Kun annettu tila käytetään järkevästi, kuorma-autot ja päällirakenteiden valmistajat voivat maksimoida kuljetusten kapasiteetin sekä kuljettajan tarvitseman tilan. Tällä on suuri merkitys kuljetusten kannattavuuteen ja kuljettajan työhyvinvointiin. Tänä vuonna vuoden kuorma-autoksi julistettu DAF XD on tässä onnistunut. Kiitos kuuluu forssalaiselle päällirakennevalmistaja Fokorille.
Joskus asiat ovat helposti ratkaistavissa. Vaaditaan vain hetken pidempää miettimisaikaa ja älynväläys. Varsinkin jakeluajossa kuormatilan koolla on suuri merkitys. Tämä rajoittaa usein ohjaamon pituutta vähentäen kuljettajalle tarkoitettua tilaa.
DAFin suunnittelijat ovat katselleet tarkemmalla silmällä jakeluautojen sivuprofiilia ja huomanneet, että ohjaamon ja kuormatilan väliin jää hukkatilaa moottorin pituuden takia. Koska moottorin takaosan päälle on vaikeaa lisätä kuormatilaa, päättivät suunnittelijat lisätä ohjaamon pituutta juuri sen verran, että ohjaamo on kokonaan moottorin päällä. Tämä 15 sentin lisätila tarjotaan kokonaan kuljettajalle. Nyt istuimen liikevaraa voidaan kasvattaa niin paljon, että kookkaankaan kuljettajan istuimen selkänoja ei hinkkaa ohjaamon takaseinää. Lisäksi ohjaamon molempien istuinten taakse saadaan lisätilaa miehistön tarvikkeille. Kohtuullisen kokoinen jääkaappi on saatu mahtumaan istuinten väliin.
Ohjaamoon on mukava nousta. Erittäin laajan ohjauspyörän säätövaran ansiosta istuma-asennosta saadaan mukava. Tilan väljyyden huomaa välittömästi. Kojetaulun näkymä on samalla nykyaikainen, mutta siitä löytyy myös nostalgisia piirteitä. Digitaalinen mittari on tästä hyvä esimerkki. Kuljettaja saa tarvittavan tiedon viisareilla varustetuilla mittareilla, jotka ovat selkeitä ja helppolukuisia. Hauska yksityiskohta on ”väärään” suuntaan toimiva kierroslukumittari. Tärkeä yksityiskohta on ohjaamon keskinäyttöön asennettu mahdollisuus tutustua kuljettajan käsikirjaan. Sen avulla kuljettaja voi tutustua ajokkinsa ominaisuuksiin ja varusteisiin paikan päällä, selkeällä suomen kielellä.
Akseliväliltään 5700 millisen jakeluauton moottoriksi on valittu mallisarjan väkevin, 11 litrainen ja 370 hevosvoimainen moottori. Tämä yhdistettynä 12 nopeuksiseen TraXon -vaihteistoon tekee autosta ripeän liikkujan. Harvaperäinen 2.47 välityssuhteinen vetoakselisto takaa vähintään kohtuullisen pienen polttoaineen kulutuksen. Voimalinja työskentelee hyvin. Yhteistyö moottorin ja vaihteiston välillä on saumatonta. Hyvän alaväännön omaavalla moottorilla on helppo ajaa.
Koeajossa ollut yksilö sopii vaihtelevissa olosuhteissa suoritettuun jakeluun, kaupunkeihin ja kohtuullisen matkan päässä oleviin kohteisiin. Kaupungissa ajamista helpottaa ohjaamon etulaajapeilin korvaaminen kameralla. Kovempaa ajaessa näytöllä oleva kuva on epäselvä, mutta kaupunkinopeuksissa kuva on tarkka ja laaja. Normaalit sivupelit ovat asennettu melko kauas ohjaamosta sopivan ohuisiin peilinvarsiin. Nämä eivät rajoita paljoakaan näkyvyyttä sivuille.
Alustan päälle rakennettu 8500 sisäpituinen, kokosivunaukeva kori on tarkkaa forssalaista laatutyötä. Ovet toimivat hyvin, eikä korin elementit pullistele. Auton taakse on asennettu Zepro Z 2000 -takalaitanostin helpottamaan työtä. Kuormanvarmistuspisteet on asennettu huolella, jopa etuseinään. Asennustyöt on tehty huolella ja kestäviksi. Uusi DAF XD on ansainnut palkintonsa. Tilava ohjaamo ja jakeluautoksi tehokas moottori tekevät työnteosta helppoa. Ohjaamon uusi sijoitus hyödyttää sekä kuljettajaa että työnantajaa.
DAF XD 370 FA 4x2
Moottori: MX-11 10,8 litraa, 272 kW / 370 hV
Vaihteisto: automaattinen, 12 nopeutta
Välityssuhde: 2.47
Akseliväli: 5700 mm, peräylitys 3150 mm
Kokonaispituus: 10265 mm
Päällirakenne: Fokor Thermo 30, Zepro Z 2000–155 -takalaitanostin.
Kuormatilan kokonaispituus: 8505 mm
Kuormatilan sisäpituus: 8500 mm
Myynti: Nordic Truckcenter Oy / DAF Suomi