Kasvanut kuljetusalalle

Raippaluodon sillalla kaartavat Kuljetusliike Marko Meriläisen ajoneuvot ovat tuttuja SKALin brändikuvastosta. Yrittäjä upeiden ajoneuvokuvien ratista saa kasvot, kun tapaan yrittäjä Marko Meriläisen Suomen aurinkoisimmassa kaupungissa Vaasassa

Marko Meriläinen, 30v, on kolmannen polven kuljetusyrittäjä. Isoisä Aarno Meriläinen oli kuljetusyrittäjä ja isä Kari Meriläisellä on edelleen oma kuljetusyritys. Marko on kulkenutkin ison auton kyydissä pikkupojasta lähtien. Logistiikan perustutkinnon hän suoritti Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedussa heti peruskoulun jälkeen. Kesät kuluivat isän yrityksessä kesätöissä ja heti armeijasta päästyään vuonna 2014 hän perusti oman toiminimen. Liikennelupakoulutuksesta, joka oli kymmenen vuotta sitten nykyistä selvästi tuhdimpi kokonaisuus, hän sai valmiuksia yrittäjyyteen.

Neljä vuotta myöhemmin vuonna 2018 yritys sai nykyisen nimensä osakeyhtiönä

- Olen aina viihtynyt kuljetusalalla. Muita vaihtoehtoja en ole oikeastaan edes miettinyt. Kuljetusala kulkee suvussa, kertoo Marko.

Kuljetusliike Marko Meriläinen Oy on erikoistunut elintarvikkeiden kuljetukseen. Yrityksellä on kolme yhdistelmäajoneuvoa ja jakeluauto. Isänsä yrityksen Kuljetusliike K. Meriläisen kanssa he jakavat 600 neliön hallin, josta löytyy niin lämmintä, viileää kuin pakkastilaakin.

Marko aloitti yrityksen yhdellä autolla. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin yritys työllistää 11 työntekijää yrittäjän lisäksi. Ajot ja kalustoinvestoinnit ovat lisääntyneet luonnollisesti kysynnän kasvaessa.

- Suuria kasvutavoitteita ei ole tällä hetkellä. Yritys on helposti hallittavissa ja pystyn olemaan suorana esimiehenä kaikille työntekijöilleni. Näin on hyvä.

Marko toimii työntekijöidensä varamiehenä. Päivät vaihtelevat sen mukaan, mihin yrittäjää tarvitaan eniten: joskus hän on tien päällä, joskus päivät kuluvat yrityksen hallinnon parissa. Yrityksen työntekijöiden pitkät työsuhteet mahdollistavat sen, että Marko on uskaltanut jakaa vastuuta.

- Pyrin olemaan samalla viivalla kuin työntekijät ja ottaa henkilöstöä mukaan päätöksentekoon niin paljon kuin mahdollista. Pidän tärkeänä sitä, että myös he pääsevät vaikuttamaan. Meillä on hyvä porukka.

Markon mukaan osaavilla kuljetusalan ammattilaisilla on valtava merkitys kuljetus- ja logistiikka-alan tulevaisuuteen. Koulutukseen hän toivoisi monipuolisuutta.

- Logistiikan koulutuksessa voisi näyttää enemmän alan monipuolisuutta. Tässä hommassa ei riitä se, että osaa ajaa.

Esimerkiksi elintarvikekuljetusten parissa tarvitaan asiakaspalveluhenkisyyttä, sillä kuljettajat tapaavat asiakkaat kasvokkain.

Omaa opinahjoaan hän kehuu siitä, että se antoi hänelle kattavat verkostot. Moni kanssaopiskelija on edelleen alalla tärkeänä kollegana.

Yritys liikennöi Pohjanmaan rannikolla ja Etelä-Pohjanmaalla. Kotipaikkana on kaksikielinen Vaasa. Suomenkielinen Marko ei ole kokenut kaksikielistä kaupunkia ongelmaksi: aina on löydetty yhteinen kieli, tavalla tai toisella. Yrityksessä työskentelee myös äidinkielenään ruotsia puhuvia, mikä on helpottanut yrittäjän arkea.

Vaikka lähes 70 000 asukkaan Vaasa on virkeä kaupunki, on se logistisesti syrjässä. Esimerkiksi kylmäkoneiden korjaus ja tiettyjen ajoneuvojen merkkihuollot ovat asukasluvultaan pienemmällä Seinäjoella noin 80 kilometrin päässä.

Kuva: Ossi Nyqvist

Haave yrittäjän vapaudesta

Elintarvikekuljetukset takaavat vakaan pohjan yritystoiminnalle. Ajoneuvot ovat liikkeellä lähes yötä päivää. Tämä tuo yrittäjälle sekä vastuuta että vapautta.

- Yrittäjäksi taisi ajaa haave yrittäjän vapaudesta. Toisaalta vapautta tuo se, että pystyy järjestämään omat aikataulunsa.

