Kuljetusala on tärkeässä roolissa Suomen huoltovarmuudessa ja logistisessa kilpailukyvyssä. Kuljetusalalla esiintyy valitettavasti myös harmaan talouden ilmiöitä, jotka heikentävät rehdisti toimivien yritysten toimintaedellytyksiä, reilua kilpailua ja valtiontaloutta. SKALin ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALTin laatima Reilu kuljetus -opas auttaa ammattimaisia kuljetusasiakkaita toimimaan oikein.
Studiossa aiheesta keskustelevat SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja ALTin toimitusjohtaja Mari Vasarainen.
Kuljetusalan ääni kuuluviin kunta- ja maakuntavaaleissa – useita SKALin jäsenyrittäjiä ehdolla eri puolilla Suomea
Huhtikuun kunta- ja maakuntavaaleissa on mukana runsaasti yrittäjiä. Myös SKALin jäsenyritysten piiristä löytyy ehdokkaita ympäri Suomen eri puolueiden listoilta. Kuljetusalan ääntä tarvitaan – ja halutaan kuulla – kaikilla päätöksenteon tasoilla. Sivuiltamme löydät kuljetusalan kunta- ja aluevaaliehdokkaat.
Oletko ehdolla? Vielä ehdit lähettää tietosi meille
Lähetä osoitteeseen viestinta@skal.fi seuraavat tiedot ja päivitämme ne yllä olevalle ehdokassivulle.
Nimesi
Sähköpostisi
Yrityksesi
Kunta/maakunta, jossa olet ehdolla
Ikäsi
Puolueesi
Ehdokasnumerosi
Motto / miksi olet ehdolla
Vaalisivusi / verkkosivuosoitteesi
Kuvasi
Tutustu vaalisivustoomme
Hyvät liikenneyhteydet, toimiva infrastruktuuri ja kilpailukykyinen toimintaympäristö eivät hyödytä ainoastaan kuljetusyrityksiä, vaan ne luovat edellytykset koko kunnan elinvoimalle.
Koostimme sivuillemme kuljetus- ja logistiikka-alan vaaliteemoja.
Vahvistetaan paikallista elinvoimaa – kuntavaaliohjelmamme
Kunta- ja aluevaaliohjelmassamme korostamme paikallisen päätöksenteon merkitystä ja nostamme esiin painopistealueita, joilla tuetaan paikallista elinvoimaa logistiikkayritysten näkökulmasta.
LiikenneSuomi pitää julkisissa hankinnoissa tärkeänä yritysten välistä toimivaa kilpailua
LiikenneSuomi eli SKAL, Linja-autoliitto ja Taksiliitto pitää tärkeänä, että julkisissa hankinnoissa on toimiva ja tervettä markkinaa luova kilpailu. Julkisten liikennepalveluiden pitää perustua markkinoilla toimivien yritysten tarjontaan. Korostamme, että hankintalainsäädäntö on muuttumassa oikeaan suuntaan, mutta hankintojen sisältö ratkaistaan kaupungeissa, kunnissa ja hyvinvointialueilla.
SKAL ja Suomen Yrittäjät: Raskaan liikenteen jakelu- ja taukopaikat tulee varmistaa kuntien maankäytössä ja maakuntakaavoissa
Kunta- ja aluevaalien lähestyessä SKAL ja Suomen Yrittäjät kannustavat kuntia ja maakuntaliittoja toimenpiteisiin, joilla aikaansaadaan raskaan kaluston vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra sekä riittävät taukopaikat maankäyttösuunnitelmissa. Tällä hetkellä logistiikan palveluinfra on riittämätön.
Kuljetusalan esitykset hallituksen puoliväliriiheen: logistista kilpailukykyä ja tiestön rahoitusta vahvistettava
Hallitus kokoontuu huhtikuussa puoliväliriiheen. Toimitimme hallituksen ministereille konkreettisia ratkaisuehdotuksia logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi.
– Esityksemme ovat konkreettisia ja talouskasvua tukevia. Niissä tuodaan esiin kuljetus- ja logistiikka-alan merkitys Suomen kilpailukyvylle. Kuljetusalalle ovat tärkeitä päätökset, jotka koskevat muun muassa energian hintaa, normien ja säännösten järkevöittämistä, infran rahoitusta sekä teollista kilpailukykyä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala kuvaa.
