SKALin hallitus Kesärannassa: Logistiikka-alalla on
entistä suurempi merkitys
SKALin hallitus sai harvinaisen kutsun Kesärantaan tapaamaan pääministeri Petteri Orpoa. Tilaisuudessa keskusteltiin hallitusohjelmasta sekä logistiikan roolista Suomen kilpailukyvyn merkittävänä rakentajana.
– Suomen kilpailukyvyn peruselementti on logistiikka. Jos tavarat eivät liiku, meillä ei ole kilpailukykyä. Hallitusohjelmasta näkyy, että olemme kuunnelleet toimialaa. Ilman teitä eivät pyörät pyöri, sanoi Orpo.
SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas kiitteli hallitusohjelmasta ja erityisesti tiestön korjausvelkarahasta, mutta huomautti myös, ettei se riitä.
SKALin kunta- ja aluevaaliohjelma julki: Paikallista elinvoimaa vahvistettava
Julkaisimme kunta- ja aluevaaliohjelmamme kaudelle 2025–2029. Korostamme ohjelmassa kuntien ja alueiden päätöksenteon merkitystä kuljetusyrittäjien toimintaedellytyksille sekä koko Suomen logistiselle kilpailukyvylle.
– Kunnat ja maakunnat ovat avainasemassa huolehtimassa siitä, että liikenneyhteydet ja saavutettavuus tukevat alueiden elinvoimaa ja yritysten toimintaedellytyksiä, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Perinteisessä Kuution vuosipäivän seminaarissa 16.1. kuultiin ajankohtaiskatsauksia mm. liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, uuden EU-komission linjauksista liikenteeseen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien edistämisestä valtion toimin. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoi, kuinka turvallisuustilanteen muutos korostaa toimivan infran merkitystä.
– Tiestö on tuonut ennenkin kasvua Suomelle, Ranne sanoi.
Tilaisuudessa myös luovutettiin Kuljetuskuutio-palkinto määrätietoisesta työstä suomalaisen kuljetuselinkeinon hyväksi. Tunnustuksen sai FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio, jokaon tehnyt pitkän ja vaikuttavan uran suomalaisen liikenteen ja logistiikan sekä yrittäjyyden edunvalvojana EU:ssa.
Julkaisimme vuodenvaihteessa Vaikuttamisen vuosi -koosteen, jossa kerromme vaikuttamisemme tuloksista vuonna 2024. Tiestön korjausvelkaan saatiin viime vuonna 250 miljoonaan euron rahoitus, jolla päällystettiin yli 4 000 kilometriä.
Painopisteemme tiestössä oli korjausvelan vähentäminen. Saimme siihen vaalikaudelle 2023–2027 investointipaketin yhteydessä yhteensä 520 miljoonaa euroa. Hallitus päätti esityksemme mukaisesti budjettiriihessä, että korjausvelkapaketin varoja käytetään etupainotteisesti, vuonna 2024 yhteensä 250 miljoonaa euroa. Erityisesti tämän 250 miljoonan korjausvelkapaketin myötä Väylävirasto päällysti 4 000 kilometriä, jolla korjausvelan kasvu saatiin taittumaan. Vuonna 2023 päällystysmäärä jäi vain 1 500 kilometriin, edellisvuonna 2 300 kilometriin. Vuodelle 2025 on tuossa investointipaketista korjausvelkarahaan 200 miljoonaa euroa.
SKAL piti tienhoidon teemaa vahvasti esillä vuoden 2024 aikana ja jatkaa edelleen.
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksestä.
Suunnitelmaan on koottu myös valtion rahoitusohjelmaan liikennejärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitoon arvioidut määrärahat vuosina 2026–2037. Ohjelmassa perusväylänpidon rahoitustasoa esitetään korotettavan merkittävästi. Tavoitteena on taittaa korjausvelan kasvu ja varmistaa väyläverkon ja palvelujen riittävä taso.
Maantiekuljetukset ovat keskeisin osa kuljetusjärjestelmää ja yleisin tavarankuljetuksen muoto. Noin 90 % tavarasta kuljetetaan kuorma-autolla. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteissa on tärkeää tunnistaa elinkeinoelämän tarpeet ja toimintaympäristön muutostekijät.
SKAL on pitkään esittänyt miljardin euron tasokorotusta tiestön rahoitukseen:
300 miljoonaa euroa perustienpitoon
300 miljoonaa korjausvelan poistamiseen
400 miljoonaa kehittämisinvestointeihin
Korostamme korjausvelan kasvun pysäyttämistä ja energiatehokkuutta lisäävien tiehankkeiden käynnistämistä. Myös varautumisen ja huoltovarmuuden merkitys on korostunut.
Kuljetusyrittäjä 1/2025 julkaistaan pian – seuraile postiasi!
Vuoden 2025 ensimmäisessä Kuljetusyrittäjä-lehdessä käsitellään tulevia alue- ja kuntavaaleja. Yrittäjähaastatteluissa ovat Kuljetus Sundellin Mika Sundell sekä SKAL nuorten verkostostakin tuttu Kuljetusliike Topi Nikulan Juho Niinistö. Lisäksi lehdessä on tuttuun tapaan tunnelmia kuljetusalan tapahtumista ja tuoreimmat käänteet alan edunvalvonnassa.
Lehti postitetaan ensi viikolla – tarkkaile postiasi! Artikkelit tulevat myös verkkolehteen kuljetusyrittaja.fi.
Kustannuslaskenta haltuun – ilmoittaudu webinaariin 29.1. klo 16
Miten vertailla eri käyttövoimien kustannuksia? Kuinka huomioida indeksimuutokset laskelmissa? Miten saada selkeä kokonaiskuva kuljetusten kustannusrakenteesta?
Kustannuslaskentakeskiviikoissa SKALin asiantuntijat tarjoavat käytännönläheisiä neuvoja, vinkkejä ja vastauksia kuljetusyritysten kustannuslaskennan keskeisiin kysymyksiin.
Ensimmäisessä webinaarissa 29.1. klo 16 tutustutaan SKALkulaattorin käyttöön. Lisäksi käydäään läpituore kuorma-autoalan kustannusindeksi ja sen vaikutukset SKALin johtavan asiantuntijan Jouni Bergrothin johdolla.
Lakitietoa teille -webinaarit jatkuvat: 4.2. aiheena ammattikuljettaja ajokiellon kohteena
Suositut Lakitietoa teille -webinaarit jatkuvat – tutustu aiheisiin ja ilmoittaudu mukaan! Webinaarit ovat maksuttomia SKALin jäsenille.
Tiistai 4.2. klo 9.00-10.00 Ammattikuljettaja ajokiellon kohteena
Tuliko ajokielto? Webinaarissa käydään läpi, millä eri tavoilla kuljettaja voi saada rangaistukseksi ajokiellon ja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ajokieltoon liittyvässä muutoksenhaussa. Aiheesta kertoo SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén. Ilmoittaudu tästä
Tiistai 4.3. klo 9.00-10.00
Yritys myyntikuntoon
Mistä eri asioista yrityksen myyjän tai ostajan tulee olla tietoisia? Miten varmistan, että yritykseni on houkutteleva siinä kohtaa, kun luovun omistuksestani? Mitkä ovat yrityksen ostajan sudenkuopat? Aiheesta kertoo SKALin lakimies Sami Svinhufvud. Ilmoittaudu tästä
Tämä uutiskirje on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille ja yhteistyöjäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.