Jakeluvelvoitteen alennuksesta jopa kahden miljardin euron vaikutus vaalikaudella
Hyvät SKALin jäsenet,
keväästä 2022 voimakkaasti ajamamme polttoaineen jakeluvelvoitteen maltillinen taso toteutui hallitusohjelmassa.
Se on yksittäisenä teemana hallitusohjelman kustannusvaikutuksiltaan merkittävin tulos. Olemme varmoja, että ilman SKALin tekemää työtä näin ei olisi käynyt. Nyt voimassa oleva alennus tehtiin SKALin aloitteesta ja se on alentanut dieselin hintaa.
Muutenkin hetki sitten julkistettu hallitusohjelma vaikuttaa toimialamme näkökulmasta varsin positiiviselta. Tässä uutiskirjeessä on joitakin poimintoja ohjelman pääkohdista kuljetus- ja logistiikka-alan kannalta. Yksityiskohtia ruoditaan myöhemmissä viesteissä ja Kuljetusyrittäjä-lehdessä.
Esimerkiksi väyliin osoitettiin reilun puolen miljardin euron korjausvelkapaketti. Se auttaa kohentamaan tiestön kuntoa jonkin verran, mutta ei katkaise korjausvelan kasvua. Jatkamme tiestön esillä pitämistä. Rahaa tarvitaan lisää.
Ajamaamme ammattidieseliä ei hallitusohjelmassa mainita. Tietojemme mukaan se oli vielä loppusuoralla talouspöydässä, mutta ei verovaikutuksien vuoksi mahtunut tähän julkisen talouden sopeuttamisohjelmaan. Sen sijaan polttoaineverotuksessa tehdään historiallinen temppu: kerrankin polttoaineveroa lasketaan, nyt 100 miljoonan euron verran.
Lisäksi jakeluvelvoitteen vaikutus on koko vaalikaudella jopa kaksi miljardia euroa polttonesteiden hintaan. Se on moninkertainen siihen verrattuna mitä ammattidiesel olisi tuonut tullessaan.
Hallitusohjelma sisältää myös maininnan vinjettijärjestelmän käyttöönotosta.
Tutustu alla, miten tavoitteemme toteutuivat hallitusohjelmassa.
Jani Ylälehto Anssi Kujala
puheenjohtaja toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Hallitusohjelmassa runsaasti hyviä toimia kuljetuskustannusten alentamiseksi, polttoaineverotuksen keventäminen historiallista, tiestöpanostukset riittämättömiäte
SKALin pitkään ajama polttoaineen jakeluvelvoitteen kohtuullistaminen toteutui hallitusohjelmassa. Toimenpide hillitsee vaalikaudella polttonesteiden hintoja jopa kahdella miljardilla eurolla.
SKAL on pettynyt, että puolueiden kannattama ammattidiesel jäi toteutumatta, mutta pitää historiallisena polttoaineverotuksen keventämistä. Tiestön korjausvelkapaketti on tervetullut ja oikeansuuntainen, joskin riittämätön korjausvelan kasvun pysäyttämiseen.
Jakeluvelvoitteen maltillinen taso hillitsee hintoja vaalikaudella jopa kaksi miljardia euroa, polttoaineverotuksen alentaminen historiallista
Hallitusohjelman mukaan liikennepolttoaineiden jakeluvelvoite pidetään 13,5 prosentin tasolla aiemmin vuodelle 2024 säädetyn 28 prosentin sijasta.
Tämä oli keskeinen tavoitteenamme, jolla estetään dieselin hinnan raju nousu tulevana vuoden vaihteena. Pelkästään vuonna 2024 kiristys olisi nostanut yhdessä yössä dieselin hintaa 16-26 senttiä litralta. Tämän kustannusvaikutus kaikille dieselöljyä käyttäville olisi ollut 460-760 miljoonaa euroa vuositasolla, toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
Kujalan mukaan vaalikauden aikana ratkaisun vaikutukset nousevat aiempiin päätöksiin verrattuna jopa kahden miljardin tasolle.
Pidämme lisäksi hyvänä, että hallitusohjelmassa edistetään kotimaisten vähäpäästöisten polttoaineiden kehittämistä, tuotantoa sekä lainsäädäntöä. Hallitusohjelman maininta siitä, että etenkin raskaan liikenteen tarpeisiin soveltuvan kotimaisen biopolttoaineen ja biokaasun valmistusta ja jakelua edistetään, on tervetullut.
