Lappeenrantalaisen Ilves & Ilves Ky:n pyörät ovat pyörineet 25 vuotta. Hakekuljetuksista aloittanut isän ja pojan yritys toimii nykyään monen toimialan palveluyrityksenä. Kuljetusyrittäjä Marko Ilves toivoo panostusta tiestön kunnossapitoon ja joustoa säädösmuutoksiin.
Kuljetusala tuli Marko Ilvekselle tutuksi jo lapsena. Isä Kari Ilves työskenteli kuljettajana ja ajoneuvoja pääsi ihailemaan jo lapsena läheltä. Hiekkalaatikollakin pörräsivät rekat.
Markon isä Kari perusti vuonna 1996 kuljetusyrityksen, jota hän hoiti sivutoimisesti toiminimellä. Marko oli silloin vielä töissä paikallisella sahalla. Kuljetustoiminnalle oli sen verran kysyntää, että isä ja poika yhdistivät voimansa, ottivat ison lainan, investoivat kahteen yhdistelmäajoneuvoon ja perustivat yhteisen kuljetusyrityksen vuonna 1998. Koska Kuljetusliike Ilves oli jo varattu, nimeksi tuli Kuljetusliike Ilves & Ilves Ky isän ja pojan mukaan.
– Onhan se helpompi muistaa, kun on toistoa, nauraa Marko.
Hakekuljetuksille oli kysyntää ja pyörät pyörivät yötä päivää. Yritys palkkasi kolme työntekijää Markon ja Karin lisäksi. Kari jäi eläkkeelle vuonna 2006 ja Marko otti täyden vetovastuun yrityksestä. Yritys ajaa edelleen hakekuljetuksia Lappeenrannan ja Joutsenon välillä Metsä Groupille. Enää tosin vain viisi päivää viikossa ympärivuorokautisen ja täysiviikkoisen kuljetustahdin sijaan.
Palveluyritys asiakkaita varten
Hakekuljetusten lisäksi Kuljetusliike Ilves & Ilves hoitaa nykyisin Saimaan tukipalvelun ruokakuljetuksia. Niin kutsuttuja pulla-autoja yrityksellä on kuusi. Yritys jakaa ruokakuljetuksia Lappeenrannan alueella. Samoilla ajoneuvoilla yritys hoitaa myös Lindströmin mattokuljetuksia.
Vaikka kuljetusalalla eletään haastavia aikoja, töitä on aina riittänyt. Siitä Marko kiittelee asiakkaitaan ja työntekijöitään.
– Olemme palveluyritys, joka toimii asiakkaitaan varten. Pyrimme aina kuuntelemaan asiakkaiden toiveet ja tarpeet sekä toimimaan joustavasti niiden mukaan. Ei olisi yritystä ilman asiakkaita, summaa Marko.
Yrityksellä on asiakkaita usealla toimialalla. Kysyntää olisi monesti myös esimerkiksi muuttopalveluihin ja jos vain aikaa riittää, niin yritys hoitaa niitäkin. Ajoneuvot ovat tosin useimmiten tien päällä ja varattuina.
Marko kokee, että kuljetusten hajauttaminen on ollut järkevää. Vuonna 2009 yritys koki haastavan kauden. Yritykseen oli investoitu juuri uusi ajoneuvo, jolta loppuivat kuljetukset yllättäen.
–Siinä se seisoi puoli vuotta, juuri hankittu auto.
Tilanne helpottui puolen vuoden kuluttua, ja ajoneuvo pääsi hoitamaan sille alun perin suunniteltuja kuljetuksia. Myös yritys selvisi yllättävästä takaiskusta.
Kysyntää on sen jälkeen ollut ja yritys on vuosien varrella investoinut lisää. Kasvu on kuitenkin pidetty tarkoituksella maltillisena ja hallittuna.
Valoisa tulevaisuus
Marko näkee yrityksensä tulevaisuuden valoisana. Pyörät pyörivät, asiakkaita on ja henkilöstölle on töitä.
Kuljetusliike Ilve & Ilves Ky:n henkilöstö on ollut pysyvää. Kuljettaja Timo Moisio on ollut mukana yrityksen aloituksesta asti. Muutaman vuoden hän kävi testaamassa toista toimialaa ja palasi. Toinen hakeauton kuljettaja oli mukana alusta eläköitymiseensä saakka. Tilalle tuli toinen työntekijä mattokuljetuksista ja hänen tilalleen palkattiin tuttu kuljettaja, joka oli ollut kesätyöntekijänä aiemmin. Valtakunnallisesta kuljettajapulasta yritys ei ole siis juurikaan kärsinyt, vaan henkilöstön palkkaaminen on sujunut omalla painollaan, aina on löytynyt tekijä.
