Iloisia kohtaamisia ja mielenkiintoisia keskusteluja kolmen päivän ajan

Suomen suurin kuljetusalan tapahtuma Kuljetus 2023 -messut järjestettiin pitkän tauon jälkeen 25.-27.5.2023 Jyväskylän Paviljongissa. SKALin asiantuntijat olivat mukana koko tapahtuman ajan.

Kuljetus 2023 -messuihin tutustui kolmen päivän aikana yli 13 000 kävijää. Lukumäärä kertoo, että messuille oli kysyntää ja niitä oli odotettu jo pitkään.

SKALin osastolla kävi kova kuhina koko kolmen päivän ajan. Paikalla oli runsas joukko SKALin asiantuntijoita ja luottamushenkilöitä ympäri Suomea. Paikan päällä arvottiin myös St1-lahjakortteja. Osastolla kävi myös monta SKALin jäsenyrittäjää. Ihmisten tapaaminen ja verkostoituminen alan asiantuntijoiden kanssa olivatkin messujen parasta antia.

Panostuksia latausinfraan

Liikenteen käyttövoimat ja vihreä siirtymä puhututtivat myös messuilla. Se näkyi niin ohjelmassa, messuosastoilla kuin ajankohtaisessa keskustelussakin.

Messujen avajaispäivänä järjestetyssä paneelikeskustelussa käytiin vilkasta keskustelua liikenteen vihreästä siirtymästä. Puhumassa olivat SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala, europarlamentaarikko Henna Virkkunen, Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio ja Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.  

Kujala muistutti, että yksi merkittävä haaste on raskaan kaluston latausinfra. Raskas liikenne vaatii suuritehoisia latausratkaisuja.

Tämä vaatii merkittäviä panostuksia latausinfrastruktuuriin. Se tulee vaatimaan aikaa erityisesti maankäytön suunnittelusta alkavissa prosesseissa, sanoi Kujala.

Käyttövoimamurros ja uudet teknologiat olivat vahvasti esillä myös osastoilla

Paviljongin alue on väljä sekä sisätiloiltaan että ulkoalueiltaan, ja sinne oli saatu nähtäväksi kattava osa maamme päällirakenneteollisuutta. Tunnelma oli samanlainen kuin Euroopan isoilla jättimessuilla ja myös vieraat tuntuivat pitävän järjestelyistä.

Maahantuojat olivat tehneet yhteisen päätöksen esitellä kalustoaan ilman päällirakenteita. Tämä on hyvä idea, varsinkin nyt kun erilaiset vaihtoehtoiset energiamuodot ovat lisääntymässä kuljetusalalla. Esimerkiksi lähes jokaisella maahantuojalla oli esiteltävänä sähkökäyttöisiä kuorma-autoja. Niiden tekniikkaan on helppo tutustua, kun lava- ja muut rakenteet eivät peitä komponentteja. Näyttelyn ulkoalueilla vierailla oli mahdollisuus tutustua sähkökuorma-autoihin, jotka oli rakennettu valmiiksi.

Autonvalmistajilla ei tällä kertaa ollut näytteillä suuria uutuuksia, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Opel esitteli osastollaan polttokennokäyttöisen Vivaro-e Hydrogenin, tonninluokan lähipäästöttömän pakettiauton, jonka toimintasäde kolmen minuutin tankkauksella on 400 kilometriä. Kevyen tavarankuljetuskaluston uutuuksia oli myös RSA-Suomen osastolla esitelty 7.5 tonnin kokonaispainoinen Maxus EH300.

Raskaan kaluston tarjonta oli tuttua ja turvallista. Sähkökäyttöisyys oli vahvasti esillä, mutta suurimmat uutuudet olivat kuitenkin DAF:in maansiirtoon tarkoitettu C-sarja sekä Ivecon erikoismalli Turbostar, joka oli yksi näyttelyn vetonauloista. Maahantuojien osastolla keskityttiin erilaisten digitaalisten palvelutuotteiden esittelyyn.

Päällirakenne- sekä perävaunuteollisuus näyttivät messuilla osaamisensa. Nosturit kohosivat korkeuksiin ja erilaiset kuormakorit olivat hienosti esillä.

Alueelle oli myös saatu kattava kokoelma erilaisilla vaihtoehtoisilla energiamuodoilla liikkuvia ajoneuvoja. Omasta mielestäni näyttelyn yksi mielenkiintoisimmasta uutuuksista löytyikin tältä alueelta.

