SKALin jäsenyrittäjäehdokkaita runsaasti läpi kunta- ja aluevaaleissa
Kunta- ja aluevaaleissa oli ehdolla 48 SKALin jäsenyrittäjää, joista 21 meni läpi. Varasijoineen valtuustoihin tuli valituksi peräti 38 SKALilaista. Toivomme, että kaikki päättäjät huomioivat kuntansa saavutettavuuden. Tiestön kunto, maankäyttö, kaavatiet ja kunnallistekniikka ovat perinteisiä tehtäviä, joihin pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota.
– Arvostamme kaikkia ehdolla olleita jäsenyrittäjiämme. Kunnallinen päätöksenteko tarvitsee kuljetusalan näkemyksiä. Erityisesti liikkuvassa työssä olevilta kuljetusyrittäjiltä vaatii paljon käyttää aikaansa oman kotikunnan puolesta työskentelyyn, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
SKAL ja Logistiikkayritysten Liitto: Päästökaupparatkaisussa Suomen etu ensin
SKAL ja Logistiikkayritysten Liitto kehottavat hallitusta huolehtimaan, että vuonna 2027 voimaan tulevan liikenteen päästökaupan tulot ja ilmastorahastoon liittyvä Suomen saanto ohjataan liikenteen päästöjen vähentämistoimiin.
Päästökaupan voimaantulo sallii päästökauppatulojen palautuksen jäsenmaille. Suomen saannoksi on arvioitu noin 450 miljoonaa euroa, josta tieliikenteelle noin 300 miljoonaa euroa.
LiikenneSuomi: MAL-sopimukset tauko- ja latauspaikkatarpeineen velvoittavat kuntia
Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksissa määritellään toimenpiteet liikennejärjestelmän kehitykselle, jotka vaikuttavat myös ammattimaisen kumipyöräliikenteen toimintaan. LiikenneSuomi eli SKAL, Linja-autoliitto ja Taksiliitto muistuttavat kuntavaaleissa valittuja valtuutettuja MAL-sopimusten kirjauksien toteuttamisesta.
Kuorma-autoalan työehtosopimuksessa pääsiäislauantai sekä joulu- ja juhannusaatto ovat vapaapäiviä. Näitä päiviä siis ei voi merkitä pekkasiksi.
Pääsiäisjaksossa voidaan käyttää vain kaksi pekkasta, jolloin ne tulee sijoittaa pitkäperjantaihin ja maanantaihin, jolloin lauantai ja sunnuntai ovat normaaleja viikkolepopäiviä.
Pekkaspäiviä koskeva sääntely löytyy työehtosopimuksen 12 §:stä (Vuosityöajan lyhentäminen).
Teemme vastuullisuudesta alan kilpailuedun on yksi SKALin strategian painopisteistä. Aihetta kartoitetaan parasta aikaa kyselyllä, jonka olemme lähettäneet kaikille jäsenillemme sähköpostitse henkilökohtaisilla linkeillä (lähetetty 2.4.). Vastausten perusteella saamme kuvan, miten vastuullisuus vaikuttaa jäsenyritystemme arkeen, minkälaisia tarpeita tulevaisuudessa on työkaluille vastuullisuustyöhön ja kuinka voimme olla jäsenyritystemme tukena tulevaisuudessa, kun vastuullisuusajattelu määrittää entistä vahvemmin yritysten arkea.
Kysely on auki keskiviikkoon 23.4. asti. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Etkö löydä kyselyä sähköpostistasi? Otathan yhteyttä: viestinta@skal.fi
Nimitysuutinen: Ariela Säkkinen toimituspäälliköksi ja viestinnän asiantuntijaksi
Ariela Säkkinen aloitti1.4. SKALilla viestinnän asiantuntijana sekä Kuljetusyrittäjä-median toimituspäällikkönä. Ariela on aiemmin toiminut järjestöviestinnässä, toimittajana, kuvaajana, kriisiviestintäkonsulttina ja tietokirjailijana.
– Työssäni minua motivoi tulosten lisäksi tunne työni merkityksellisyydestä, joten järjestökenttä sekä siellä tehtävä yhteiskunnallinen vaikuttaminen ovat minulle omin paikka, kommentoi Ariela.
Kolmiportaisessa SKAL-organisaatiossa on 138 paikallisyhdistystä. Vahvistamme paikallisen toiminnan elinvoimaa on yksi SKALin strategian painopisteistä.
Miten SKAL olisi entistä vahvempi paikallisesti? Miltä SKAL-paikallisyhdistysten tilanne näyttää tällä hetkellä? Aiheesta keskustelevat SKAL-studiossa toimitusjohtaja Anssi Kujala ja järjestöjohtaja Arto Kämppi.
