Liikenteen puolustaja

SKALin ydintehtävänä on puolustaa kuljetusalaa kohtuuttomilta kustannusnousuilta, jotka rapauttavat kannattavuutta ja investointikykyä. Tänä vuonna olemme pystyneet vaikuttamaan konkreettisesti ja lupaamme puolustaa suomalaista liikennettä ja kuljetustoimialaa myös tulevien päättäjien suuntaan.

Helsingin Sanomissa haastateltiin taannoin Sanna Suvanto-Harsaaeta, joka toimii monen globaalin yrityksen hallituksessa. Nimi saattaa olla outo, mutta hän kuuluu Suomen vaikutusvaltaisimpien yritysvaikuttajien joukkoon. Suvanto-Harsaae kritisoi Suomea investointikohteena nostaen esiin yritystemme ketteryyden ja kilpailukyvyn kilpailijamaihin nähden. Tavaran täytyy liikkua kohteeseen 24–48 tunnin sisällä tarpeen syntymisestä. ”Suomi häviää maantieteessä aina Ruotsille, varsinkin nyt kun Venäjän raja on mikä on”, Suvanto-Harsaae sanoo.

Sanna on oikeassa. Samaa viestiä olemme SKALin nimissä tuoneet jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja siitä seurannutta energiakriisiä. Yritykset joutuvat miettimään sijoittumistaan tarkkaan. Jos Suomi ei saa logistista takamatkaansa kurottua, jäämme sivustakatsojaksi.

Meidän kuljetusyrittäjien edunvalvojan – SKALin - ydintehtäviä on puolustaa kuljetusalaa kohtuuttomilta kustannusnousuilta, jotka rapauttavat kannattavuutta ja investointikykyä. Kun onnistumme tehtävässämme, kuljetusyritykset säilyttävät uusiutumiskykynsä. Ikuiselta tuntuvassa puolustustaistelussa on monenlaisia ja toistuvia  vaiheita. Tänä vuonna tilanteet ovat muuttuneet nopeasti, mutta olemme vaikuttaneet konkreettisesti alamme kilpailukykyyn. Ajamamme biojakeluvelvoitteen alentaminen laski kesällä selkeästi dieselin hintoja ja sen vaikutukset lasketaan sadoissa miljoonissa euroissa. Syksyllä tulee kuljetusyritysten haettavaksi esittämämme polttoainetuki. Ammattidieselratkaisu on viimein valmistelussa ministeriössä.

Näiden, jo edenneiden, hyvien hankkeiden ohella olimme torjumassa EU:n energiaverodirektiivin ehdotusta bensiinin ja dieselin verotasojen harmonisoinnista. Muutos olisi tarkoittanut peräti 26 sentin veronkorotusta dieselin hintaan. Lisäkustannus suomalaisille olisi ollut satoja miljoonia euroja.

Joku poliittinen päättäjä voi väittää, että onhan tässä jo tehty, joko riittäisi. Ei riitä. Kaikki listaamani ovat lopulta korjaustoimia Euroopan energiakriisissä ja toisaalta Suomen liian nopeassa päästövähennysagendassa. Kilpailukykymme vahvistaminen vaatii vielä lisää.

Jos kuljetuskustannusten nousua ei pidetä kurissa jatkuvilla torjuntatoimilla, joudumme sivuraiteelle eurooppalaisessa kilpailussa. Se heikentäisi koko Suomen kilpailukykyä. Lähivuosina tarvitaan lisää oikeita päätöksiä pitääksemme suomalainen kuljetustoimiala kilpailukykyisenä. Kesäkuussa julkistettu SKALin tavoiteohjelma sisältää nipun keinoja. Meidän on huolehdittava myös tiestön ja infran ylläpidon rahoituksesta, toimintaa tehostavasta digitalisaatiokehityksestä ja päästövähennyskeinoista, jotka ovat taloudellisesti mahdollisia ja järkeviä kustannuspaineissa oleville kuljetusyrityksille. Ennen kaikkea meidän on pidettävä huolta siitä, että energian hinnan kohtuullinen taso on myös poliitikkojen kärkitavoitteita.

Lähestyessämme ensi kevään vaaleja ja hallitusohjelmaneuvotteluja tulee päättäjien ja sellaisiksi pyrkivien ymmärtää liikkumisen, työssäkäynnin ja kuljetustoimialan  merkitys Suomelle. Me SKALissa lupaamme puolustaa suomalaista liikennettä ja kuljetustoimialaa myös tulevien päättäjien suuntaan.

Pidetään Suomi liikkeessä ja liikenteessä.

Anssi Kujala

Tavoiteohjelmamme löydät osoitteesta www.skal.fi/suomiliikenteessä