Viime ja tämän vuoden aikana moni SKALin alueyhdistys on juhlinut 70-toimintavuottaan. Olen saanut osallistua lähes jokaiseen näistä tilaisuuksista. Kierros päättyi viime viikonloppuna SKAL Pohjanmaa – Österbottenin juhlaan. Vuoden aikana on ollut kerta kaikkiaan hienoja tilaisuuksia.
Miksi on juhlittu? SKALin edeltäjä Henkilö- ja Kuorma-autoliikennöitsijäin Liitto (HKL), perustettiin vuonna 1936, myös läänitasoinen organisaatio alkoi hahmottua 1930-luvun lopulla, mutta työ keskeytyi sotien vuoksi reiluksi vuosikymmeneksi.
Lääninyhdistykset perustettiin vuosina 1952 ja 1953. Noissa perustamiskokouksissa käsiteltiin ajankohtaisia kysymyksiä, joista esimerkkinä liiton tekemä esitys valtioneuvostolle moottoriliikenteen verotuksen huojentamisesta. Puhujana kiersi silloinen edeltäjäni Toivo Ruotsalainen. Lainaan hänen sanomaansa: ”ammattiautoilijoiden keskuudessa on käynnissä sellainen organisatoorinen kehitys, että uusina renkaina liiton ja jäsenyhdistysten välille on viiimeksi kuluneen vuoden aikana perustettu lääninyhdistykset. Näiden tehtävänä on alueellaan olevien jäsenyhdistysten yhteisten asiain hoitaminen mm. lääninhallituksissa, huomion kiinnittäminen läänin tieasioihin, valistus- ja liikenneturvallisuuskysymyksiin.”
Tutulta kuulostavia asioita. Noista yhdistyksien perustamisen alkuvaiheista alan haasteet ovat vaihtuneet, mutta perusajatus on edelleen vahvasti sama: tehdään töitä koko porukan puolesta. Tänä päivänä meillä on uudet haasteet ja siksikin SKALin hallituksessa käynnistettiin viime keväänä järjestön uuteen strategiaan tähtäävä työ. Meidän pitää pohtia kiihtyvällä vauhdilla, miten ala kehittyy ja miten toimimme laajassa logistiikkakokonaisuudessa.
Olemme valmistelussa korostaneet, että tärkeintä tässä työssä on jäsenyritysten näkökulma ja tarpeet. Siinä yhteydessä kannattaa aina kysyä, miksi kuljetusyritykset ovat jäseniämme? Miksi jotkut eivät ole jäseniämme? Mitä pitäisi tapahtua toiminnassamme, että kaikki liittyisivät jäseniksi?
Järjestön piirissä puhutaankin paljon jäsenmäärästä. Lainaan taas palan 70 vuoden takaa tunnelmista Ammattiautoilija-lehden perusteella: voidaksemme suoriutua liitolle asetettavista suurista ja vaativista tehtävistä, on velvollisuutemme jatkaa voimiemme kokoamista päämääränämme entistä täydellisempi järjestäytyneisyys.
Vähän samoin kehotan nyt meitä kaikkia. Minä nimittäin uskon, että pystymme yhdessä katkaisemaan 30 vuotta jatkuneen jäsenmäärän alenemisen. Keskimäärin viimeisen kymmenen vuoden aikana jäsenmäärämme on valtakunnallisesti laskenut reilut 250 per vuosi, mutta aivan viime vuosina olemme jo onnistuneet reilusti yli puolittamaan tuon jäsenmäärän laskun.
