Viime vuoden kesäkuussa olimme tyytyväisiä hallitusohjelman kirjauksiin. Esimerkiksi tiestölle tuli korjausvelkapaketti ja polttonesteiden hintaa alentavat toimet – polttoaineveron alentaminen sekä jakeluvelvoitteen matala taso – ilahduttivat. Nämä tulivat voimaan tämän vuoden alusta ja ilman näitä ratkaisuja dieselin hinta olisi noussut vuodenvaihteessa parikymmentä senttiä.
Silloin pahasti kaivertamaan jäi se, että useiden puolueiden kannattama ammattidiesel ei ollut hallitusohjelmassa. Kaikkea ei voi saada.
Etujärjestöllä pitää kuitenkin olla aina uusia ratkaisuehdotuksia. Toimme toistuvasti esiin, että EU:n määrittämän polttoainejakelun päästökaupan tulleessa 2027, ammattidiesel pitää ottaa käyttöön. Toistimme tätä mm. EU-vaaliohjelmassamme, kannanotoissa ja keskusteluissa poliitikkojen kanssa. Rummutimme asiaa tammikuun Kuutiopäivästä alkaen.
Eilen kehysriihessä hallitus palautti agendalleen raskaan liikenteen ammattidieselin juuri esityksemme mukaisesti. Välttämätön ratkaisu logistiselle kilpailukyvyllemme. Hallitus myös lupaa, että laki tehdään tällä vaalikaudella. Me valvomme, että näin tehdään.
Kehysriihen ratkaisut olivat kylmää kyytiä monelle kaikkine kurjuuksineen, meille tuli myönteinen tavoitteemme mukainen tulos.
Sattumaa tämä ei ole. Ilman esityksiämme ja SKALin koko joukkueen tekemää työtä näitä tuloksia ei olisi tullut. Kiitos kaikille työhön osallistuneille.
SKALissa tapahtuu tällä hetkellä paljon ja lisäksi kevättä rytmittää EU-vaalit. 9.6.2024 pidettävät vaalit ovat kuljetusalalle tärkeät: alaa koskevasta lainsäädäntöhankkeista jopa 80 prosenttia on EU-lähtöistä. Suomen erityispiirteiden tulee näkyä vahvemmin EU-päätöksenteossa.
Julkaisimme tammikuussa EU-vaaliohjelman. Sitä on jaettu laajasti ja nyt siitä on saatavilla myös tiivistelmä. Jaamme tiivistelmää päättäjille, sidosryhmille, puolueille ja muun muassa kaikille eurovaaliehdokkaille.
Kysyimme jäseniltämme autojen päästövähennyslaitteistojen toimintavarmuudesta käytännön olosuhteissa. Vastausten perusteella päästövähennyslaitteet toimivat huonosti talviolosuhteissa. Kyselyyn vastanneista 854 yrityksestä 80 prosentilla oli ilmennyt autoissa normaalista poikkeavia ongelmia, jotka olivat liittyneet päästövähennyslaitteistojen toimintaan.
Europarlamentaarikko Henna Virkkunen antoi 15.4.2024 komissiolle kirjallisen kysymyksen liittyen Adblue-liuoksen pakkaskestävyyteen. Virkkunen hyödynsi kirjallisessa kysymyksessä SKALin jäsenkyselyn tuloksia. SKAL jatkaa asiassa vaikuttamistyötä.
SKAL toteaa lausunnossaan, että syrjäisen ja pitkien etäisyyksien maamme kannalta on tärkeää, että Suomen erityisolot otetaan huomioon kaikissa EU-linjauksissa. Tämä ei ole yksin kuljetussektorin ongelma, vaan myös teollisuuden, kansainvälisen kaupan, yritysten sijoittumisen ja saavutettavuuden kannalta oleellista.
SKAL kannattaa ja pitää tärkeänä Suomen kannanottoja taakanjakosektoria koskien. EU-tasoisen liikenteen päästökaupan tullessa on arvioitava taakanjakosektorin tarkoituksenmukaisuutta. SKAL pitää myös hyvänä, että Suomi korostaa teknologianeutraaliuden tärkeyttä ilmastopolitiikan toimeenpanossa ja EU:n toiminnasta tehdyn sopimuksen mukaista jäsenvaltioiden oikeutta valita oma energiapalettinsa sekä huomioida riittävästi kansalliset erityispiirteet.
Keväällä 2023 SKALin hallituksessa päätettiin, että järjestölle laaditaan uusi strategia, joka käsitellään vuoden 2024 liittokokouksessa Tahkolla. Strategialuonnos on ollut kommentoitavana laajasti niin kevään vuosikokouskierroksella kuin suoraan verkossakin.
Olemmekin saaneet kymmeniä kommentteja vuosikokouksissa, muissa tilaisuuksissa, suoraan sähköpostilla ja Webropol-kyselyssämme. Kommenttien pohjalta esitystä on muokattu ja se etenee seuraavaksi SKALin hallituksen käsittelyyn ja sitten tulevaan liittokokoukseen päätettäväksi.
SKALin erikoisjärjestöjen vuosikokouksia vietettiin viime viikonloppuna Jyväskylän Laajavuoressa. Yhteisen seminaarin teemaa vastuullisuus käsiteltiin monesta eri näkökulmasta. Puhujina olivat muun muassa europarlamentaarikko Henna Virkkunen, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja jäsenemme Rekka Group Oy:n toimitusjohtaja Suvi Widgren.
