Järjestöt: Ilmastolakia on muutettava – hiilineutraaliutta ei saavuteta 2035
Suomi asetti vuonna 2019 kansallisen hiilineutraaliustavoitteen vuodelle 2035. Suomen ilmastotavoitteiden ja arvioidun päästö- ja hiilinielukehityksen välinen ristiriita on uuden tutkimustiedon myötä kasvanut niin suureksi, että ilmastotavoitteelle on perusteltua asettaa uusi aikataulu.
SKAL yhdessä muiden järjestöjen kanssa esittää, että Suomen hiilineutraaliuden tavoitevuotta siirretään eteenpäin ottaen huomioon toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset ja uusin tutkimustieto erityisesti maankäyttösektorilla. Lähtökohtana tarkastelussa on oltava suomalaisten yritysten kilpailukyky ja työpaikat, omaisuudensuojan säilyttäminen ja energiantuotannon riittävä omavaraisuus.
Mukana esityksessä ovat SKAL ry, Bioenergia ry, Koneyrittäjät ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Sahateollisuus ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf.
Uuden strategiamme toteuttamisessa meille tärkeintä on kuljetusyrittäjien mielipide. Haluamme kuulla teidän näkemyksiänne ja mielipiteitänne siitä, miten pystymme teitä palvelemaan.
Käytäthän noin viisi minuuttia kyselyyn, joka antaa meille tärkeää tietoa toimintamme kehittämisen pohjaksi jäsentemme ajatuksista ja tarpeista. Jokainen vastaus on meille arvokas! Kysely on auki 20.3. asti.
Kunta- ja aluevaalit pidetään 13. huhtikuuta. Mitä enemmän yrittäjiämme on päättämässä kuntien ja maakuntien asioista, sitä fiksumpia päätöksiä syntyy liittyen esimerkiksi tieverkkoon, jakeluinfraan, maankäyttöön ja yrittämisen edellytyksiin.
Keräämme verkkosivuillemme tietoja jäsenyritysten edustajista, jotka ovat ehdolla vaaleissa. Lähetä osoitteeseen viestinta@skal.fi seuraavat tiedot:
SKAL ja Suomen Yrittäjät kunnille: Raskaan liikenteen jakelu- ja taukopaikat huomioitava kuntien maankäytössä ja maakuntakaavoissa
SKAL ja Suomen Yrittäjät kannustavat kuntia ja maakuntaliittoja toimenpiteisiin raskaan kaluston vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran sekä taukopaikkojen huomioimiseksi omissa maankäyttösuunnitelmissaan. Raskas liikenne tarvitsee riittävästi tilaa lataukseen ja taukojen viettämistä varten.
Näin vaikutimme: Pitkäjänteistä vaikuttamista talvitienhoidon parantamiseksi
Tiestön talvihoidossa on lähes jatkuvasti ongelmia. Olemme tuoneet toistuvasti esiin eri yhteyksissä, että tiestön talvihoidon laatu ei saa pettää pahoillakaan keleillä ja edellyttäneet ratkaisuja turvalliseen talviliikennöintiin. Tienpidon ja talvihoidon laadun tulee olla kauttaaltaan kunnossa ja paremmin valvottua, ja tämä tulee näkyä vahvasti myös hoitourakoissa.
Olemme olleet tiiviissä yhteydessä Väylävirastoon ja keskustelua on käyty pitkin vuotta sekä kahdenvälisesti, että erilaisissa sidosryhmätilaisuuksissa. Tarvitsemme ammattimaista, ennakoivaa tienhoitoa. Yhteiskunnan tehtävä on huolehtia teiden liikennöitävästä kunnosta.
Väylävirasto on asettanut talvihoitourakoitsijoille tavoitteeksi tälle talvikaudelle raskaan liikenteen tyytyväisyyden parantamisen.
Väylävirasto: Tavoitteena yli 3 000 päällystyskilometriä
Väylävirasto ja ELY-keskukset tavoittelevat valtakunnallisesti yli 3 000 kilometrin päällystysohjelmaa tänä vuonna. Tulossa on toinen hyvä vuosi peräkkäin hallituksen myöntämän lisärahoituksen avulla. Uutta päällystettä saadaan viime vuoden tapaan ympäri Suomen.
SKALin Anssi Kujala Huomenta Suomessa: Tienhoitoon tulisi panostaa
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen vierailivat viime viikolla MTV:n Huomenta Suomessa keskustelemassa tiestöstä.
– Raskaassa kalustossa rakenteet ja renkaat hajoavat sekä onnettomuusriski kasvaa. On nähty myös tilanteita, joissa on täytynyt lopettaa liikennöinti. Tienhoitoon tulisi panostaa ihan toisella tavalla, kommentoi Anssi.
Nuoria kuljetusalalle
-hankkeen projektipäälliköksi Emilia Mikkonen
Emilia Mikkonen aloittaa projektipäällikkönä Nuoria kuljetusalalle -hankkeessa 1.5. alkaen. Hankkeen avoitteena on lisätä kuljetus- ja logistiikka-alan ammatin houkuttelevuutta nuorille. Mikkosella on vuosien kokemus koulutusalan hankkeista nuorten parista.
Hankkeessa ovat SKALin lisäksi mukana Linja-autoliitto ja Autoliikenteen Työnantajaliitto.
