Pakoputken päässä puhisee

Liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentäminen on tärkeä asia, joka koskettaa koko yhteiskuntaa. Polttomoottorin toimintaperiaate aiheuttaa sekä maailmaanlaajuisia että paikallisia, haitallisia päästöjä. Näiden vähentämisellä tavoitellaan ilmastonmuutoksen aiheuttamien vaikutusten hillintää sekä paikallisen ilmanlaadun parantamista.

Onko dieselmoottorilla tulevaisuutta?

Raskaan kaluston pääasiallinen voimanlähde on edelleen ja pitkälle tulevaisuuteen Diesel-polttoaine. Dieselmoottorin toimintaperiaatteesta johtuen sen aiheuttamat lähipäästöt ovat huomattavat. Toisaalta sen parempi hyötysuhde verrattuna bensiinikäyttöiseen Otto-moottoriin, sen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat alhaisempia. Moottoreiden elektronisesti säädettävä polttoaineensyöttö, voimalinjan häviöiden minimointi sekä ajoneuvojen päällirakenteiden sekä perävaunujen virtaviivainen muotoilu vähentää polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidin tuotantoa. Myös kuljettajan ajotavalla on suuri merkitys myös päästöihin, runsas joutokäynti aiheuttaa suurempia päästöjä.

Paikallisten asukkaiden kannalta lähipäästöillä on suuri merkitys viihtyvyyteen. Tähän vaikuttaa Diesel-moottorin aiheuttamat lähipäästöt, joista vaikuttavimmat ovat typen oksidia (NOX) ja pienhiukkasia sisältävät päästöt. Näiden kahden välillä on ristiriita. Kun moottoria kuormitetaan, sen palotilassa palamislämpötila kasvaa aiheuttaen samalla typen oksidien määrän kasvua, samalla tosin pienhiukkaset palavat tehokkaasti vähentäen niiden tuotantoa. Tämä tarkoittaa sitä, että moottorin tehon oikealla valinnalla, kuormien reittisuunnitelulla ja kuljettajan ajotavalla on suuri merkitys päästöjen tuottamiseen.

Päästöjen alennuksella pääsemme pidemmälle myös polttomoottorilla

Jotta dieselmmoottorilla varustetulla kuorma-autolla päästäisiin vaatimusten mukaisiin päästötasoihin, joudutaan moottoriin liittämään päästöjen hallintaan liittyviä lisälaitteita. Näistä tuttuja ovat typen oksidien tasoa alentava SCR katalysaattori, jolla typen oksideja voidaan poistaa lisäaineen avulla jopa 95%. Lisäksi järjestelmään on yhdistetty pakokaasujen takaisinkierrätys EGR, jonka avulla voidaan laskea imuilman happimäärää, jolloin palotapahtumassa lämpötila sylinterissä laskee alentaen typen oksidia. Pienhiukkasten määrää voidaan tehokkaasti alentaa hiukkassuodattimella (DPF) joka suodattaa pakokaasusta haitalliset pienhiukkaset ja tarvittaessa polttaa ne tuhkaksi nostamalla suodattimen lämpötilaa. Nämä sinänsä yksinkertaiset toimintaperiaatteiltaan mutta toteutukseltaan monimutkaiset laitteet ovat tarkkoja siitä, että ne toimivat oikein. Lisäksi päästötasot ovat tiukkojen määräysten alaisia ja siten niiden käyttöä valvotaan ajoneuvokohtaisesti sekä viranomaisvalvonnassa. Järjestelmissä on myös itsevalvonta joka väärinkäytön yhteydessä alentaa moottoritehoa, että ajoneuvon nopeutta.

