Raketin lailla nouseva polttoaineen hinta on pistänyt miettimään keinoja, kuinka kustannuksia voisi saada alas, jotta rahdista saatavasta korvauksesta jäisi enemmän yrityksen kassaan. Kuljettajan tietoisuus oman ajotapansa vaikutuksesta polttoainekuluihin on ratkaisevan tärkeässä asemassa, kun näitä asioita mietitään.
Ajotapaa voi muuttaa koulutuksella. Olen todennut, että paras tapa on usein esimerkkien käyttäminen.
Talvella on mukava jättää auto käymään tyhjäkäyntiä taukopaikan pihalle, kun kuljettaja viettää kolmevarttisen nauttien talon antimista. Lämpimään ohjaamoon on mukava palata. Vai onko?
Vanha ohje kertoo, että jos kuorma-auton ahdin käy liian kuumana rasittavan ajamisen jälkeen, sen pitää antaa jäähtyä käyttämällä autoa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ennen moottorin sammuttamista.
Mukava ristiriita eikös vain. Miten ohjaamo voi pysyä lämpimänä, jos moottori, jonka lämmön pitäisi sitä lämmittää, jäähtyykin joutokäynnin aikana. Kaikki on kiinni moottorin hyötysuhteesta. Kuormittamattomassa moottorissa suuri osa lämmöstä häviää ilmaan pakokaasun ja jäähdytyksen mukana. Kustannukset ovat kohtuullisen suuria. Tunti tyhjäkäyntiä maksaa pari tuhatta euroa vuodessa. Lisäksi tulee kustannuksia esimerkiksi tiuhemmista hiukkassuodattimien regeneroinneista, joita runsas joutokäynti aiheuttaa.
Kuinka paljon kuljettaja, joka ajaa Vantaalta Ouluun rajoitinta vasten, säästää aikaa verrattuna kuljettajaan, joka ajaa saman välin maltillisesti? Paljonko ajonopeudella on vaikutusta polttoaineen kulutukseen?
Aivan oikein, aikasäästö lasketaan kymmenissä minuuteissa, alle puoli tuntia on lähellä oikeaa. Keskinopeudella on suurempi vaikutus kuin hetkellisellä nopeudella. Kuljettaja, joka ajaa aina rajoitinta vasten, kun se on mahdollista, kokee aivan samat vastukset kuin maltillinen kuljettaja: muuta liikennettä hitaammin ajavia, ylämäkiä ja ohituskieltoja. Ero polttoaineen kulutuksessa on jopa 10 prosenttia. Vuositasolla kahden kuljettajan ero voi olla rahassa yli kymmenen tuhatta euroa puolen tunnin ajansäästöstä! Kenellä on varaa polttaa kymppitonnin edestä seteleitä?
Edellä mainitut esimerkit kuvaavat kuinka helposti voimme säästää polttoainetta, kun kuljettaja oivaltaa muutamia perusasioita omasta työkalustaan. Napsauttamalla
ohjaamon lisälämmittimen päälle ohjaamo pysyy tauon ajan lämpimänä murto-osalla siitä polttoaineesta, joka tyhjäkäynnillä kuluu.
Kuljettaja, joka osaa lukea maastosta loivatkin alamäet ja antaa auton rullata ilmaiseksi, tekee hyvän tilin työnantajalleen. Nämä ovat asioita, joita käydään läpi ennakoivan ajamisen koulutuksissa. Niitä on kahdenlaisia, toisissa keskitytään onnettomuuksien ehkäisyyn ja toisissa ympäristöystävälliseen ajamiseen
Kuljettajan motivointi taloudelliseen ajotapaan on hyvä sijoitus, sillä se vaikuttaa myös alentavasti kuljettajan riskiin joutua onnettomuuksiin. Kuljettajan ammattiylpeyden pitäisi olla tasolla, jossa työstä maksettava korvaus motivoi antamaan täyden työpanoksen ja ammattitaidon. Tämä vaatii myös kannustusta työnantajalta. Asenteen pitää olla oikea yrityksen kaikilla osapuolilla.
Polttoaineenkulutuksen seurantaan on useita erilaisia välineitä, joiden tarjoamasta datasta kuljettajien väliset erot ajotavassa selviävät helposti, ja niihin on helppo puuttua. On myös palveluita, joilla voidaan nopeasti seurata kulutuksen lisääntymistä ja auton mahdollista huollon tarvetta. Kuljettajia voidaan motivoida alentamaan kulutusta myös erilaisilla kilpailuilla, joista kuljettajat voidaan palkita, kun tulokset parantuvat. Näistä kannattaa keskustella esimerkiksi auton myyjän kanssa.
Kuljetusliikkeiden kannattaa herätä ajoissa seuraamaan aktiivisesti yrityksen polttoainekuluja ja sitä mistä ne koostuvat. Ajantasainen tieto helpottaa työtä kulutuksen alentamiseen. Hyötyjiä ovat yritys itse, sen työntekijät ja ympäristö.
Vinkit:
- Selvitä kalustosi polttoainekustannukset, myös kuljettajakohtaisesti.
- Motivoi ja kouluta kuljettajasi parempaan mahdolliseen ajotapaan.
- Investoi järjestelmiin ja opettele tulkitsemaan niiden tuottamaa tieto.
- Optimoi kalustosi omaan työhösi sopivaksi.