”Post-Brexit” liikennöinti Britanniaan

Manner-Eurooppaan pyrkivät kuorma-autot jumiutuivat Englannin kanaalin poikki johtaville väylille joulun alla. Kuvat lastensa luo perheidensä luo kaipaavista kuljettajista olivat sydäntä särkeviä. Tilanne liittyi koronaviruksen pelättyyn ”brittimuunnokseen”, mutta se oli myös esimakua uudesta arjesta Brexitissä. Liikennöinti Yhdistyneeseen Kuningaskuntaan on muuttunut pysyvästi.

Sisarjärjestömme Logistics UK:n edustaja Rona Hunnisett kertoi ongelmista tuoreeltaan maantieliikenteen kansainvälisen kattojärjestön, IRU:n, viestijöiden kokouksessa. Hänen mukaansa eurooppalaiset kuljettajat eivät suostu ajamaan Britteihin, koska pelkäävät jäävänsä sinne jumiin, kuten jouluna kävi. Liikennevirrat saarivaltioon ovat parhaillaan 5 000 ajoneuvoa luokkaa päivässä. Maahan tulevia kuljetuksia ei toistaiseksi pysäytetä, mutta Hunnisett kehottaa selvittämään huolella, mitä dokumentteja tarvitaan ja pitämään niitä mukana. Myös todistus negatiivisesta COVID-testistä tarvitaan. Pienen etäisyyden päähän rajoilta ollaan perustamassa koronatestauslinjoja, jotta liikenne ei puuroutuisi kanaalinylityspaikoilla.

”Huolehtikaa että Britteihin tullaan oikeiden papereiden ja negatiivisen COVID-todistuksen kanssa.”

Logistiikkaoperaattorit raportoivat pahenevasta konttipulasta ja konttihintojen räjähdysmäisestä noususta, kun halukkaita liikennöitsijöitä ei löydy. Osa suurista logistiikkatoimijoista, kuten DB Schenker ja DHL ovat ilmoittaneet laittavansa koko Britanniaan suuntautuvan liikenteensä toistaiseksi jäihin johtuen muun muassa lisääntyneestä hallinnollisesta taakasta.

IRU väläyttää Ison-Britannian tarkastelevan TIR-järjestelmää ratkaisuksi rajabyrokratiaan, jonka odotetaan pahenevan heinäkuussa 2021. Silloin kuuden kuukauden ylimenokausi päättyy ja myös saarivaltioon suuntautuva liikenne pysäytetään rajamuodollisuuksiin. Tilanne elää koko ajan.

Ajamassa Britanniaan - kuka neuvoo?

Logistics UK tarjoaa jäsenilleen neuvontaa. Meillä Suomessa kuljetusyritysten kannattaa kääntyä oman, muun muassa ulkomaan liikenteeseen keskittyneen yhdistyksen, SKAL-S:n puoleen, jonka ulkomaan liikenteen konkari Hanni Tuomaala auttaa jäseniä selvittämään paperisotaa.

Lähteitä:

Tullin ohjeistus: tulli.fi/yritysasiakkaat/brexit
Yhdistyneen Kuningaskunnan sivut: gov.org
SKAL-S/ Hanni Tuomaala, puhelin 09 378 999, hanni.tuomaala@skal.fi