Kuljetusyrittäjäpäivät ja SKAL Liittokokous ja lähestyvät
Kuljetusyrittäjäpäivät ja liittokokous pidetään 7.-8.6. Tahkon vaaramaisemissa. Liittokokouksen asialistalla ovat muun muassa liiton uusi strategia ja puheenjohtajavaalit. Ilmoittautuminen tapahtumiin on päättynyt. Jos et ole paikalla Tahkolla, voit seurata tapahtumia somekanavistamme: #SKALLiittokokous #Kuljetusyrittäjäpäivät.
Tutustu puheenjohtajaehdokkaisiin! Ehdokkaat ovat aakkosjärjestyksessä.
Puheenjohtajaksi ehdotetaan:
Harri Sandell, Espoo
En tullut alalle – vaan synnyin alalle!
Kuljetusyrittäjä Harri Sandell (Harri Sandell Oy) on ollut SKALin hallituksessa vuodesta 2011 ja SKAL Suoritealojen puheenjohtajana vuodesta 2013.
”Pitkä kokemus alalta, toiminta koko Suomen ja myös Euroopan alueella antaa hyvät pohjatiedot koko logistiikka-alan toiminnasta ja sitä kautta on osaamista asioiden hoitamiseen koko jäsenistön hyväksi.”
Jari Välikangas, Kauhava
Ei yksin vaan yhdessä yrittäen
Kuljetusyrittäjä Jari Välikangas (Jari Välikangas Oy) on SKALin tämänhetkinen vt. puheenjohtaja. Hän on ollut SKALin varapuheenjohtajana vuosina 2020-2023, SKALin hallituksessa vuodesta 2015 ja SKAL Pohjanmaan hallituksessa vuodesta 2013.
”Tunnen organisaatiomme, yhtiömme ja säätiömme toiminnan. Minulla on tehtävän vaatima kokemus, osaaminen ja laajat verkostot. Tämä työ vaatii myös aikaa, pystyn panostamaan tehtävän hoitamiseen sen vaatimalla tavalla.”
Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi ehdotetaan
Timo Käsnänen, Nilsiä
Turvataan kumipyörän liike nyt ja tulevaisuudessa järjestön jäsenen etu edellä.
Kuljetusyrittäjä Timo Käsnänen (Kuljetus Käsnänen Ky) on SKAL Tahkon puheenjohtaja. Hän on ollut myös SKALin hallituksen varajäsenenä 2015-2018, SKAL Itä-Suomen varapuheenjohtaja 2014–2018 ja SKAL Suoritealojen varapuheenjohtaja 2019–2020.
”Koen järjestön alalle ja koko Suomelle tärkeäksi. Uskon itselläni olevan tuoreita ideoita viedä järjestöä eteenpäin.”
Jani Salmela, Kurikka
Tulevaisuus tarvitsee vahvan johtajan!
Kuljetusyrittäjä Jani Salmela (M.J. Salmela Oy) on SKALin tämänhetkinen varapuheenjohtaja. Hän on ollut SKALin hallituksessa vuodesta 2013. Hän oli myös SKAL Pohjanmaan puheenjohtajana vuosina 2014-2020.
”SKAL on saanut hyvän tekemisen vaihteen päälle ja sitä on hyvä kehittää eteenpäin. Haluan olla mukana toiminnassa ja antaa oman työpanokseni alan edunvalvontaan.”
Toiseksi varapuheenjohtajaksi ehdotetaan
Tomi Roimola, Hamina
Uudistaa pitää, mutta maltillisesti
Kuljetusyrittäjä Tomi Roimola (Autoyhtymä Roimola Ky) on ollut SKALin hallituksessa vuodesta 2013. Hän on ollut myös vuodesta 2011 alkaen SKAL Kaakkois-Suomen hallituksessa, josta kaksi vuotta varapuheenjohtajana ja 8 vuotta puheenjohtajana sekä vuosina 2019–2023 EKY:n varapuheenjohtajana
”Haluan jatkaa järjestötyötäni SKALin puheenjohtajistossa. Olen järjestömies henkeen ja vereen, joten haluan olla valvomassa kumipyöräliikenteen etuja.”
SKALin hallituksessa on yksi varsinaisen ja yksi varajäsenen paikka jokaisella alueyhdistyksellä ja erikoisjärjestöllä, jolla jäsenyritysten automäärä on vähintään 200. Tutustu verkkosivuillamme ehdokkaisiin SKALin tulevaan hallitukseen!
Keväällä 2023 SKALin hallituksessa päätettiin, että järjestölle laaditaan uusi strategia, joka käsitellään tulevassa liittokokouksessa Tahkolla. Tutustu hallituksen hiomaan esitykseen SKALin uudeksi strategiaksi, aineistot on nyt päivitetty.
Sääntelyn on mahdollistettava Suomen ja EU:n kilpailukyky – erityisesti, kun liikenteen päästövähennystoimia on lisätty, toteamme tiedotteessamme. EU-vaalikyselyssämme suurin osa puolueista kannattaa, että polttomoottoreissa käytettävien uusiutuvien biopolttoaineiden hyödyntäminen tulee huomioida vahvemmin EU-tasolla.
