Väylävirasto ei muuta maanteiden nopeusrajoituksia. Keväisessä esityksessä nopeusrajoitusohjetta olisi muutettu siten, että nopeusrajoitusta olisi laskettu 100 kilometristä 80 kilometrin tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrin matkalla. SKAL toi lausunnossaan esiin näkemyksensä: liikenneturvallisuustavoitteiden saavuttamisessa tiestön kunnon parantaminen on ensisijaista.
– Väyläviraston päätös on ainoa oikea. Huomio tulee kiinnittää ennen kaikkea liikenneinfran kuntoon ja hyvään liikennesuunnitteluun, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.
Hallitus sitoutuu purkamaan kautensa aikana vähintään 300 yrityksiä ja kansalaisia haittaavaa normia. Julkaisimme Järkevillä normeilla kasvua ja kilpailukykyä -ohjelman, jossa esitämme 15 ehdotusta kuljetusalan säädösten joustavoittamiseksi ja yritystoiminnan helpottamiseksi.
Pidämme tärkeänä, että investointien luvitusta vauhditetaan. Uusiutuvan energian ja vihreiden investointien lupamenettelyiden sujuvoittaminen vaikuttaa myönteisesti myös kuljetusalaan.
– Raskaan liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien investoinnit on voitava toteuttaa sujuvasti, sanoo SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 1. syyskuuta nykyisestä 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Muutos vaikuttaa suoraan kuljetusyrityksiin, sillä tavarankuljetuspalveluihin sovelletaan yleistä verokantaa. Verokanta määräytyy pääsääntöisesti tavaran toimitus- ja palvelun suoritushetken perusteella.
Lue SKALin lakimies Sami Svinhufvudin artikkeli aiheesta.
31.12.2024: Kansainvälisessä liikenteessä analogiset ajopiirturit ja ei-älykkäät digipiirturit (käyttöönotto ennen 6/2019) on vaihdettava toisen sukupolven älykkääseen ajopiirturiin. Puhtaasti kansallisessa liikenteessä oleviin kuorma-autoihin ajopiirtureita ei tarvitse vaihtaa.
31.12.2024: Kaasu-, sähkö- ja vetykäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen tukikausi päättyy. Hakemukset tulee jättää viimeistään 31.12.2024.
1.1.2025: Piirturilevyjen ja ajopiirturin tulosteiden mukanapitovelvoite kasvaa 28 päivästä 56 päivään.
SKAL ja KKL: Jätehuoltorekisterin velvoitteita kevennettävä
Jätehuoltorekisteriin rekisteröitymiseen vaadittavat muutokset tuovat sadoille kuljetusyrityksille ylimääräistä hallinnollista taakkaa ja tarpeettomia kustannuksia. Tämä hallinnollinen taakka on purettava, vaadimme KTK-yrityksiä edustavan Kuljetuskeskusten Liiton kanssa.
– Kuljetusyrityksiä ei pidä velvoittaa valvomaan asiakkaidensa materiaaleja. Pidämme tärkeänä, että yrityksiltä ei peritä rekisteröintimaksua eikä alihankkijoita edellytetä rekisteröitymistä jäterekisteriin. Tämänkaltaiset esitykset tuovat yrityksille tarpeetonta hallinnollista taakkaa ja lisäkustannuksia, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
Päättyykö ammattipätevyytesi syyskuussa? Vielä ehdit ilmoittautua verkkokurssille
Tuhansien kuorma-autonkuljettajien ammattipätevyys päättyy 10.9.2024. Kun uudistat ammattipätevyytesi 10.9. mennessä, sen voimassaolo jatkuu 10.9.2029 saakka.
Huomaa SKAL-jäsentarjous: Ammattipätevyyden jatkokoulutus verkossa alkaen 59 €.
SKAL jäsenyrittäjä, tässä käytettäväksesi SKAL jäsenyritys -tunnus. Voit laittaa sen esimerkiksi verkkosivuillesi. Tunnuksesta on viisi värivaihtoehtoa, joista voit valita, mikä sopii parhaiten käyttötarkoitukseesi.
Yrittäjä, tule haastateltavaksi Kuljetusyrittäjään!