Osin olosuhteista sekä päästölaitteiden toimintavarmuudesta niiden ohjausyksiköihin kohdistuva manipulointi on viime vuosina lisääntynyt maassamme. Yritykset, jotka aloittivat toiminnan tekemällä moottorinohjaukseen muutoksia luvaten lisää tehoa, muuttivat markkinointia ensin ottamalla myyntiargumentiksi polttoaineen kulutuksen ja sittemmin päästölaitemanipuloinnin. Jotkut kuljetusliikkeet ohjelmoivat päästölaitteet pois toiminnasta perustellen niiden puutteellista toimintaa maamme talviolosuhteissa.

Tämän vuoden keväällä manipulointiin kohdistuviin säädöksiin tuli ankarammat seuraamukset kuin aikaisemmin, nyt nämä kohdistuvat ohjelmointiyrityksen lisäksi myös käyttäjään. Viranomaisilla on jo käytössään menetelmiä, joilla manipulointilaitteiden käyttäjä voidaan saada kiinni maantietarkastuksissa. Päästölaiteiden kohdistuvista manipuloinneista saattaa aiheutua muitakin kuluja kuin tien päällä määrätty liikennevirhemaksu, joka on oikeushenkilölle määrättynä kokonaismassaltaan yli 3500 kilon ajoneuvossa 30000 €. Näitä kuluja ovat mahdolliset siirtokulut korjaamolle, jossa ajoneuvo korjataan takaisin katsastuskelpoiseksi poistamalla manipulointilaitteisto, palauttamalla ohjelmistot tehdasasetuksiin ja korjaamalla manipuloinnin mahdollisesti aiheuttamat viat eri komponentteihin. Loppulaskusta voi muodostua erittäin kallis kuluerä.

Huolettomasti oikealla käytöllä

Miten päästöjä alentavien laitteiden käyttöluotettavuutta sitten voitaisiin kohentaa? Typen oksideja alentavat SCR-järjestelmät ovat olleet käytössä jo vuodesta 2006 jolloin astuivat voimaan Euro 4- päästövaatimukset. Päästöjen alentaminen Euro 3 tasosta Euro 4:seen oli niin suuri, että moottorin polttoainelaitteiston omilla säädöillä päästöjä ei voitu enää alentaa, tämän vuoksi avuksi otettiin SCR- sekä EGR- järjestelmät. Jo heti alkuun huomattiin maamme talviolosuhteiden vaikutus SCR-järjestelmän toimintaan. Siinä vaikuttavana aineena toimiva AdBlue-liuos alkaa jäätymään -11 asteen pakkasessa. Liuos koostuu seoksesta, jossa ureaa on 32% ja loput kemiallisesti puhdistettua vettä. Jäätyminen ei kuitenkaan ole uhkana toimivassa järjestelmässä koska päästölaitteisiin kohdistuva lainsäädäntö mahdollistaa sen, että käynnistettäessä kylmä moottori pakkaskelillä, päästöt saavat olla korkeita 75 minuutin ajan. Käytännössä AdBlue ei yön yli pakkasessa ollessaan jäädy kokonaan vaan se menee hyhmään, joka säiliön lämmettyä muuttuu jälleen juoksevaksi ja aloittaa puhdistusprosessin. Kuljettajan toiminnalla on suuri merkitys SCR-järjestelmän toimivuuteen. Puhtaus on tärkeää, tankatessa AdBlue säiliötä kannattaa täyttökorkin ympäristö puhdistaa, ettei tankkiin valu hiekkaa ja maantiesuolaa. Jos liuos tankataan jollain astialla, huolehdi että se on puhdas, vailla öljy ja pakkasnestejäämiä. Kun sammutat moottorin, anna järjestelmän tarvittaessa imeä laitteiston putkistot tyhjäksi liuoksesta enne kuin käännät päävirran pois päältä.

