Metsuri etelästä

Iveco X-WAY 8x4

On virkistävää nähdä metsäautoteillä muitakin kuin Pohjoismaissa valmistettuja puuautoja. Yksi näistä voi olla Espanjan pääkaupungissa Madridissa tehty Iveco X-Way.

Koeajossa olleessa Iveco X-Way 8x4 -ajoneuvosta löytyy myös hiukan kotimaista verta. Akselivälin muutos on tehty maassamme. Lehtijousitetulla etuakseleilla sekä ilmajousitetulla tridem-akselistolla varustettu X-Way on ajateltu pidempien välimatkojen siirtoajoihin.  Aivan pahimpiin paikkoihin sillä ei pääse, sillä matala etupään maavara sekä korkea ohjaamo rajoittavat menoa.

Neljän ja puolen metrin akselivälinen, kolmetoistalitraisella 570 hevosvoimaisella moottorilla varustettu veturi soveltuu hyvin tehtävänä.

Hyvin varusteltu, tilava ohjaamo, jota voi tarpeen vaatiessa käyttää, vaikka taukotupana tekee työstä mukavaa. Tämän mahdollistaa mahdollisuus käyttää ohjaamoa toimistona. Vuode kääntyy näppärästi pöydäksi, jonka molemmilla puolilla on istuimet. Ajamista häiritsee hiukan sekainen mittaristo. Toisaalta malliuudistuksen myötä oikeanpuoleinen peilipaketti on muuttunut edukseen vieden vähemmän näkyvyyttä kuin aikaisempi.

Maantiellä auto liikkuu mallikkaasti.Moottoriteho riittää täysiin 76 tonnin kokonaismassoihin. Kuusitoista nopeuksinen Hi-Tronix-vaihteisto löytää helposti oikean vaihteen. Kohtuullisen harva perävälitys mahdollistaa melko taloudellisen etenemisen.

Kotimaista osaamista

Päällirakenneasennukset on tehnyt joensuulainen Konekorjaamo Riikonen. Teräksisen apurungon päälle on asennettu kaksi paria Riiko Aero 8 -pankkoa. Työn laatu on korkeaa tasoa ja yksityiskohtia on mietitty tarkasti.

Puutavaran ajoon varustettu espanjalainen sopii hyvin suomalaiseen maalaismaisemaan. Ivecon maahantuoja on saanut valmiiksi koko maan kattavan huoltoverkoston.

Tällä paketilla puu kulkee metsästä aivan samalla vauhdilla kuin pohjoismaiset kilpailijansa.

Toimittajan kommentti:

Puutavaran ajoon varustettu espanjalainen sopii hyvin suomalaiseen maalaismaisemaan.

- Sakari Kokkonen, toimittaja

PLUSSAA

Ajettavuus
Moottorin ja vaihteiston yhteistyö
Ohjaamon sisutan muunneltavuus

MIINUSTA

Mittaristo varauksin
Maavara etuakselilla

Tiedot

Moottori: Cursor 13 570 hv.

Vaihteisto: Hi-Tronix 16 nopeutta, automatisoitu

Akseliväli: 4500 mm

Perävälitys: 3.09

Päällirakenne: Konekorjaamo Riikonen Oy Joensuu

Hinta: 169000€ / alv 0 %

Huoltosopimus: 656 € / kuukausi. (36 kuukautta, 100000 km/vuosi, 3XL Life-sopimus)

Myynti: Iveco Finland Oy