Sähköä ilmassa Volvo

Raskaan kuljetuskaluston sähköistyminen on alkanut saamaan lisää vauhtia. Ensimmäiset raskaalle liikenteelle tarkoitetut latauspisteet on avattu ja myös kaikkein raskaimpiin kuljetuksiin on tarjolla vaihtoehtoja. Keskusteluita on myös avattu sähköisen liikkumisen tulevaisuudesta, onko kyseessä kuitenkin askel kohti polttokennoja ja vetyä.

Alkutalvesta tarjoutui mahdollisuus kokeilla täyssähköistä rekanveturia, jonka vetopöytään oli kiinnitetty täyteen kokonaismassaan lastattu puoliperävaunu, yhdistelmän kokonaismassa oli liki 45000 kiloa.  Kyseessä on Volvo FH Electric, kolmeakselinen, kolmella sähkömoottorilla ja automatisoidulla I-Shift vaihteistolla varustettu vetoauto.

Muutama vuosi sitten voimaan astuneet mittamuutokset mahdollistavat puoliperävaunun eteen kytkettäväksi pitkän, 3900 millisen perusakselivälisen takateliveturin. Pitkä akseliväli mahdollistaa kuuden akun asennuksen ja siten mahdollisimman suuren toimintamatkan. Kapasiteetiltaan 540 kWh:n akuilla valmistaja lupaa 300 kilometrin toimintamatkan. Tämä on mahdollista silloin kun ulkoilman lämpötila on lauha ja tiet kuivia.

Talviolosuhteet pienentävät toimintamatkaa jopa lähes kolmanneksen. Vierintävastuksen kasvulla kosteilla ja lumisilla teillä on suuri merkitys, myös Diesel kuorma-autolla. Tätä voidaankin kompensoida pitkän akselivälin avulla, jolloin voidaan maksimoida akkujen määrä. Myös ohjaamon lämpötilalla on merkitystä toimintamatkaan, ohjaamon lämmitys kuluttaa yllättävän paljon energiaa. Puhuttaessa Diesel-moottorin hyötysuhteesta usein unohdetaan se, että osa moottorin aiheuttamasta hukkalämmöstä voidaan käyttää ohjaamon lämmittämiseen.

Pitkää akseliväliä lukuun ottamatta sähköveturi ei ulkoisesti poikkea polttomoottorisesta sukulaisestaan. Samoin ohjaamon sisällä ei ole mitään, joka juoruaisi voimanlähteestä. Vasta sähkömoottoreiden aktivointi osoittaa sen millä mennään. Kevyt kääntö virta-avaimesta. vaihde ajoasentoon ja voimapolkimesta aletaan säätää ajoneuvon nopeutta, helppoa kuin rekanajo. Liukkaalla saa olla varovainen koska tapansa mukaan vaihtovirtamoottorit luovuttavat välittömästi käynnistyttyään täydet väännöt, jos polkimen käyttö on liian voimakasta. Tällöin luistonesto ei välttämättä ehdi mukaan ja vetopyörät pyörivät joutavaa.

Koeajetulla reitillä oli nopeasti vaihtuvia olosuhteita, jäisestä ja loskaisesta väylästä kuivaan asfalttiin. Energian kulutus oli reilut 1.6 kWh / km. Testeissä vastaavilla autoilla on päästy kilowattitunnilla noin kilometri. Totuus on näiden väliltä. Tämän artikkelin kirjotuspäivän hinnalla energiakustannukset ovat noin 30 € / 100 km. Tämän päivän Dieselin verolliseen hintaan (2.0 € / litra) verrattuna noin 27 l/100 km kuluttavan veturin polttoainekulut ovat aivan toista maata. Maahantuoja laskeekin, että veturin kalliimpi hankintahinta kuoleentuu parissa vuodessa pienentyneillä energiakustannuksilla, säästöä tulee tietenkin myös siitä, että päästöjen hillintään ei tarvitse käyttää AdBlueta.

Varmistaakseen mahdollisimman tehokkaan, päivittäisen työpäivän, ajojärjestelyllä on suuri merkitys. Latausasemien sijoitus vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen taipaleeseen.  Pikalataus tasavirtalaturilla (DC) lyhentää latausajan 80% akkukapasiteettiin noin 2 tuntiin, joten kahdessa noin kymmenen tunnin ajovuorossa päästään melko helposti liki 600 kilometrin päivätavoitteeseen. Tämä riittänee ainakin terminaalien välisessä päivittäistavaran jakelussa.

Aika näyttää mikä energiamuoto ottaa tulevaisuudessa valta-aseman. Dieselin saatavuus on varmistettu vielä vuosikymmeniksi eteenpäin. On vain vaikeaa ennustaa millaisia kustannuksia aina vain tiukentuvat ympäristövaatimukset saavatkaan aikaan sen käytössä. Polttokenno tulee varmasti olemaan yksi vaihtoehto mutta sen käytön yleistyminen vaatii suuria investointeja jakeluverkostoon. Jotkut kuljetusliikkeet ovatkin sitoutuneet uusiutuvan Diesel-polttoaineen käyttöön, jolla saadaan aikaan huomattavia alentumisia hiilidioksidin määrään. Yhteistä kaikille energiamuodoille on niiden kustannukset. Ympäristön suojelu ei ole halpa asia.

Volvo FH E 6x2 Takateli

  • Kolme sähkömoottoria, 666 hevosvoimaa.
  • Automatisoitu I-Shift vaihteisto, 12 nopeutta
  • Akusto. 3 kpl. 540 kWh
  • Toimintamatka. Noin 540 km.
  • Akseliväli 3900 mm.
  • Tasavirtalaturilla (DC) latausaika 2 tuntia