Tässä työssä minusta tärkeintä on pitää mielessä, että oleellista on jäsenyrittäjien menestyminen. Se, että jokainen kuljetusyrittäjä kokee työn merkitykselliseksi ja järjestöllä on näyttää tuloksia toiminnastaan kaikilla toiminnan tasoilla.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
SKAL Forum -risteilyllä 28.10. järjestettiin kummiyrittäjätapaaminen, johon osallistui noin 20 kansanedustajan kummia. Kummitoiminta todettiin hyvin henkilökohtaiseksi vaikuttamiseksi, jossa kummi pistää itsensä likoon, kuten kansanedustajakin omalta puoleltaan. Eri puolueista tulevista kansanedustajista puhuttiin paljon. Osalla oli tuttu ja samanhenkinen edustaja, osalla vieraampi, osalla hallitusta ja osalla oppositiota. Todettiin, että hyviä tyyppejä löytyy kaikista puolueista, että on tärkeää tuoda näkökantojamme esiin niillekin kansanedustajille, jotka eivät ole kanssamme kaikesta samaa mieltä. Alueiden panosta kummitoimintaan pidettiin hyvin tärkeänä – kummiyrittäjyys toimii tehokkaimmin, kun omalta alueelta saa vinkkiä ja tukea toimintaan.
Edelleen kannattaa tavata ja kuljettaa
Kautta on vielä lähes neljä vuotta jäljellä ja kummitoiminta on lähtökohtaisesti koko kauden mittainen. Edelleen kannattaa pyrkiä tapaamaan omaa kansanedustajaa kummiyrittäjänä, jos tapaaminen ei ole vielä toteutunut. Esimerkiksi kutsu vierailulle omaan yritykseen toimii. Avustajan kautta voi tavoitella, jos kansanedustaja ei vastaile viesteihin. Toteutuneista kuljetuksista ja myös muista tapaamisista ja torikahveista saa mielellään lähettää tietoa ja kuvia SKALin viestintään: viestinta@skal.fi somessa jaettavaksi.Tapaamisista kannattaa myös itse jakaa somessa ja tägätä SKAL: @skalry.
Jos olet tapaamassa kansanedustajaa ja tarvitset päivitystä alan säädöshankkeista, voit olla yhteydessä SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herralaan: ari.herrala@skal.fi, p. 050 368 4248.
SKALin logistiikan toimenpideohjelmaa on valmisteltu kuluvan vuoden aikana,ja se on viimeistelyä vaille valmis. Raportissa on tarkasteltu digitalisaatiota logistiikan näkökulmasta, ja se on tarkoitettu kaikille tahoille, jotka ovat kiinnostuneita logistiikan digitalisaation mahdollisuuksista ja tavoitteista.
Raportissa käsitellään mm.
Miten digitalisaatio on edennyt ja miten se vaikuttaa kuljetus- ja logistiikkayrityksiin?
Mitä tavoitteita on SKALin digitalisaation edunvalvonnassa?
Mikä on SKALin rooli logistiikan digitalisaation kehityshankkeissa?
Ohjelma ei sinänsä tarjoa konkreettisia välineitä suoraan kuljetusyrityksille, vaan keskittyy digitalisaation edistämiseen yleisellä tasolla. Digitalisaatio on läsnä kaikessa liiketoiminnassa, eikä logistiikka ole poikkeus. SKALin tavoitteena on, että Suomen logistiikkasektori pystyisi hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti digitalisaatiota omassa toiminnassaan ja verkostoissaan parantaen alan ja Suomen kilpailukykyä.
Metsäkeskuksella on käynnissä valtakunnallinen TIESIT-hankke, jonka tavoitteena on edistää toimivaa suomalaista puu- ja energiahuoltoa tulevina vuosina. Hankkeessa kartoitetaan yksityisteiden ja -siltojen kuntoa. Keskeisen yksityistieverkoston eli 200 000 kilometrin laajuudelta syntyy kolmiportainen kuntoluokittelu, joka kuvastaa perusparannustarvetta. Kuljetusyrityksiltä toivotaan aktiivisuutta, jotta tieto yksityisteiden ja -siltojen kunnosta tavoittaa tienpitäjät ja alueen elinkeinoelämän.
Aiheesta on tulossa artikkeli seuraavaan Kuljetusyrittäjä-lehteen.
