Sähköautolla ajettaessa oikea ennakoiminen voi lisätä toimintasädettä huomattavasti. Sähkökäyttöisen auton ajamiseen liittyy vahvasti rekuperaatio eli liike-energian talteenotto. Rekuperaation tehokas käyttäminen on kompromissi moottorijarrutuksen ja ajoneuvon rullauksen kanssa. Riippuu tilanteesta kumpaa kannattaa käyttää hyväkseen. Kaikissa sähköautoissa ei ole edes mahdollisuutta käyttää rullausta hyväksi.
Kantavuudeltaan 900 kilon eSprinter on täyssähköinen pakettiauto, jota ajaessa kuljettaja voi ohjauspyörässä olevista siivistä valita neljästä eri ajo-ohjelmasta tilanteeseen sopivan. Valittavana on kolme eri voimakkuudella toimivaa liike-energian talteenottoa ja yksi rullausmahdollisuuden sisältävä ohjelma.
D++ ohjelmaa käytettäessä liike-energiaa ei oteta talteen, vaan auto liikkuu vapaarullauksella, kun kuljettaja hellittää kaasupoljinta (sähköpoljinta?). Näin voidaan käyttää hyväksi muun muassa lähestymisiä liikennevaloihin tai ajettaessa alamäessä. Kolmella erilaisella voimakkuudella voidaan tehostaa rekuperaatiota aina 1,5 m/s2 asti.
Suomessa myytävissä eSprintereissä on vakiona 600 kiloa painava 55 kWh:n akkupaketti, jolla voidaan päästä lähes sadan viidenkymmenen kilometrin toimintasäteeseen. Akkujen sijoitus kuormatilan lattian alla akseleiden väliin tasapainottaa auton kulkua.
Lähes 11 kuution tavaratila on sopivasti laatikkomainen ja siten helposti lastattava. Lattialla on neljä paria sidontapisteitä. Lastauskapasiteettia riittää niin, että tavaratilaan lokasuojan kaarien väliin mahtuu FIN-lava myös poikittain. Yhteensä niitä mahtuu mukaan kolme kappaletta, EUR-lavoja neljä kappaletta.
Autolla ajaminen sujuu helposti, hallintalaitteet ovat selkeät ja ajoasento löytyy helposti. Ohjaamon lämpötila pysyi miellyttävänä, vaikka taloudellinen ajoasento vähentää lämmityslaitteen käyttöä. Lähdettäessä liikkeelle valitaan vain suunta eteenpäin ja annetaan mennä. Aikaisemmin mainittu rullausominaisuus mahdollistaa suuren säästöpotentiaalin kasvattaen toimintasädettä.
Auto ladataan maskissa olevan Mercedes-logon takana sijaitsevasta latauspisteestä. 55 kWh:n akuston lataus kestää verkkovirralla noin kahdeksan tuntia. 20 kW:n pikalatauksella 120 minuuttia ja 80 kW:n pikalatauksella puoli tuntia.
Mercedes eSprinter sopii mainiosti kohtuullisen matkan päässä olevien kohteiden jakelutehtäviin. Auton hiljaisuus oli sananmukaisesti korvin kuultavaa, kiihdyttäessä autosta lähtevä ääni kuulosti lähinnä metrojunalta. Kannattaa varoa kansalaisia, jotka välttämättä eivät huomaa lähestyvää, hiljaista autoa. Muutaman päivän koeajossa oppi nopeasti selvittämään lähialueen latauspisteiden sijainnin. Lähinnä sen, sijaitseeko paikka ulkona pysäköintipaikan kulmassa vai sisällä parkkihallissa. 2,6 metriä korkea pakettiauto ei mahdu kaikkiin parkkihalleihin pääkaupunkiseudulla.