Power Truck Show kokosi kuljetusalan kansan 12.–13. elokuuta nauttimaan kesäkauden parhaista tunnelmista. Kävijämäärä oli ennätykselliset 32 000 ja näyttelyautoja oli paikalla 502.
Power Truck Show’n esimakua nähtiin jo torstaina. Rekkaconvoyssa hienosti maalatut ja tuunatut ajoneuvot tarjosivat tienvarsille kerääntyneille katsojille upeaa katsottavaa Alahärmää lähestyessään.
SKALin osastolla juttua riitti kävijöiden kanssa niin käyttövoimista, ammattidieselistä, koulutuksista kuin myös kuljetustukien hakumenettelystä. Vierailijat olivat hyväntuulisia ja monet saapuivat paikalle koko perheen tai peräti suvun kera.
Käyttövoimasiirtymä vaatii aikaa ja investointeja
Perjantaina pidettiin Powerparkin Palacehallin Magnum-elokuvateatterissa Raskaan liikenteen käyttövoimat -seminaari, jossa käsiteltiin monipuolisesti käyttövoima-
aihetta. SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala totesi esityksessään:
– Vaihtoehtoisten käyttövoimien tulee olla aidosti realistinen vaihtoehto kuljetusyrityksille, vain siten voidaan toteuttaa käyttövoimasiirtymä tuhoamatta kuljetusyritysten kilpailukykyä.
Kuljetuspäällikkö Martti Lielahti Pimara Oy:stä kertoi kokemuksia täyssähköisestä jakeluautosta ja projektipäällikkö Jukka Pellinen esitteli Keulink Oy:n sähköautoversion. LNG-auton käyttökokemuksia jakoi hallituksen puheenjohtaja Pentti Ahopelto Heikki Ahopelto Oy:stä ja nykyaikaisen dieselmoottorin esitteli tuotepäällikkö Mika Jukkara Scania Suomi Oy:stä. Vuoromestari Mikko Saastamoinen Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta muistutti kuulijoita siitä, miten onnettomuustilanteissa pitä huomioida erilaiset käyttövoimat.
Kaikkien seminaarin esitysten perusteella fosfaattisia polttoaineita tullaan tarvitsemaan raskaassa liikenteessä vielä pitkään. Vähäpäästöisempien vaihtoehtojen yleistymisen edellytyksenä on niiden riittävä jakelu- ja latausverkosto.