– Ajoneuvoja koskevassa sääntelyssä tulee varmistaa, että sääntely ei maamme erityispiirteiden takia johda suhteelliseen kilpailuhaittaan muihin jäsenmaihin verrattuna. On tärkeää, että sääntelyssä varmistetaan myös pk-yritysten toimintaedellytykset, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Yhteispeliä-blogissa: Suomen tienkäyttäjät ansaitsevat turvalliset tiet
”Suomen tiestö on rapistunut kiihtyvällä tahdilla koko 2000-luvun. Kukaan ei kiistä tiestön korjausvelan kasvua, joka on jo yli 2,5 miljardia euroa. Joka puolella Suomea näemme omin silmin sen, miten huonossa kunnossa kaikki tiet ovat.
Tiestöä kehittämällä luodaan kasvun edellytyksiä Suomeen, joten panostukset ovat kaikkien etu”, kirjoittavat SKALin vt. puheenjohtaja Jari Välikangas ja toimitusjohtaja Anssi Kujala Yhteispeliä-blogissa.
Hallitus laittaa liikkeelle useita liikennehankkeita eri puolilla Suomea vauhdittamaan alueiden kasvua
Hallitus sopi neuvottelussaan eilen 21.5. kuluvan vuoden toisesta lisätalousarvioesityksestä. Osana hallitusohjelman mukaista investointiohjelmaa ehdotetaan käynnistettäväksi seuraavat hankkeet: 1) Valtatie 5 Leppävirta-Kuopio, 2) Valtatie 8 Edsevö-Lepplax sekä 3) Rantaradan kehittäminen Kauklahti-Karjaa. Investointiohjelmaan kuuluvat hankkeet eivät lisää valtion velanottotarvetta.
Suomi myös tulouttaa EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta saatuja tukia yhteensä 51,1 miljoonalla eurolla liikenteen hankkeisiin.
Vuosaaren tietunnelin korjaustyöt alkavat keväällä 2025
Vuosaaren tietunnelin työt alkavat vanhojen järjestelmien purkamisella keväällä 2025. Tunneli suljetaan liikenteeltä korjaustöiden ajaksi, ja sulun pituus on arvion mukaan yksitoista kuukautta. Töiden ajan käytössä on kiertotie välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama, ja kiertotietä parannetaan ennen tunnelin saneerausta. Parannustyöt alkavat jo loppuvuodesta 2024. Kiertotien sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan erityisesti liittymissä ja suojateiden kohdalla, jotta reitti olisi mahdollisimman toimiva liikennemäärän kasvaessa.
Seuraa Tulevaisuuden tähtien koulutusmatkaa
somessa
SKALin ja Volvo-säätiön Tulevaisuuden tähdet -koulutusohjelma on käynnissä. Koulutusohjelmassa logistiikka-alan opiskelijat pääsevät tutustumaan alan ytimeen yritysvierailuilla ja tehoperehdytyksellä alan toimijoiden kanssa. Logistiikan opiskelijat päivittävät koulutusmatkaansa somekanaviinsa.
Lakitetoa teille -webinaarissa 4.6. kuljetusalan arvonlisäverotukseen liittyviä erityiskysymyksiä
Kevään viimeisessä Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 4.6. klo 9–10 on aiheena Kuljetusalan arvonlisäverotukseen liittyviä erityiskysymyksiä. Aiheesta kertoo SKALin lakimies Sami Svinhufvud. Ilmoittaudu mukaan viimeistään maanantaina 3.6. klo 15.
Perinteinen SKAL Golf järjestetään SKALin liittokokouksen yhteydessä perjantaina 7.6.2024 klo 10.00 alkaen (yhteislähtö). Pelipaikka on Tahko Old Course -kenttä.
Power Truck Show’hun jäsenhintaisia lippuja tilattavissa
SKAL on tuttuun tapaan mukana elokuun Power Truck Show’ssa. Löydät meidät läheltä sisääntuloa osastolta U140. Kumppaneinamme ovat tänä vuonna Pohjola Vakuutus ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät.
Tartu ennakkovaraajan etuun ja tuo porukkasi messuille!
SKALin jäsenet saavat alennuksen pääsylipuista tilaamalla vähintään 10 kappaletta yhden tai 2 päivän pääsylippuja viimeistään 30.6.2024.
SKALin jäsenille yhden päivän lippu alennettuun hintaan 30 € (norm. 35 €) ja kahden päivän lippu 45 € (norm. 50 €), kun tilaa vähintään 10 lippua. Tarkistamme SKAL-jäsenyyden lipputilauksen yhteydessä.
Hyppää moottoripyörän selkään ja tule mukaan SKAL Motoristien tapaamiseen 23.-24.8.2024 Virroille! Perjantaina 23.8. on yhteinen illanvietto Nuorisokeskus Marttisessa Virroilla, jossa myös majoitus. Lauantain 24.8. ajoreitin ensimmäinen etappi on noin kahden tunnin ajon jälkeen Kievari Rantapirtti, jossa nautitaan lounas. Päivä jatkuu Automuseo Classic Garagessa Jämsässä. Ajoreitti päättyy Virtain laivarannan Rantaterassi Baarpuuriin.
Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.