Kuljetusyrittäjä on alan johtava ammattilehti. Se sisältää kiehtovia yrittäjätarinoita, vaikuttamissisältöä ja uutisia alalta. Yrittäjäjuttumme käsittelevät alan näkymiä, ajankohtaisia asioita ja yrityksen historiaa. Lehdessä annamme yrittäjän äänen kuulua.
Etsimme jatkuvasti haastateltavia lehteen. Tiedätkö sopivan yrityksen tai olisitko se sinä?
Lakitietoa teille jatkuu – ilmoittaudu syksyn webinaareihin
Lakitietoa teille -jäsenwebinaarit jatkuvat uusilla aiheilla! Verkkosivulla on avattu kunkin webinaarin tarkempi sisältö. Tutustu ja ilmoittaudu:
Tiistai 3.9. klo 9-10 Valmistautuminen sukupolvenvaihdokseen
Aiheesta kertoo SKALin lakimies Sami Svinhufvud Ilmoittaudu tästä
Tiistai 1.10. klo 9-10 Päästövähennystavoitteet ja käyttövoimasiirtymä kuljetusalalla
Aiheesta kertoo SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth Ilmoittaudu tästä
Tiistai 5.11. klo 9-10 Sopimusten päättymiseen liittyvät riskitilanteet
Aiheesta kertoo SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén Ilmoittaudu tästä
Tiistai 3.12. klo 9-10 Ajo- ja lepoaikasäädökset ja piirturit – tulevat säädösmuutokset
Aiheesta kertoo SKALin johtaja Petri Murto Ilmoittaudu tästä
SKAL tarjoaa infot jäsenilleen maksutta. Ilmoittauduthan webinaaria edeltävänä päivänä viimeistään klo 15.
FinnMETKO käynnistyy huomenna 29.8. Jämsässä. Osastollamme 544 mm. makkaran paistoa, arvonta ja rallisimulaattori. Puheenjohtaja Jari Välikangas on tavattavissa perjantaina 30.8. ja varapuheenjohtaja Jani Salmela lauantaina 31.8. SKAL nuorten verkosto kokoontuu osastollamme lauantaina 31.8. klo 12-14.
SKAL Puutavaraseminaari pidetään 4.-5.10. Vaasassa. Perjantaille 4.10. on saatu lisäohjelmaa: maksuton vierailu Vaasan yliopiston moottorilaboratorioon. Mukaan mahtuu 40 nopeinta ilmoittautujaa!
Lauantaina kuullaan mielenkiintoisia alustuksia Energiaresurssit-teemaisessa seminaarissa. Ilmoittaudu mukaan seminaariin viimeistään 6.9.
ADR- ja energiaseminaariin ilmoittautuminen on avattu
ADR- ja energiaseminaari pidetään 7.11. Tampereella. Seminaarin teemana on Vastuulliset ADR-kuljetukset. Iltaohjelmana on lätkäilta Timo Jutilan isännöimänä! Hyödynnä aikaisen ilmoittautujan etu: kun ilmoittaudut viimeistään 7.10., saat 30 € alennuksen seminaarihinnasta.
Syksyn päätapahtuma SKAL Forum 15.-16.11. Seinäjoella
SKAL Forumissa keskitytään perjantai-iltapäivänä paikallisyhdistysten kehittämiseen ja tukeen. Tule mukaan kuuntelemaan, ideoimaan ja vaikuttamaan! Perjantai-iltana otetaan lähtö pikkujoulukauteen iltajuhlissa, jossa esiintyy aito eteläpohjalainen Rehupiikles.
Lauantaina on vuorossa seminaari, jonka teemana on Kuljetusyritysten tehtaanlattia kuntoon. Seminaarissa käsitellään tulevaa Liikenne 12 -suunnitelmaa.
Tapahtumaan ilmoittautuminen avautuu lähiaikoina – laita jo kalenteriisi ja kokoa porukka reissuun!
Rekkakuskit Suomi – hae mukaan toiselle tuotantokaudelle
Viime syksynä alkanut realitysarja Rekkakuskit Suomi saa toisen tuotantokauden. Nyt ohjelman uudelle kaudelle etsitään kuljettajia. Haussa on kuljetusalan ammattilaisia, jotka haluavat ylpeänä esitellä osaamistaan ratin takana sekä monissa muissa työn vaatimissa tehtävissä.
Löytyisikö ohjelman uudellekin tuotantokaudelle SKALilaisia?
Tämä uutiskirje on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille ja yhteistyöjäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.