Markon vaimo Anne-Mari hoitaa yrityksen hallinnollisia töitä kotona. Marko itse on suurimman osan ajasta liikenteessä hoitamassa kuljetuksia, mutta toisinaan hän hoitaa yrityksen asioita myös kotoa käsin.
–Yrittäjyydessä parasta on vapaus. Yrittäjä on aina töissä, mutta saapa valita, mitä töitä tekee milloinkin.
Markolla ja Anne-Marilla on kaksi tytärtä Mila ja Mona, joista vanhempi on ollut kesätöissä kuljettajana yrityksessä.
Vety mahdollisuus käyttövoimana
Ilves & Ilves Ky:n ajoneuvot ovat Euro 6 -päästöluokkaa. Muun muassa Saimaan tukipalveluissa päästöluokka vaadittiin kuljetusyritysten kilpailutuksessa. Yritys uudistaa ajoneuvonsa 3–4 vuoden välein, jotta ne pysyisivät standardit täyttävinä.
Tällä hetkellä yrityksen ajoneuvot kulkevat dieselillä, mutta vety voisi olla mahdollisuus tulevaisuudessa etenkin lyhyillä ruokakuljetuksilla. Ennen suuria investointeja teknologian täytyy kuitenkin vielä kehittyä.
Huoli tiestöstä ja säädösmuutoksista
Eduskuntavaalit lähestyvät ja se tuo odotuksia myös kuljetusyrittäjille.
–Erityisesti tiestöön ja talvikunnossapitoon on panostettava enemmän.
Marko on ollut kuljetusyrittäjänä 25 vuotta ja muutos siinä ajassa on selkeä: tiestö on yhä huonommassa kunnossa, eikä talvikunnossapitoon panosteta yhtä paljon kuin aiemmin. Se tuo huolta ja kustannuksia kuljetusyrittäjille.
–Kaluston massojen kasvattaminen ja tiestön määrärahojen vähentäminen on kestämätön yhdistelmä, summaa Marko.
Lisäksi Marko toivoo kuljetusalan säädöksiin pitkäjänteisyyttä. Tiuhaan muuttuvat mitta- ja massasäädökset sekä siltasäädökset tuovat kustannuksia, joihin yrittäjän on hankala varautua etukäteen.
–Muutama vuosi sitten investoimme ajoneuvoon, jonka leveys oli 260 cm, eikä mennyt kauaa, kun leveyttä rajoitettiin 255 cm:iin. Auto meni vaihtoon ja kustannuksia tuli.
Joustoa Marko kaipaa myös ajo- ja lepoaikoihin. Tällä hetkellä kuljettaja joutuu pitämään tauon tai pitkillä matkoilla nukkumaan silloin kuin laki määrää, oli sitten taukopaikalla tai ei. Joustoa tarvitaan työolojen parantamiseksi.
Myös ammattidiesel olisi Markon ja monen muun kuljetusyrittäjän toiveissa saada vihdoin toteutumaan.
–Ammattidiesel maaliin seuraavalla vaalikaudella, ehdottomasti.
Kuljetusalan elinvoimaisuudesta huolehdittava
Kuljetusliike Ilves & Ilves on ollut SKALin jäsen aina, alusta asti. SKALin palveluita Marko on käyttänyt verrattain vähän, mutta apua hän on saanut, kun on sitä tarvinnut. Muun muassa palkka-asioissa hän on ottanut yhteyttä SKALin lakimiehiin. Erityisesti muuttuvien säädösten osalta hän seuraa SKALin viestintää ja on tarvittaessa osallistunut infotilaisuuksiin. Yritys haki SKALin ajamaa polttoainetukea syksyllä ja prosessi hoitui vaivattomasti oman tilitoimiston avustuksella.
SKALin toimintaan edunvalvonnan asioissa Marko on ollut tyytyväinen. Kuljetusala on elintärkeä Suomelle, ja sen elinvoimaisuudesta täytyy huolehtia.
–Jos kuljetusyrityksiä ei ole, ei Suomen pyörät pyöri.
Kuljetusliike Ilves & Ilves Ky
Perustettu: 1998
Kotipaikka: Lappeenranta
Omistaja: Marko Ilves
Toiminta-alue: Kaakkois-Suomi
Henkilöstö: 11 työntekijää
Kalusto: 2 yhdistelmäajoneuvoa, 6 pakettiautoa ja pyöräkuormaaja
Kuljettaa: metsäteollisuuden hakekuljetukset, ruokakuljetukset ja mattokuljetukset, tarvittaessa muutakin
Suurimmat asiakkaat: Metsä Group Oy, Saimaan tukipalvelut Oy, Lindström Oy ja Posti Oyj