Paimion seudun ammattiautoilijat ry palkittiin vuoden 2023 SKAL Paikallisyhdistyksenä SKAL Forumissa lauantaina 28.10. Paimion paikallisyhdistyksen toiminnassa yhdistyvät oman seudun jäsenten sitouttaminen ja palveleminen sekä alueellinen vaikuttamistyö.
– Kilpailun taso oli kova. Paimion seudun kohdalla meihin teki vaikutuksen esimerkiksi tapa, jolla yhdistyksen aktiivit laittavat itsensä henkilökohtaisesti peliin yhdistyksen hyväksi ja pitävät ovia avoimina sekä ilmapiirin rentona. Näin syntyy luonnollista imua liittyä mukaan, kuvaa SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Olemme uusimassa kokousten järjestämisen mallidokumentit SKALin jäsennetissä Yhdistystoiminta-osiossa marraskuun aikana.
Jäsennettiin pääset skal.fi-etusivun vasemman yläkulman Jäsennetti-painikkeesta. Jos salasana on hukassa, saat tilattua sen täältä.
Jos et ole vielä rekisteröitynyt tai rekisteröidyit ennen kuin verkkosivustomme uudistui viime helmikuussa, pääset rekisteröitymään jäsennettiin täällä.
Lisätiedot: Järjestöjohtaja Arto Kämppi, p. 040 354 7492, arto.kamppi@skal.fi
Hyvin suunniteltu sukupolvenvaihdos varmistaa liiketoiminnan jatkumisen. Tule kuulemaan, miten sukupolvenvaihdos alkaa, milloin se kannattaa aloittaa ja millaisia verokysymyksiä tähän luopujan sekä jatkajan kannalta liittyy!
Vuoden viimeisessä Lakitietoa teille -webinaarissa 5.12. klo 9-10 SKALin lakimies Sami Svinhufvud kertoo sukupolvenvaihdoksesta verotuksessa.
SKAL tarjoaa Lakitietoa teille -webinaarit maksutta jäsenilleen. Kun ilmoittaudut mukaan, lähetämme sinulle linkin, jolla pääset liittymään mukaan tilaisuuteen. Ilmoittauduthan viimeistään webinaaria edeltävänä arkipäivänä klo 15.
Lähetämme esitysaineiston jälkikäteen kaikille ilmoittautuneille. Ilmoittautuminen siis kannattaa, vaikka liveaika ei sopisikaan kalenteriisi.
Pohdinnat yrityksen tulevaisuudesta kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ja hankkia tietoa prosessista. SKALin Omistajalta toiselle -seminaari järjestetään 12.-13.4.2024 risteilyllä Turusta Tukholmaan. Merkitse jo nyt kalenteriisi, jos aihe kiinnostaa!
Seminaarissa asiantuntijat käyvät läpi keskeisiä yrityksen omistajanvaihdokseen liittyviä asioita. Ohjelmassa käsitellään muun muassa:
Miten valmistautua omistajanvaihdokseen?
Millaisia verotukseen liittyviä riskitekijöitä omistajanvaihdokseen liittyy?
Miten yrityksen arvomääritys tehdään?
Mistä ostaja yritykselle?
Seminaarin ohjelma julkaistaan loppuvuoden aikana. Tietoja päivitetään verkkosivuille ja uutiskirjeisiin.
Ilmoitathan vuoden 2024 jäsenmaksut jäsenrekisteriin viimeistään joulukuun aikana. Yhdistyskillasta näet nyt voimassa olevat jäsenmaksut ja luottamushenkilöiden yhteystiedot.
Kysely on lähetetty sähköpostilla kaikkiin paikallisyhdistyksiin 3.11.2023.
Jos yhdistyskillan tunnukset ovat hukassa tai niitä ei ole lainkaan, saat tunnukset jäsenrekisteristä: jasenrekisteri@skal.fi
Jäsenlaskutus tehdään tammikuussa viikolla 3-4. Eräpäivä on 29.2.2024 tai kahdessa erässä maksamalla ensimmäinen eräpäivä 29.2.2024 ja toinen 1.8.2024.
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.