimien kuljettajakoulutukseen. Tällä hetkellä pankissa ei ole avoimia työpaikkoja, vaikka niitä epäilemättä löytyy jäsenyrityksissä. Palvelussa on työhakemuksia.
Mitä nuoret ajattelevat Suomen metsäpolitiikasta? Hae mukaan nuorten metsäneuvostoon
Nuorten metsäneuvosto tuo yhteen 15–29-vuotiaita nuoria eri puolelta Suomea keskustelemaan metsäpolitiikasta ja metsien käytöstä. Neuvosto järjestetään tammikuussa Helsingissä. Haku neuvostoon on avoinna 27.10.2024 saakka.
Olisiko SKALilaisten joukossa kiinnostuneita nuoria tähän?
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.