MALlikasta etenemistä  

Raskaan liikenteen jakeluinfra- ja taukopaikoille iso harppaus eteenpäin 

Uutisissa on vilahdellut harvakseltaan ns. MAL-sopimukset. Harvaa kiinnostaa, mutta mitä ne oikein ovat ja mitä ne meille kuljetus- ja logistiikka-alalle kuuluvat?  

Kuuluvat paljonkin. Nyt uudet sopimukset ovat todella iso edistysaskel kuljetusalalle.  

Valtio solmii maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimukset suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Niissä määritellään yhteiset toimenpiteet mm. liikennejärjestelmän kehitykselle.  Tiehankkeista merkittävintä uusissa MAL-sopimuksissa on E18-hankkeen eteneminen Turun seudulla. SKAL on ajanut sitä pitkään.  

Mutta nyt uusien MAL-sopimuksien myötä tapahtuu paljon muutakin.  

MAL-sopimuksilla edistetään raskaan jakeluinfran rakentamista 

Me SKALissa olemme pitkään ajaneet, että tavaraliikenteen uusiutuviin käyttövoimiin siirtymistä edellyttävä energian jakeluinfra toteutetaan siten, että synergiaedut taukopaikkaverkoston ja uusien käyttövoimien jakeluinfran yhdistämisessä tulee huomioida. Käsittelimme asiaa mm. viime vuonna julkaistussa käyttövoimaraportissamme.

Kuntien halu maankäytössä varsinkin taukopaikkojen kaavoittamisen suhteen on ollut alhainen – nyt sopimuksilla tähän velvoitetaan. 

Nyt MAL-sopimuksissa kuntia koskeva tavoite on muotoiltu selkeästi: Kunnat varaavat tarvittavat alueet raskaan liikenteen levähdysalueille ja jakeluinfralle. Sopimuksilla kunnat sitoutuvat edistämään liikenteen digitalisaatiota, varautumaan maankäytössä vaihtoehtoisten käyttövoimien edistämiseen EU-velvoitteisiin vastaamiseksi sekä kaavoittamaan tarvittavat raskaan liikenteen taukopaikat  

Suunnitelmissa on lisäksi huomioitu myös jakeluliikennettä sujuvoittavien ratkaisujen ja riittävien purkupaikkojen varmistaminen.  

Nämä ovat erinomaisia tavoitteita, jotka parantavat kuljetus- ja logistiikka-alan ja koko elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Sopimukset luovat hyvät edellytykset kaupunkiseutujen ja liikenneinfran pitkäjänteiseen kehittämiseen. 

Otan vielä muutaman esimerkin. Esimerkiksi Tampereen seudun sopimuksessa kunnat mahdollistavat maankäytössä, että vuoteen 2025 mennessä seudulla on vähintään 1 alue raskaan kaluston sähkön latausasemalle ja vuoteen 2030 mennessä 1 alue vedyn tankkausaseman tarpeisiin. Sähkön jakeluverkon kapasiteetin osalta raskaalle liikenteelle osoitettavilla alueilla huomioidaan vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevan EU-asetuksen (AFIR) mukaiset latauspisteiden antotehotavoitteet. Lisäksi kunnat varmistavat, että seudulta löytyy vähintään kaksi aluetta nesteytetyn metaanin jakeluun. Tärkeää muuten on sekin, että Suomessa huomioidaan myös kaasun jakelu vaikka EU:n AFIR-asetus ei sitä edellytäkään. 

Jos luit tänne asti, tylsältä kuulostava MAL-sopimuskokonaisuus on merkittävä edistysaskel raskaalle liikenteelle.   

Seuraavaksi nämä sopimusehdotukset käsitellään kunnissa. Valtio hyväksyy sopimukset loppuvuodesta ja ne tarkoitus allekirjoittaa 2024.  

Anssi Kujala 

toimitusjohtaja 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry 

FAKTA: Mitä ovat MAL-sopimukset? 

MAL-sopimuksilla tarkoitetaan Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkiseutujen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) kehittämistä koskevia sopimuksia. MAL-sopimusten valmisteluryhmät ovat tehneet ehdotukset MAL-sopimuksista vuosille 2024–2035. Talouspoliittinen ministeriövaliokunta puolsi MAL-sopimusten linjauksia maanantaina 23. syyskuuta. Seuraavaksi ehdotukset MAL-sopimuksiksi siirtyvät hyväksyttäviksi kuntiin. Valtio hyväksyy sopimukset valtioneuvoston periaatepäätöksellä loppuvuodesta 2024. Sopimukset on tarkoitus allekirjoittaa joulukuussa 2024. Sopimusten toimenpiteiden toteutumista seurataan vuosittain. 

Valmisteluryhmien ehdotukset kaupunkiseutujen MAL-sopimuksiksi

Tiedote aiheesta:  

MAL-sopimusten neuvottelutulokset saavutettu valtion ja Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen kanssa - Valtioneuvosto