Lietolainen VAK esitteli useiden yhteistyökumppanien kanssa valmistetun e Trailerin. Kyseessä on HCT-valmiudet omaava perävaunu, joka on varustettu energiaa talteen ottavalla sähkökäyttöisellä avustavalla akselilla. Vaunun kehitystyössä on otettu huomioon nykyisen lainsäädännön antamat mahdollisuudet. Sen käyttö mahdollistaa joustavuutta, kun valitaan sopiva vetoauto liikuttamaan pitkää HCT-yhdistelmää. Heti kesän alussa alkavissa käyttötesteissä on merkittävässä roolissa Ahola Transport, joka saa käyttöönsä ensimmäisen liikenteeseen tulevan perävaunun.

Kokkolasta kotoisin oleva Tyllis esitteli osastollaan veneiden kuljetukseen rakennetun vetoauton, Volvo FH:n alustalle rakennettu erikoisauto oli yksi näyttely upeimmista, mutta ei todellaan ainoa, esimerkkinä vaikka Joabin osastolla esitelty koukkulava-auto. Erikoisinta kalustoa löytyi NMT:n osastolta erilaisten yhteiskuntajätteiden kuljetuksiin tarkoitetuilla ajoneuvoilla.

Sisäosastoilla esiteltiin kilvan erilaisia alaan liittyviä tavaroita ja palveluita. Huomio kiinnittyi sähkölatausasemia esittelevien yritysten tarjoamien palveluiden runsauden. Eri lataustehoilla varustettuja asemia onkin tarjolla runsaasti.

Digitalisaatio korostui myös messuilla

Yksi teema toistui usein eri osastoilla, digitaalisuus. Erilaiset kuljetusten tehostamisen tarkoitetut järjestelmät kiinnostivat näyttelyvieraita. Kaluston hallintaan, kuljettajien ajo- ja lepoajan seurantaan sekä polttoaineenkulutuksen tarkkailuun tehtyjä järjestelmiä oli tarjolla useilla osastoilla.

Piirla Oy esitteli osastollaan ajopiirtureita useiden kymmenien vuosien takaa sekä uusinta, toisen sukupolven Gen1 -älypiirturia, joka tulee pakolliseksi uusiin kuorma- ja linja-autoihin ensi elokuun lopusta alkaen. Kuljettajien koulukseen erikoistuneilla yrityksillä oli oma sanomansa; jatkokoulutusten määräaika umpeutuu huomattavalla osalla kuljettajia ensi vuoden syyskuun alussa, nyt kannattaa pistää töpinäksi.

Tuotteiden sekä palveluiden esittely on tärkeää. Vaikka moni yrittäjä kenties lykkää investointipäätöksiään, on kuitenkin hyvä seurata, mitä alalle on tarjolla. Pitkät toimitusajat haittaavat kuorma-autokauppaa mutta silti kontakteja on hyvä ylläpitää.

Myös näyttelyiden pysäköintijärjestelyt ansaitsevat kiitoksen. Tilaa oli lähialueilla ja järjestäjä oli varannut muutaman kilometrin päästä Killerin raviradalta pysäköintitilaa, josta oli ilmainen bussikyyti näyttelyalueelle. Odotamme mielenkiinnolla seuraavia messuja vuonna 2025.

Nuorten verkosto koolla Kuljetusmessuilla 

Nuorten verkosto tapasi Kuljetusmessujen yhteydessä lauantaina 27.5. Tilaisuuteen osallistui 21 verkostolaista ympäri Suomen. Tapaamisen teemana oli: Kuljetusyritys tarvitsee hyviä kumppaneita. Aluksi kuultiin Pohjola Vakuutuksen, ST 1:n, CAP Pro Academyn, LogiAppsin ja Lapin Kumin toiminnasta ja mahdollisuuksista toimia kuljetusyrityksen kumppanina. 

Nuorten verkoston toiminnan kulmakivenä on, että toiminta on nuorten toivomaa ja ideoimaa. Yhteisen lounaan jälkeen johtoryhmän johdolla ideoitiinkin tulevaa toimintaa pienissä ryhmissä ja saatiin ideoita verkoston toiminnalle.  

Tapaamisen päätteeksi vierailtiin osastoilla. SKALin osastolla tavattiin toimitusjohtaja Anssi Kujala. Scanian osastolla tuotepäällikkö Mika Jukkara esitteli uutta kalustoa ja kertoi vaihtoehtoisista käyttövoimista. Lopuksi piipahdettiin Kiitosimeonin osastolla, jossa verkoston jäsen, kuljetuspäällikkö Jussi-Petteri Hytönen esitteli yrityksen kalustoa. 

Jyväskylän tapaaminen oli verkoston neljäs kokoontuminen, ja moni on tullut uudestaan tapaamaan tuttuja ja verkostoitumaan uusiin nuoriin alalla toimiviin. 

Verkostossa on iloinen, hyvä ja rento meininki. Tutustu verkoston toimintaan SKALin verkkosivuilla ja tule mukaan!  Lisätietoja: Mervi Saukkoriipi 050 5351949, mervi. saukkoriipi@skal.fi