Päästömanipulointi puhuttaa

Kuorma- ja pakettiautojen päästövähennyslaitteiden (AdBlue-järjestelmät) toimintaongelmat erityisesti talviolosuhteissa on herättänyt keskustelua kuljetusalalla. Kesällä päästömanipuloinnin sanktiointi tiukkeni huomattavasti. Mitä aiheen ympärillä on tänä vuonna tapahtunut?

Kuva: iStock

Autojen haitallisia lähipäästöjä vähennetään yleisimmin AdBlue-lisäainetta käyttävillä katalysaattoreilla tai pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. SKAL kysyi 28.2.2024 – 17.3.2024 jäseniltään autojen päästövähennyslaitteistojen toimintavarmuudesta käytännön olosuhteissa. Vastausten perusteella voidaan sanoa, että päästövähennyslaitteet toimivat huonosti Suomen talviolosuhteissa.

Kyselyyn vastanneista 854 yrityksestä 80 prosentilla oli ilmennyt autoissa normaalista poikkeavia ongelmia, jotka olivat liittyneet päästövähennyslaitteistojen toimintaan. Tästä joukosta yli puolella ongelmat olivat olleet toistuvia.

Kirjallinen kysymys komissiolle

Kuva: Mikko Mäntyniemi

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok) esitti 15.4.2024 Euroopan komissiolle kysymyksen AdBluen soveltuvuudesta arktisiin olosuhteisiin. Virkkunen viittasi kysymyksessään SKALin selvityksen tuloksiin. Virkkunen kysyi komissiolta:

1. Mitä komissio aikoo tehdä, jotta EU-alueella olisi mahdollista käyttää liuosta, mikä palvelisi myös arktisia olosuhteita?

2. Miten komissio aikoo vaikuttaa standardoinnin kehittämiseen niin että AdBlue toimisi myös arktisissa olosuhteissa?

3. Miten varmistetaan harvaan asutuilla seuduilla yhteiskunnalle kriittisten kuljetusten toteutuminen myös silloin, kun päästövähennysjärjestelmän toiminta lakkaa erittäin kylmän ilman vuoksi?

Komissio vastasi Virkkusen kysymykseen 27.5.2024.

Komission vastauksesta voi nostaa esiin seuraavat asiat:

  • Euro 6 -sääntelykehyksessä ei määrätä urealiuoksen (AdBlue tai muut) käytöstä päästöjen rajoittamiseksi, mutta siinä asetetaan vaatimuksia reagenssia käyttäville päästöjenrajoitusjärjestelmille.
  • (Auto)valmistajien on varmistettava, että päästöjenrajoitusjärjestelmä säilyttää päästöjenrajoitustoimintonsa kaikissa ympäristöolosuhteissa ja eritoten alhaisissa ympäristön lämpötiloissa. Niiden on muun muassa toteutettava toimenpiteitä, joilla estetään reagenssin jäätyminen, jos ajoneuvo pysäköidään enintään seitsemäksi päiväksi –15 °C:n lämpötilaan, kun reagenssisäiliö on 50-prosenttisesti täynnä.
  • Voimassa olevien EU:n päästöasetusten ansiosta markkinoille on mahdollista saattaa myös parempia reagensseja, joiden jäätymispisteet ovat alhaisemmat. Komissio ei tällä hetkellä suunnittele reagenssien standardointiin liittyviä toimia.
  • Komissio ei ole tietoinen, että alhaisten lämpötilaolosuhteiden vuoksi jälkikäsittelyjärjestelmiä jouduttaisiin korjaamaan Euro 6 -vaatimusten mukaisissa ajoneuvoissa, ja on kiinnostunut saamaan lisätietoja tästä aiheesta toteutetusta suomalaisesta selvityksestä.

SKAL tulee esittelemään komissiolle jäsenkyselynsä tulokset sekä esittämään ratkaisuvaihtoehtoja asiaan.

