Murroksessa

Seurasin paneelikeskustelua, jossa sanottiin, että tekoäly on yhtä suuri mullistus kuin aikanaan internetin tulo. Nykyisessä tietoyhteiskunnan murroksessa joudumme tottumaan siihen, että täysin realistiselta näyttävä ja oikealta kuulostava taltiointi tunnetusta henkilöstä voikin olla syväväärennös, deep fake. SKALillekin on ehdotettu, että jäsen voisi tulevaisuudessa nappia painamalla kuunnella vaikka toimitusjohtaja Anssi Kujalan syntetisoidulla äänellä luettuja uutiskirjeitä. Kiinnostava mahdollisuus, eikö totta?

Murros on kärsinyt pahan inflaation. Työurani aikana ilmiöksi nousseet murrokset ovat liittyneet globalisaatioon, digitalisaatioon, sosiaaliseen mediaan, uusiin teknologioihin, strategiaan, taloudellisiin kriiseihin ja turvallisuusympäristöön, vaikka mihin. Aina on jokin murros meneillään, iso tai pieni.

Kuljetusalan murrokset ovat tyypillisesti liittyneet sääntelyn muutoksiin. Merkittävimpiä ovat olleet tarveharkinnasta luopuminen sekä mitta- ja massamuutokset. Nivelkohdissa on ollut voittajia, häviäjiä ja paljon siltä väliltä.

Kun takana on 100 vuotta kuljetusalan yrittäjyyttä, siihen on mahtunut monta muutosta (s. 18). Mitta- ja massamuutoksen jälkeen raahelainen Korsu Oy lähti rohkeasti HCT-kokeiluun, hankki ensimmäisen kaasuauton ennen hankintatukia ja pohtii jo reittiä sähköautolle. Korsulaiset suhtautuvat asiakkaiden lisääntyneisiin vastuullisuusvaatimuksiin leppoisasti, sillä kaiken lähtökohtana on aina ollut asiakkaan tarve. Seuraavaksi raportointia syvennetään reittikohtaiseksi. Lämmin kiitos Keski-Korsun perheelle ja muille korsulaisille, oli antoisaa käydä!

Pääkaupunkiseudulla toimiva Storemen Logistics Oy on edelläkävijä uusiutuvissa käyttövoimissa (s. 29). Hiilineutraaliuden saavuttaneen kuljetusyrityksen perustajaa Jari Jokista ajaa halu torjua ilmastonmuutosta. Kaasu- ja sähkökalustoa hankittiin ilman investointitukia, mutta asiakkaiden vastaantulo tasoittaa kustannuksia, ja hyvä niin.

Tässä vastuullisuusaiheisessa Kuljetusyrittäjässä kerromme, mistä on kyse mystisessä ESG-raportoinnissa ja mitä se merkitsee kuljetusyrityksille (s. XX). Kysyimme arvovaltaiselta neuvonantajapaneeliltamme, mihin kuljetusyritysten kannattaa tulevaisuudessa varautua (s. xx). Panelistimme ovat yhtä mieltä siitä, että asiakkaiden vaatimukset vastuullisuuden ja raportoinnin suhteen ovat kasvussa.

Harvalla kuljetusyrityksellä on mahdollisuutta palkata asiantuntijaa kehittämään vastuullisuustyötä, mutta yksinyrittäjäkin voi ottaa teeman haltuun pienin askelin. Traficom tarjoaa maksuttoman päästö- ja kustannuslaskurin. Asiakkaalta kannattaa kysyä, millaisia odotuksia heillä on, ja pohtia mahdollisia tulevia raportointitarpeita yhdessä. Taloudellinen ajotapa ja rehti johtaminen ovat arkista vastuullisuutta ja kaikkien saavutettavissa. SKALin asiantuntijat auttavat vastuullisuuskysymyksissä.

Ehkäpä Kuljetusyrittäjän pääkirjoituksenkin voi tulevaisuudessa kuunnella syntetisoituna suoratoistopalvelusta. Siihen asti kiitän perinteisesti mustaa valkoisella lämpimästi lukijoitamme ja erityisesti teitä jäseniämme päättyvästä vuodesta. Toivotan antoisaa joulunaikaa ja menestystä vuodelle 2024!

Heini