Tiestö
Reilun puolen miljardin tiestön korjausvelkapaketti tiestölle
SKAL arvostaa, että tiestölle saadaan lisärahoitusta erityisesti tilanteessa, jossa valtiovarainministeriön virkamiesnäkökulmassa tuotiin julkisuuteen jopa 300 miljoonan euron leikkauksia väylärahoitukseen. Lisärahan määrä on kuitenkin vaatimaton, kun inflaatio ja erityisesti bitumin hinnan nousu ovat lisänneet maanrakentamisen ja päällystämisen kustannuksia. Ostovoimakorjattu tiestön korjausvelka oli vuoden 2022 lopussa jo 2,3 miljardia, joten rahalle on käyttöä.
SKALin mielestä väylärahoja tulisi keskittää erityisesti olemassa olevan tieverkon kunnossapitoon ja kehittämiseen nopeasti. Tieverkon pullonkauloihin on edelleen panostettava tällä hallituskaudella.
Nyt linjattu reilun puolen miljardin euron korjausvelkapaketti on tärkeä, mutta ei riitä vielä pitämään tiestöämme kestävällä tasolla. Näin jo valmiiksi huonokuntoisen tiestön kunto on vaarassa suorastaan romahtaa.
Myönteistä on myös, että tarkoitus on korjata tie- ja raideverkon pullonkauloja kuljetuskapasiteetin kasvattamiseksi. Hallitus on myös oivaltanut geopoliittisen asemamme perusteella tavoitella yhdessä Ruotsin ja Norjan kanssa EU:n ja Naton investointimahdollisuuksia Skandinavian pohjoisosan logistiikkayhteyksien parantamiseksi.
SKAL on esittänyt myös tavaraliikenteen taukopaikkojen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon kehittämistä liikennejärjestelmän kehittämisessä ja maankäytön suunnittelussa. Nyt hallitusohjelman mukaan yhdessä elinkeinoelämän kansa laaditaan toimenpideohjelma vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon laajentamiselle pääväylillä.
Ammattidiesel
Ammattidieselin puuttuminen pettymys, kaikki puolueet kannattivat
Ammattidieselin käyttöönottoa ei ole hallitusohjemassa. Tämä veronpalautusjärjestelmä olisi ollut tarpeen senkin vuoksi, että kuljetusyrityksissä tarvittaisiin investointivaraa muun muassa uusiin käyttövoimiin.
Erityisen harmillista ammattidieselin puuttuminen hallitusohjelmasta on senkin vuoksi, että lakiesitys on jo valmisteltuna, ja sen voisi pienten täsmennysten myötä tuoda nopeasti eduskuntaan. Ennen vaaleja puolueet kannattivat laajasti ammattidieseliä ja vastasivat SKALIn kyselyssä, että ammattidiesel tulee ottaa käyttöön vuoden 2024 alusta.
SKAL on kuitenkin tyytyväinen, että jakeluvelvoiteratkaisu ja polttoaineveron alennus hillitsevät polttonesteiden hintoja merkittävästi.
Veroratkaisuissa erinomaista on myös se, että otetaan käyttöön vinjettimaksu. Ulkomaisen liikenteen saaminen kilpailunäkökulmasta samalla viivalle on tärkeää. Korostamme kuitenkin, että vinjettimaksu on tehtävä tavalla, joka ei korota kotimaisen ammattiliikenteen kustannuksia.
Markkinat
Markkinat toimimaan, jätelaki selkeytetään
SKAL pitää hyvänä, että jätelakia selkeytetään. Keskeisimmät SKALin ajamat jätelakia koskettavat tavoitteet löytyvät hallitusohjelmasta. Hallitus tulee tarkentamaan jätelakia, jossa kuntien vastuu rajataan vain kotitalouksien jätteisiin. Kuntien toissijaista vastuuta (TSV:tä) jätelaissa muutetaan siten, että kuntien vastuuta jätelaissa tarkennetaan niin, että kunta voi myydä jätehuoltopalveluita elinkeinoelämälle vain todellisessa markkinapuutteessa. Lisäksi hallitusohjelmassa yhtenäistetään sidosyksiköiden ulosmyyntirajat enintään 5 prosenttiin ja enintään 500 000 euroon inhouse-yhtiöiden liikevaihdosta.
SKALin mukaan nämä linjaukset luovat toivoa ympäristöalan yrityksille tilanteessa, jossa kuntasektori on pyrkinyt levittäytymään toimintaan, jotka on perinteisesti hoidettu yritysten toimesta.