Yritys ei ole kokenut sen kummempia kriisejä. Toki korona-aika toi epätietoisuutta tulevasta, mutta toisaalta elintarvikekuljetuksiin se ei juurikaan vaikuttanut. Viime vuosien kustannusten nousu on toki tuntunut. Kustannukset ovat nousseet Markon mukaan oikeastaan kaikessa: niin polttoaineissa, huoltokustannuksissa kuin hankinnoissakin.

Yritys pitää huolta henkilöstöstään ja kalustonsa taloudellisuudesta vaihtamalla kalustoaan määrävälein. Uudet käyttövoimat ovat käyneet Markon mielessä ja laskelmissa, mutta toistaiseksi yrityksen kalusto kulkee dieselillä. Erityisesti sähkö kiinnostaisi tulevaisuudessa, mutta latausinfra ei ole vielä riittävä.

- Mietityttää myös se, milloin yötä päivää liikkeessä olevaa kalustoa ehtisi lataamaan.

Marko uskoo raskaan liikenteen sähköistymiseen tulevaisuudessa. Myös asiakkaat ovat kannustaneet sähköistymiseen.

- Tällä hetkellä se ei olisi meillä kannattavaa, mutta ehkä tulevaisuudessa.

Marko pyrkii ottamaan henkilöstöä mukaan päätöksentekoon niin paljon kuin mahdollista.

Digi yrittäjän apuna

Kuljetusliike Marko Meriläisellä digitaaliset ratkaisut helpottavat arkea etenkin hallinnossa. AC Pantherista saa muun muassa reaaliaikaiset sijaintitiedot, polttoaineen kulutuksen ja ajokilometrit. Ajoneuvojen tekniikka taas ilmoittaa etukäteen lähestyvistä huolloista.

Kirjanpito ja palkanlaskenta on yrityksessä ulkoistettu, samoin kaluston huolto- ja korjaustyöt.
Markoa on auttanut se, että hän on uskaltanut ulkoistaa sellaisen, mikä ei ole hänen ydinosaamistaan.

- Panosta siihen, minkä osaat ja uskalla ulkoistaa, hän vinkkaa.

Ei niin hyvää huomenta

Pääväyliä Vaasaan on viime vuosina kunnostettu, ja ne ovat etenkin kesäaikaan hyvässä kunnossa. Rannikon pikkuteistä ei voi todeta samaa.

- Talvella jouduimme jättämään kuljetuksen tekemättä huonosti hoidetun, liukkaan tien vuoksi. Joskus jouduimme myös vaihtamaan jakeluauton pakettiautoon. Ainahan parannettavaa olisi.

Kerran yrityksen yhdistelmä kaatui liukkaalle tielle.

- Kuljettaja soitti aamuyöllä, että ei niin hyvää huomenta. Onneksi vahingot olivat vain peltiä.

Marko toivookin laadukasta tienhoitoa myös maakuntiin. Kaupunkialueella ja isoilla teillä tilanne on parempi, mutta kuljetuksia tehdään myös alemmalla tieverkolla.

Elintarvikkeiden kuljetuksissa Suomen sääolosuhteet aiheuttavan sen, että kesällä lämpösäädeltyjä kuljetuksia joudutaan jäädyttämään, talvella taas lämmittämään. Tämä vaatii tekniikalta paljon. Myös toimeksiantajan vaatimukset ovat kovat. Tekniikka on kuitenkin mahdollistanut sen, että toimeksiantaja pystyy seuraamaan lämpötiloja reaaliaikaisesti.

Terminaalista löytyy niin lämmintä, viileää kuin pakkastilaakin.

Apua ja neuvoja

SKALin jäseneksi Markon toi Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät. Opiskelujen kautta tavatut yrittäjäkollegat suosittelivat Markolle EKYä. Jo eläköitynyt toimitusjohtaja Seppo Tolonen saa kehut Markolta, hän tuli käymään aikoinaan henkilökohtaisesti Vaasassa. Siitä lähtien hänelle oli helppo soittaa niin pienissä kuin suurissa asioissa.

- Meillä on nykyään Golf-kerho Sepon ja yrittäjäkollega Heikki Finnilän kanssa. Tapaamme vuosittain yhteisen harrastuksen parissa.

Marko on ollut yhteydessä myös Sepon seuraajaan Sampsa Wichmanniin. Kuljetusalan apu ja neuvo ovatkin olleet tärkeintä SKALin jäsenyydessä. Tapahtumissa taas pääsee tapaamaan kollegoita, verkostoitumaan ja vaihtamaan kuljetusalan kuulumisia.

Kuva: Ossi Nyqvist

Kuljetusliike Marko Meriläinen Oy

• Perustettu 2018

• Kotipaikka: Vaasa

• Omistaja: Marko Meriläinen

• Toiminta-alue: Pohjanmaa

• Henkilöstö: 11

• Kalusto: 3 yhdistelmäajoneuvoa ja 1 jakeluajoneuvo

• Kuljettaa: elintarvikkeita