Kansanedustaja Juha Mäenpään kirjallinen kysymys

Kansanedustaja Juha Mäenpää (PS) esitti kirjallisen kysymyksen 2.7.2024 ajoneuvolain päästömanipulaatiokirjausten, lain tulkinnan ja Euroopan unionin ryhmäpoikkeusasetuksen välisestä ristiriidasta. Kirjallinen kysymys on seikkaperäinen kattaen laajasti päästömanipulointiin sekä moottorien ohjelmointiin liittyviä asioita. Kirjallisessa kysymyksessä esitettiin 13 erillistä kysymystä asianomaiselle ministerille. Mäenpää nosti esiin niin päästövähennyslaitteiden toimintaan, päästömanipulointeihin kuin manipuloidun ajoneuvon ”vakiointiinkin” liittyviä kysymyksiä.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (PS) antoi vastauksen kirjalliseen kysymykseen 19.7.2024.

Yksi perusteellisesi esiin nostettu kysymys on ollut se, millä eri vaihtoehtoisilla toimenpiteillä manipuloitu tai ohjelmoitu ajoneuvo voidaan palauttaa säädösten mukaiseksi. Kenellä on oikeus näitä toimenpiteitä tehdä ja millaisia todistuksia toimenpiteestä tulee laatia?

Päästömanipuloinnin sanktioinnin kiristyminen

Ajoneuvojen päästöjen manipulointi eri tavoin on kiellettyä. Manipuloinnin sanktiointi tiukkeni huomattavasti 1.6.2024 alkaen. Kokonaismassaltaan yli 3 500 kg:n ajoneuvon oikeushenkilöhaltijalle määrätään 30 000 euron liikennevirhemaksu, jos sen liikenteessä käyttämä ajoneuvo on päästömanipuloitu. Myös päästömanipulointijärjestelmien myynti ja asentaminen kiellettiin ja sanktioitiin 1.6.2024 alkaen.

SKAL tuomitsee autojen päästömanipuloinnin yksiselitteisesti. Päästömanipulointi on harmaan talouden muoto, jossa sääntöjä tarkoituksella rikkova tavoittelee ja saavuttaa taloudellista etua verrattuna sääntöjä noudattavaan. Autojen päästömanipulointi on erittäin haitallista kuljetusalan maineen kannalta. On muistettava, että päästövähennyslaitteilla vähennetään ihmisten terveydelle haitallisia päästöjä pakokaasuista.

Päästömanipuloinnin sanktioinnin kiristymisen myötä SKALiin on tullut yksittäisiä yhteydenottoja asiaan liittyen. Mikäli jäsen kokee saaneensa seuraamuksen päästömanipuloinnista perusteetta, SKAL palvelee jäsentään lakineuvonnan normaalien periaatteiden mukaisesti. Puhelinneuvonta kuuluu jäsenmaksuun ja tarvittaessa jäsen voi teettää maksullisen toimeksiannon kirjallisen valituksen laatimisesta.

SKAL seuraa jäsenten yhteydenottojen perusteella myös sitä, liittyykö valvovan viranomaisen valvontamenetelmiin jotain sellaista periaatteellista kysymystä, johon järjestön olisi laajemmin tarpeen puuttua.

Ratkaisuvaihtoehtoja asiaan

Päästövähennyslaitteiden huono toimivuus on ongelma, joka aiheuttaa kustannuksia kuljetusyrityksille. Asian ratkaiseminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista ja todennäköisesti asiaan liittyvin toimien edistäminen tulee asian teknisen monimutkaisuuden sekä sen kansainvälisen ulottuvuuden vuoksi viemään aikaa.

Yksi asia on varmaa: tässäkin asiassa SKAL on arvojensa mukaisesti jäsenen puolella ja etsii kestäviä ratkaisuvaihtoehtoja, joilla voidaan pienentää päästövähennyslaitteista kuljetusyrityksille koituvia ylimääräisiä kustannuksia.

Tulevaan talvikauteen varautuminen

On hyvä muistaa, että AdBlue-liuoksissa on eroja. Päästövähennyslaitteiden toiminnan kannalta on tärkeää käyttää tunnetun valmistajan luokiteltua tuotetta. Myynnissä on myös laadultaan huonoja AdBlue-liuoksia, joiden käyttäminen lisää riskiä talviaikaisiin ongelmiin. Puhtauden merkitys AdBluen toimivuuteen on suuri. Siksi yrityksissä kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että AdBlue-liuokseen ei sen käsittelyn aikana pääse pienimmissäkään määrin epäpuhtauksia.