Kasvatamme SKAL-brändin vaikuttavuutta on yksi SKALin strategian painopisteistä. SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja viestintäjohtaja Heini Polamo keskustelevat SKALin jäsenviestinnästä, uudesta brändistä ja vaikuttajaviestinnästä SKAL-studiossa.
Seuraavassa Kustannuslaskentakeskiviikossa 26.3. klo 16-17. on aiheena Kuorma-autoliikenteen kustannusrakenne. Aiheesta kertoo SKAL Pohjois-Suomen toiminnanjohtaja Taavi Heikkinen.
Jos et pääse webinaariin tällä kertaa, voit katsoa sen tallenteena myöhemmin jäsennetistä.
Lakitietoa teille 1.4.: Seisonta-ajan korvaukset
Liikenneonnettomuudesta syntyneet kulut on korvattava syyttömälle osapuolelle täysimääräisesti, mihin sisältyy myös ajoneuvon seisonta-ajan huomioiminen. Miten hakea seisonta-ajan korvausta aitoon tulonmenetykseen perustuen? Aiheesta kertoo seuraavassa Lakitietoa teille -jäsenwebinaarissa 1.4. klo 9-10 SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth.
Merkitse kalenteriisi tulevat tapahtumat ja ilmoittaudu mukaan!
SKAL Liikenteessä tulee taas:
Kutsu meidät kylään, tarjoamme St1-munkit!
SKAL Liikenteessä -päivä järjestetään 7.5. Edellisten vuosien tapaan luvassa on mukavia kohtaamisia ympäri Suomen.
SKALin toimihenkilöt jalkautuvat keskiviikkona 7.5. kuljetusyrityksiin. Päivän tavoitteena on, että kuljetusyritykset ja SKALin toimihenkilöt pääsevät vaihtamaan ajatuksia kuljetus- ja logistiikka-alasta ja tapaamaan toisiaan kasvotusten.
Edustatko yritystä, joka tutustuttaisi parin tunnin ajan skalilaista kuljetusyrityksen päivään? Etsimme jälleen isäntäyrityksiä ympäri Suomen. Kutsu meidät kylään 23.4. mennessä.
Tervetuloa SKALin omaan jääkiekkoturnaukseen jäsenet, jäsenten perheenjäsenet ja yhteistyökumppanit! Turnaus järjestetään 26.4.2025 Siilinjärvellä. Tapahtuman järjestää SKAL Itä-Suomi ry:n puutavarajaosto.
Perinteinen SKAL Golf järjestetään SKALin liittokokouksen yhteydessä perjantaina 6.6.2025. Pelipaikkana on Gumböle Golf Espoossa. Kilpailuun ovat tervetulleita SKALin jäsenet seuralaisineen ja yhteistyötahot.
SKAL Forum Jyväskylässä 14.-15.11.2025.
Tulkaa joukolla mukaan!
SKAL Forum palaa jälleen marraskuussa – merkitse jo kalenteriisi 14.-15.11.2025. Tapahtumapaikkana toimii Jyväskylän Paviljonki. Tapahtuman ohjelmassa pureudutaan aiempaa syvemmin kuljetusyritysten liiketoiminnan aiheisiin.
Valikoimalla itsellesi kiinnostavimmat ohjelmaosiot pääset syventymään oman yrityksen kannalta tärkeimpiin aiheisiin. SKAL Forum tarjoaa edelleen myös ajankohtaista tietoa vaikuttamiseen ja paikallisyhdistysten kehittämiseen, mutta uudella rakenteella osallistujien on entistä helpompi räätälöidä itselleen sopiva kokonaisuus.
Luonnollisesti toivomme, että mahdollisimman moni paikallisyhdistys tulisi paikalle porukalla. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja, konkreettisia ratkaisuja ja ainutlaatuisia verkostoitumismahdollisuuksia alan asiantuntijoiden ja kollegojen kanssa. Lisää tietoja tapahtumasta julkaistaan kevään aikana. Seuraa uutiskirjeitämme!
SKAL johtamiskoulutus – Päivitä osaamisesi tulevaisuuden tarpeisiin
8.5.2025 – 30.9.2026
12 lähiopetuspäivää
Varmuutta johtamiseen ja rohkeutta uudistumiseen. Kuljetusyrityksen vastuullisuuskysymykset ja henkilöstön hyvinvointi haltuun!
SKAL johtamiskoulutuksessa opit ja verkostoidut yhdessä toisten yrittäjien kanssa. Halutessasi voit suorittaa johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon tai yrittäjyyden ammattitutkinnon.
Hinta: Valtionosuustuettuna tai oppisopimuksella alk. 0 €.
Ilman tutkintoa 2 990 € + alv.
Ammattipätevyyden pitkäjänteinen päivittäminen kannattaa: verkkokurssit alkaen 62 €
Huom. Kaikille avoin Hätäensiapu- ja alkusammutus -lähikoulutus Rovaniemellä 14.5.2025. Koulutuspaikkana on Hotelli Metsähirvas. lmoittaudu tästä
Ilmoittautua voi myös pelkkään Alkusammutuskoulutukseen, jonka hinta 80€ + ALV. Ilmoita tästä ilmoittautumisen muissa tiedoissa.
Tämä uutiskirje on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille ja yhteistyöjäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.