Olemme SKALissa tekemässä uutta strategiaa, joka on tarkoitus hyväksyä ensi kesäkuussa Tahkolla pidettävässä liittokokouksessa. Työtä valmistellaan kahdessa SKALin hallituksen nimeämässä työryhmässä.
Joskus ”strategiahumppa” saattaa kuulostaa vieraalta, mutta turhaan sitä emme tee. Vaikka meillä on pitkä historia ja hyviä tuloksiakin, kuljetusalan puolustaminen on entistä haastavampaa ja järjestömme pitää olla valmis tulevaisuuteen. Meidän on suorastaan pakko yhdessä löytää keinoja, joilla pidämme alan puolustamisen edellytykset kunnossa vielä vuosikymmeniä tästä eteenpäin.
Olemme kartoittaneet strategiaa varten laajasti näkemyksiä SKAL-organisaatiossa: kysely kaikille jäsenyrityksille, kysely SKALin hallitukselle ja kysely kaikille SKALin piirissä työskenteleville toimihenkilöille ja lisäksi olemme viime aikoina soittaneet paikallisyhdistyksien puheenjohtajille.
Kyselyihin vastaaminen on ollut aktiivista. Halua järjestön kehittämiseen on. Olemme saaneet arvokasta tietoa siitä, mitä painotamme tulevaisuudessa.
Eri kyselyiden vastauksissa on tullut esiin myös paljon pohdittavaa – tietenkin kritiikkiäkin ja parannusehdotuksia – joista työn edetessä pitää löytää myös ne ”hopealuodit” tulevaan menestykseemme. Strategiatyön avulla tuota hopealuotia etsimme nyt talvikauden kaiken muun arkisen työn ohessa.
Katso, mitä mieltä SKALin hallitus ja henkilöstö olivat syistä kuulua SKALiin:
SKAL selvitti Kuljetusbarometrissa 1/2023 yrittäjien näkemyksiä tiestön talvikunnossapidosta. Heidän näkemyksensä oli selvä: peräti 54 prosenttia 641 vastaajasta on sitä mieltä, että talvihoito ei ole pääteilläkään riittävän hyvällä tasolla.
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujalan mukaan riittävällä ja tasalaatuisella valvonnalla voidaan taata tilatun laatutason toteutuminen kaikissa olosuhteissa. Lähtökynnysten ajoittamisessa ohjaavana tekijänä tulee olla se, ettei laatutasoa lyhytaikaisestikaan aliteta missään oloissa.
– Tapasimme viimeksi eilen 18.10. Väyläviraston väkeä ja kävimme raporttimme ehdotuksia läpi. Korostamme, että Suomessa pitää voida luottaa siihen, että tiet ovat kunnossa tasalaatuisesti. Huonon kunnossapidon seuraukset näkyvät kuljetusyrityksille, mutta myös tilaajalle ja elinkeinoelämälle sekä kaikille tienkäyttäjille. Ne nostavat kustannuksia suoraan ja välillisesti, muistuttaa Kujala.
SKAL on tehnyt esityksen liikenne- ja viestintäministeriölle liittyen uusien älykkäiden ajopiirtureiden lastaus- ja purkutoiminnon käyttövelvollisuuteen. Esityksen allekirjoittajina ovat myös Autoliikenteen Työnantajaliitto, Logistiikkayritysten Liitto sekä Linja-autoliitto.
Esitämme, että soveltuvilla tulkinta- ja muilla keinoilla tulee estää kohtuuttoman hallinnollisen taakan syntyminen kuljettajille uusien älykkäiden ajopiirtureiden lastaus- ja purkutoimintoon liittyen. Ajopiirturiasetukseen lisättiin ns. liikkuvuuspaketin yhteydessä vaatimukset liittyen toisen sukupolven älykkäisiin ajopiirtureihin. Viranomaisfoorumeissa on esitetty arvioita, että uusittu säädös velvoittaisi kuljettajaa käyttämään uusista ajopiirtureista löytyvää kuormaus- ja purkamistoimintoa aina, kun henkilö- tai tavaraliikenteessä olevaa ajoneuvoa lastataan tai puretaan.
Vetoamme liikenne- ja viestintäministeriöön, että komissiolle tuodaan esiin se, että soveltamisohjeella kuljettajalle ei voida sälyttää sellaisia velvoitteita, joita ei selkeästi ilmene itse säädöksestä. On myös tärkeää, että kuljettajalle ei aseteta sellaisia turhia velvoitteita, joilla ei ole valvonnan kannalta merkitystä.
SKAL on tyytyväinen, että jakeluvelvoite pysyy alemmalla tasolla. Viime vuonna esitimme, että sitä laskettaisiin Venäjän hyökkäyssodasta johtuneen nopean dieselin hinnan vuoksi. Silloin sitä laskettiin ja nyt jatketaan alemmalla tasolla. Ilman tätä päätöstä prosenttiosuus nousisi vuoden 2024 alussa 28 prosenttiin. Se nostaisi entisestään dieselin hintaa.
Kautensa aloittaneen metsäneuvoston tehtävänä on kansallisen metsästrategian toimeenpanon edistäminen. Metsäneuvosto kokoontui uuden toimikauden ensimmäiseen kokoukseen. Uusi hallitusohjelma, kansallinen metsästrategia ja EU-vaikuttamisen tarve ohjaavat tuoreen metsäneuvoston työtä.