Mitä EU-päätöksenteossa on meneillään juuri nyt? Liikennejärjestöjen yhteisen EU-edunvalvojan, FinMobilityn, toimitusjohtaja Pasi Moisio kertoo Yhteispeliä-blogissa.
”Brysselissä EU-komission ja parlamentin uusi viisivuotinen jakso 2024–2029 on käynnissä. Tukevimmat peruspilarit ovat vaihtuneet vihreästä ja digitaalisesta siirtymästä kilpailukyvyn ja varautumisen vaalimiseen. Samalla EU-säädöstöä ja yritysten hallinnollista taakkaa kevennetään.”
AdBlue-ongelmien käsittely EU:ssa nytkähti eteenpäin
EU-komissio on käsitellyt kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden (AdBlue) toimintaongelmia. Aiemmin komissio ei ollut tietoinen siitä, että pakkasolosuhteet vaikuttavat päästövähennyslaitteisiin. Komissio on saanut SKALin aiheesta tekemän kyselyn tulokset. SKAL ja FinMobility tapasivat syksyllä komission edustajat kertoen talviajan haasteista. Komissio viittaakin vastauksessaan SKALin jäsenkyselyn tuloksiin, eli järjestön viesti on Brysselissä kuultu ja noteerattu.
– Komission vastaus europarlamentaarikko Katri Kulmunin kysymykseen oli tärkeä välietappi AbBlue-kysymykseen liittyvässä vaikuttamistyössä. Tavoitteeksi tulee asettaa pakkaskestävyydeltään parempien reagenssien testaaminen jo seuraavalla talvikaudella, SKALin johtaja Petri Murto toteaa.
Vaikuttamistyö niin Suomessa kuin EU-tasollakin jatkuu.
Näin vaikutimme: Ajopiirturin kuormaus- ja purkutoiminto – 70 miljoonaa näpyttelyä vähemmän
SKAL teki lokakuussa 2023 yhdessä Logistiikkayritysten Liiton, Autoliikenteen Työnantajaliiton sekä Linja-autoliiton kanssa liikenne- ja viestintäministeriölle esityksen, jossa vaadimme, että piirturisäädösten tulkinnassa olisi vältettävä kohtuuttoman hallinnollisen taakan syntymistä kuljettajille. Järjestöjen esityksen perustelujen mukaan ajopiirturin lastaus- ja purkutoiminnon käyttäminen ei EU-asetuksen perusteella olisi kuljettajan velvollisuus.
Järjestöjen esityksen pohjalta LVM selvitti asiaa Euroopan komissiolta. Järjestöjen esitykseen ja komission liikenne- ja viestintäministeriölle toimittamaan vastaukseen perustuen lopputulema on, että Suomen sisäisessä liikenteessä kuljettajalla ei ole säädöksiin perustuvaa velvollisuutta käyttää ajopiirturin lastaus- ja purkutoimintoa. Järjestöjen esitys oli tarpeellinen. Kun perustellusti todettiin, että lastaus- ja purkutoiminnon käyttäminen ei Suomessa ole kuljettajan lakisääteinen velvollisuus, säästetään tulevaisuudessa jopa 70 miljoonaa turhaa piirturin näpyttelyä vuodessa
St1 siirtyy yhden brändin strategiaan, jossa kaikki sen vähittäismyyntitoiminnot Pohjoismaissa yhdistetään St1-brändin alle.
Yli vuoden valmistelutyön jälkeen kaikki noin 630 Shell-brändin alla toimivaa asemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa brändätään St1:ksi. Asemien uudelleenbrändääminen alkaa huhtikuussa ja asemat palvelevat asiakkaita normaalisti myös muutostöiden aikana.
– Kaikki ei kuitenkaan muutu – arvostamme suuresti asiakkaidemme uskollisuutta: korkealaatuiset uusiutuvat polttoaineet säilyvät valikoimassamme, samoin myymälämme ja ravintolamme jatkavat asiakkaiden suosikkituotteiden tarjoamista tutun ammattitaitoisen ja ystävällisen henkilökunnan voimin, kertoo Juha Vanninen, St1:n Suomen myynti- ja verkostojohtaja.