Vuosikokousviikonlopussa palkitut
Evijärveläinen Kuljetus Rekar Oy valittiin Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n vuoden 2024 Kuljetusyritykseksi. Tunnustuksen vastaanottivat Reetta Iso-Pellinen (vas.) ja Raine Karvonen.
Metsäalan Kuljetusyrittäjien vuoden 2024 Kolkuttaja-palkinto luovutettiin metsänhoitaja, uittopäällikkö Esa Korhoselle. Kuvassa Metsäalan Kuljetusyrittäjien toiminnanjohtaja Kari Palojärvi ja Esa Korhonen.
Jämsäläinen Erkki Salminen Oy palkittiin vuoden 2024 SKAL Ympäristöyrityksenä. Kuvassa toimitusjohtaja Pilvi Konttila (vas) ja hallituksen puheenjohtaja Helena Konttila.
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 7.5. klo 9–10 on aiheena Mitta- ja massadirektiivin uudistaminen. Aiheesta kertoo SKALin johtaja Petri Murto.
SKAL tarjoaa Lakitietoa teille -webinaarit jäsenilleen maksutta. Ilmoittauduthan webinaaria edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 15. Kaikki ilmoittautuneet saavat jälkikäteen webinaariaineiston.
Kuljetusyrittäjäpäivät pidetään 7.-8.6.2024 Tahkolla Savon sydämessä.
Tule mukaan messuiltaan kuulemaan puheenjohtajaehdokkaiden tentti, SKALin liittokokoukseen ja oheisohjelmiin! Luvassa mukavia kohtaamisia ja verkostoitumista.
Kuljetusyrittäjäpäivillä:
pe 7.6. SKAL hallituksen ja toimikuntien kokoukset
pe 7.6. Strategiaseminaari
pe 7.6. Messuilta Piazzalla
la 8.6. SKAL liittokokous Break Sokos Hotel Tahkossa
la 8.6. Oheisohjelmaa Tahkon Metsäkylpylässä
la 8.6. SKAL Veteraanijäsenpäivä – Retki Aholansaareen
la 8.6. Illallinen Break Sokos Hotel Tahkossa. Ilta jatkuu Tislaamoravintola Hophausissa
Perinteinen SKAL Golf järjestetään SKALin liittokokouksen yhteydessä perjantaina 7.6.2024 klo 10.00 alkaen (yhteislähtö). Pelipaikka on Tahko Old Course -kenttä.
Strategian uudistamisen yhteydessä SKAL uudistaa myös ulkoasunsa. Uusi visuaalinen ilme näyttäytyy Tahkon liittokokouksessa. Uusi ilme tarkoittaa muun muassa logon vaihtamista. Moni, joka on kovin tottunut siniturkoosiin SKAL-tunnukseen, saattaa ihmetellä, mitä sitä nyt hyvää ja tuttua vaihtamaan. Me emme tee näin merkittäviä muutoksia kevytmielisesti, vaan tarkan pohdinnan ja selvitystyön perusteella. Strategiatyön yhteydessä selvitimme jäsenten ja sidosryhmien näkemyksiä SKALin pääpiirteiltään jo kolme vuosikymmentä palvelleesta ”brändistä”. Saimme kuulla, että olemme tuttu ja perinteinen, luotettavakin, mutta myös vanhanaikainen tai sarjakuvamainen.
Perusteellinen perehtyminen ohjaa suunnittelua
Brändiuudistusta on tehty maineikkaan Werklig-designtoimiston kanssa ja Werkligin väki osallistui myös strategiatyöpajaamme. Kokoonnuimme helmikuussa pohtimaan SKALin luonteenpiirteitä, joille uusi ilme rakentuu. Kaikki jäsenet oli kutsuttu uutiskirjeitse. Suunnittelu on edennyt työpajan, keskustelujen ja materiaalien perusteella ja tulokset näyttävät hyviltä.
Onko tunnetun SKAL-ilmeen muuttamisessa riskejä, viestintäjohtaja Heini Polamo?
– Sanoisin, että näin perusteellisesti ja ajatuksella, laajasti osallistaen, kuin me sen teemme, riskit ovat pienet. Pöyhäisimme hieman Suomen arvokkaimpina pidettyjä tavaramerkkejä. Ikonisimmatkin niistä, Nokia, Kesko ja Neste, ovat muuttaneet ulkoasuaan hiljattain menettämättä hitustakaan arvostaan. Kyllä mekin siihen pystymme, ja uusi ulkoasu on taitavasti toteutettu. Uskon, että meidän kaikkien on helppo ottaa se omaksemme.
Seuraava Kuljetusyrittäjä julkaistaan toukokuussa. Vuoden toinen numero on suuri vaalinumero ja sen teemana on vahva ja saavutettava Eurooppa. Seuraavasta lehdestä löydät esimerkiksi:
Matti Räisäsen (Kempeleen Siirtokuljetus / Kempeleen Jätekuljetus) haastattelun
Petri Elorannan (Eloranta Logistics) haastattelun
Tunnelmia SKAL Liikenteessä -päivästä
Liittokokousetkot ja muun muassa puheenjohtajaehdokkaiden esittelyt
Ajankohtaisjutun Ruotsin HCT-säädöksistä ja kuljetusyrittäjä Ari Sieväsen kokemuksista
FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio kertoo, mitä Brysselissä tapahtuu
SKALin kyselyn eduskuntapuolueille
Tarkkaile siis postiasi! Sitä ennen voit tutustua Kuljetusyrittäjän verkkoversioon:
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy.
Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.