Kansallisessa metsäneuvostossa toimii alkavalla toimikaudella 38 jäsentä metsäalan etujärjestöistä, tutkimuslaitoksista, ympäristö- ja kansalaisjärjestöistä sekä hallinnosta. SKALista mukana on Metsäalan Kuljetusyrittäjien toiminnanjohtaja Kari Palojärvi.
SKALin syyskuussa lähettämään jäsenkyselyyn vastasi yhteensä 667 jäsentämme. Tätä voidaan pitää SKALin noin 4000 jäsenestä kattavana otoksena. Lämmin kiitos kaikille vastaajille!
Kyselyssä kartoitettiin jäsenten näkemyksiä kuljetus- ja logistiikka-alan tulevaisuudesta SKALin strategiatyön pohjaksi. Tämän lisäksi kysyttiin tyytyväisyyttä ja odotuksia SKALin palveluista.
Kysyttäessä Mitkä asiat tulevat eniten muuttamaan kuljetus- ja logistiikka-alaa 10 vuoden kuluessa? vastaukset jakautuivat alla oleva kaavion mukaisesti. Eniten alaa muuttaviksi tekijöiksi tunnistettiin käyttövoimamuutos, työvoiman saatavuus ja kustannuskehitykseen liittyvät seikat. Nämä kolme koettiin myös yksimielisesti tärkeimmiksi. Teiden kunto on myös tärkeä teema, mutta sitä ei pidetä varsinaisesti alaa suuresti muuttavana tekijänä.
SKALin toiminnan painopisteitä pyydettiin arvioimaan toisaalta painopisteen tärkeyden mukaan ja toisaalta sen mukaan, miten SKALin on onnistunut kyseisessä tehtävässä. Kyselyn perusteella edunvalvonta koetaan SKALin ylivoimaisesti tärkeimmäksi tehtäväksi. Seuraavina tärkeysjärjestyksessä tulevat neuvonta ja jäsenviestintä. Kaaviossa on yhdistetty painopisteen tärkeys ja SKALin onnistuminen kunkin painopisteen toteuttamisessa. Tärkeimmissä painopisteissä on myös onnistuttu parhaiten.
Kokonaisarvio tyytyväisyydestä SKALin toimintaan antoi hyvin myönteisen kuvan nykytoiminnasta. Yli 80 % vastanneista oli melko tai erittäin tyytyväisiä toimintaan.
Jäsenkysely antaa erittäin hyvän pohjan SKALin strategiatyöhön. Vaikka tyytyväisyys nykytoimintaan on korkeaa, on järjestöä kehitettävä jatkuvasti niin, että se voi auttaa jäseniään kohtaamaan tulevaisuuden muutokset.
Jo reilut 60 kuljetusalan ammattilaista on ilmoittautunut ADR- ja energiaseminaariin!
Tule mukaan kuulemaan tekniset reseptit päästöjen vähentämiseen sekä viimeisimmät tiedot VAK-lain uudistuksen vaikutuksista ADR- ja energiaseminaariin 9.11. Seminaarin paneelikeskustelussa alan parhaat asiantuntijat kertovat eri käyttövoimista ja niissä tarvittavasta jakeluinfrasta.
SKAL tarjoaa Lakitietoa teille -webinaarit maksutta jäsenilleen. Kun ilmoittaudut mukaan, lähetämme sinulle linkin, jolla pääset liittymään mukaan tilaisuuteen. Ilmoittauduthan viimeistään webinaaria edeltävänä arkipäivänä klo 15.
7.11. klo 9-10 Syyttömänä osapuolena liikenneonnettomuudessa – mitä tulee huomioida seisonta-ajan korvausta vaatiessa?
Jouni Bergroth, johtava asiantuntija, SKAL Ilmoittaudu tästä
5.12. klo 9-10 Sukupolvenvaihdos verotuksessa Sami Svinhufvud, lakimies, SKAL Ilmoittaudu tästä
Lähetämme esitysaineiston jälkikäteen kaikille ilmoittautuneille. Ilmoittautuminen siis kannattaa, vaikka liveaika ei sopisikaan kalenteriisi.
Uusin Kuljetusyrittäjä-lehti käsittelee kansainvälisiä kuljetuksia.
Ensi viikolla postitettavaan lehteen on haastateltu muun muassa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannetta, Pasi Trans Oy:n Tero Pasia ja vuoden 2022 SKAL jäsenyhdistys SKAL Tahkoa.
Lisäksi lehdessä on tiivis katsaus kuluneen syksyn tapahtumista. Lehdestä voit lukea esimerkiksi kansanedustajien kuljetuksista, SKAL Puutavaraseminaarista sekä jäsenyhdistysten vuosijuhlista.
Muistathan tutustua myös Kuljetusyrittäjän verkkolehteen:
Tulevaisuuden tähdet on koulutusohjelma, joka tarjoaa ammattikorkeakoulu- tai yliopisto-opiskelijalle näköalapaikan logistiikan, kuljetusratkaisujen ja tekniikan kehitykseen. Se on myös ainutlaatuinen tilaisuus päästä kuljetusalan verkostoihin sekä opintomatkalle Volvo Trucksin pääkonttorille Göteborgiin.
Haku on nyt auki – ilmoittaudu mukaan tai vinkkaa alan opiskelijalle!
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.