Muutoksen myötä pohjoismainen asemaverkosto tulee kattamaan yhteensä 1250 St1-energia-asemaa.
Kustannuslaskentakeskiviikko 23.4.: Työkustannukset ja sivukustannukset
Seuraavassa Kustannuslaskentakeskiviikossa 23.4. klo 9-10 on aiheena Työkustannukset ja sivukustannukset sekä näiden käsittely SKALkulaattorissa. Aiheesta kertoo SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth.
Jos et pääse webinaariin tällä kertaa, voit katsoa sen tallenteena myöhemmin jäsennetistä.
Lakitietoa teille 1.4.: Seisonta-ajan korvaukset
Liikenneonnettomuudesta syntyneet kulut on korvattava syyttömälle osapuolelle täysimääräisesti, mihin sisältyy myös ajoneuvon seisonta-ajan huomioiminen. Miten hakea seisonta-ajan korvausta aitoon tulonmenetykseen perustuen? Aiheesta kertoo seuraavassa Lakitietoa teille -jäsenwebinaarissa 1.4. klo 9-10 SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth.
Merkitse kalenteriisi tulevat tapahtumat ja ilmoittaudu mukaan!
SKAL Liikenteessä tulee taas:
Kutsu meidät kylään, tarjoamme St1-munkit!
SKALin työntekijät jalkautuvat keskiviikkona 7.5.2025 tutustumaan kuljetusyritysten toimintaan ja vaihtamaan ajatuksia alan ajankohtaisista asioista.
Etsimme nyt isäntäyrityksiä eri puolilta Suomea! Edustatko yritystä, joka voisi tutustuttaa parin tunnin ajan SKALin toimihenkilöä kuljetusyrityksen päivään ja arkeen? Kutsu meidät kylään, tarjoamme St1-munkit!
Sovimme jokaisen isäntäyrityksen kanssa tapaamisen tai vaikkapa ajoon lähtemisen aikataulun lähempänä kampanjapäivää. Mikäli innokkaita yrityksiä on paljon, emme välttämättä ehdi tällä kertaa kaikkialle – mutta tulemme mielellämme vierailemaan toiste. Olemme yhteydessä kaikkiin kutsun esittäneisiin yrityksiin.
SKAL johtamiskoulutus – Päivitä osaamisesi tulevaisuuden tarpeisiin (alk. 0 €)
Reilusta 10 yrityksestä ollaan jo mukana – tule sinäkin. Ilmoittaudu mukaan 31.3.2025 mennessä.
Uudistettu SKALin johtamiskoulutus tarjoaa käytännönläheistä oppia ja arvokkaita verkostoja kuljetusalan yrittäjille ja johtotehtävissä toimiville. Koulutus räätälöidään kunkin osallistujan ja yrityksen tarpeisiin – vahvuudet ja kehityskohteet huomioiden.
Koulutus antaa varmuutta johtamiseen ja rohkeutta uudistumiseen. Kehität osaamistasi mm. vastuullisuudesta, henkilöstön hyvinvoinnista ja tulevaisuuden vaatimuksista. Halutessasi voit suorittaa johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon tai yrittäjyyden ammattitutkinnon.
Ajankohta: 8.5.2025 – 30.9.2026
12 lähiopetuspäivää
Hinta: Valtionosuustuettuna tai oppisopimuksella alk. 0 €.
Ilman tutkintoa 2 990 € + alv.
Tartu tilaisuuteen – ilmoittaudu mukaan 31.3.2025 mennessä!
Ammattipätevyyden pitkäjänteinen päivittäminen kannattaa: verkkokurssit alkaen 62 €
Huom. Kaikille avoin lähikoulutus Rovaniemellä
Ke 14.5.2025 Hätäensiapu- ja alkusammutuskoulutus Ilmoittaudu tästä
Koulutuspaikkana Hotelli Metsähirvas, os. Toukolantie 49, Hirvas.
Voit ilmoittautua myös pelkkään Alkusammutuskoulutukseen, jonka hinta 80€/hlö + alv. Ilmoita tästä ilmoittautumisen muissa tiedoissa.
Tämä uutiskirje on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille ja yhteistyöjäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.