Toinen päästölaitteisto, joka tarvitsee kuljettajan huomiota on hiukkassuodatin, jonka tehtävänä on ehkäistä terveydelle haitallisten pienhiukkasten kulku ilmakehään. Tarvittaessa laitteisto polttaa hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset muuntaen ne tuhkaksi. Tästä syystä jo ajoneuvoa valittaessa on syytä miettiä millainen moottoriteho sopisi autolle suunniteltuun työhön. Myös auton ajoalueella on suuri merkitys. Voimakastehoinen rekanveturi ei ole paras vaihtoehto rantavetoihin Vuosaaren satamasta Voutilan terminaaleihin. Voimakas moottori ei toimi sen parhaalla palamislämpötila-alueella, lihakset ovat kylmiä, josta syystä hiukkasloukun puhdistuspoltto, regenerointi, toistuu melko usein. Onkin suositeltavaa vaihtaa auton toiminta-aluetta esimerkiksi ajamalla viikko kaupunkiolosuhteissa ja seuraava viikko maanteillä suurella kuormalla. Näin regenerointi on ajonaikaista eikä vaikuta työntekoon. Jos regenerointi joudutaan suorittamaan kesken ajon, auto paikallaan, se saattaa kestää reilun tunnin. Tänä aikana pakokaasujen lämpötila on niin korkea, että se saattaa aiheuttaa tulipalovaaran pakoputken ympäristössä. Välttämällä tyhjäkäyntiä ehkäistään tehokkaasti pienhiukkasten tuotantoa alentaen samalla polttoaineen kulutusta.

Kuljetusliikkeen käyntikortti, puhtaammat kuljetukset

Toimiva, vähäpäästöinen kalusto on hyvä käyntikortti kuljetusliikkeelle. Kaluston moottoritehon oikea valinta on lähtökohta toimivalle päästöjenhallinnalle. Kuljettajien kannustaminen taloudelliseen ja ennakoivaan ajamiseen tuo parhaimmillaan tuntuvia säästöjä yrityksen kuluihin. Päästömanipulointi taas saattaa tulla hyvinkin kalliiksi. Manipuloinnilla on vaikutuksia kaluston jälleenmyyntiarvoon ja ne saattavat tuoda ikäviä yllätyksiä esimerkiksi huoltosopimus ja leasingautojen käytössä. Muualla Euroopan Unionin alueella manipuloidut järjestelmät voivat johtaa erittäin suuriin rangaistuksiin maissa, joissa on käytössä kuorma-autojen päästötasoihin perustuvat tiemaksut sekä ympäristöalueet. Laitteiden oikealla ja huolellisella käytöllä voidaan yrityksen päästöjä hallita kohtuullisilla kustannuksilla. Ilmasto on kuitenkin yhteinen asia.

TYPENOKSIDIT NOx

Ihmisille haitallien, tunkeutuu syvälle hengityselimiin, supistaa keuhkoputkia ja lisää hengitysteiden herkkyyttä muille ärsykkeille, kuten siitepölylle tai kylmälle

PIENHIUKKASET

Pienhiukkaset ovat halkaisijaltaan alle 2,5 mikrometrin kokoisia ilmakehässä leijuvia kiinteitä hiukkasia. Ne ovat terveydelle vaarallisia, koska hengitysilmaan joutuessaan ne tunkeutuvat keuhko­rakkuloihin asti.

VINKKEJÄ PÄÄSTÖJENALENNUKSEEN

  • Ennakoiva ja taloudellinen ajotapa pienentää tehokkaasti päästöjä
  • Valitse voimalinja oikein ottaen huomioon ajo-olosuhteet. Oikea moottoriteho on tärkeää.
  • Huolla järjestelmät säännöllisesti
  • Vältä tyhjäkäyntiä
  • Tarkkaile kojetaulun merkkivaloja ja toimi tarvittaessa.
  • Muista puhtaus, kun tankkaat AdBlueta
  • Tarkkaile autosi nokitasonmittaria, tee tarvittaessa regenerointi oikea-aikaisesti ja anna järjestelmän suorittaa toimenpide keskeytyksittä.
  • Muista tulipalovaara regeneroinnin yhteydessä.
  • Muista millaisia seuraamuksia voi saada manipuloinneista.