Näin vaikutimme: MAL-sopimukset
SKAL on edellyttänyt maakuntakaavoilta ja kunnilta maankäyttövarauksia raskaan kaluston taukopaikoille ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfralle. Aiheeseen liittyvät EU-tasoiset TEN-T ja AFIR-asetukset sekä valtion ja seitsemän kaupunkialueen MAL-sopimukset.
SKAL vaati, että TEN-T-vaatimusten mukainen taukopaikkaverkosto toteutetaan aikataulun ja vaatimusten mukaisena, riittävällä rahoituksella. Vastaavasti jakeluinfra tulee toteuttaa AFIR-asetuksen mukaisena.
Keräsimme tietoa alueittain raskaan liikenteen taukopaikoista ja lataus- ja jakeluinfrasta erityisesti MAL-sopimusten näkökulmasta, mutta myös alueilta, jotka eivät ole MAL-sopimuksien piirissä. MAL-sopimusten valmisteluryhmät tekivät ehdotukset MAL-sopimuksista vuosille 2024–2035 ja ne allekirjoitettiin joulukuussa 2024. Tietoja on kerätty MAL-sopimuksista, SKALin alueyhdistyksien toimitusjohtajilta ja muista lähteistä.
SKALin johto toimitti liikenne- ja viestintäministeriölle kirjelmän kiinnittääkseen huomiota CEF-liikennehakuihin sisältyviin taukopaikkojen ja jakeluinfran rahoitusmahdollisuuksiin sekä kannustaakseen Suomea ja suomalaisia toimijoita hakemaan rahoitusta tauko- ja latauspaikkoihin
Maakuljetuspooli toimii ennakoivassa ja koordinoivassa roolissa osana Suomen logistista kokonaisuutta. Sen tehtävänä on suunnitella maakuljetuksiin ja niiden infrastruktuuriin liittyviä toimenpiteitä häiriö- ja poikkeustilanteiden varalta yhdessä alan järjestöjen ja viranomaisten kanssa. SKALissa työskentelevän Maakuljetuspoolin valmiuspäällikön ja poolisihteerin tehtävä on avoinna.
Harjoittelija / nuorempi asiantuntija FinMobilityyn
Suomalaisten liikennealojen yhteisen EU-edunvalvojan, FinMobilityn, Brysselin toimistolla on avoimena harjoittelijan / nuoremman asiantuntijan paikka elokuusta 2025 kesäkuuhun 2026. Tarkka ajanjakso on sovittavissa valitun kanssa. Päätehtävä on avustaa toimiston pysyvää tiimiä päivittäisessä EU-edunvalvontatyössä liikennetoimialojen kysymyksissä.
Kustannuslaskentakeskiviikko 23.4.: Työkustannukset ja sivukustannukset
Seuraavassa Kustannuslaskentakeskiviikossa 23.4. klo 9-10 on aiheena Työkustannukset ja sivukustannukset sekä näiden käsittely SKALkulaattorissa. Aiheesta kertoo SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth.
Jos et pääse webinaariin tällä kertaa, voit katsoa sen tallenteena myöhemmin jäsennetistä.
Lakitietoa teille 6.5.: Päästömanipulointi ja siitä määrättävä liikennevirhemaksu
Päästömanipulaatiosta voi aiheutua kuljetusyritykselle 30 000 euron liikennevirhemaksu. Webinaarissa käydään läpi päästömanipuloinnin määrittelyä ja liikennevirhemaksuun liittyvää prosessia. Aiheesta kertovat tiistaina 6.5. klo 9-10 SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén ja Scanian tuotepäällikkö Mika Jukkara.
Merkitse kalenteriisi tulevat tapahtumat ja ilmoittaudu mukaan!
SKAL Liikenteessä tulee taas:
Kutsu meidät kylään, tarjoamme St1-munkit!
SKALin työntekijät jalkautuvat keskiviikkona 7.5.2025 tutustumaan kuljetusyritysten toimintaan ja vaihtamaan ajatuksia alan ajankohtaisista asioista.
Etsimme nyt isäntäyrityksiä eri puolilta Suomea! Edustatko yritystä, joka voisi tutustuttaa parin tunnin ajan SKALin toimihenkilöä kuljetusyrityksen päivään ja arkeen? Kutsu meidät kylään, tarjoamme St1-munkit!
SKAL Liittokokous pidetään työkokouksena lauantaina 7.6. Helsingissä. Liittokokouksessa päätösvaltaa käyttävät liittokokousedustajat, jotka valitaan alueyhdistysten ja erikoisjärjestöjen jäsenistöstä.
Verkostoitumisilta pidetään perjantaina 6.6. klo 19-22 Hotelli Haagassa.
SKAL Golf 6.6. Espoossa – tule mukaan SKALin golfporukkaan!
Perinteinen SKAL Golf järjestetään perjantaina 6.6. Pelipaikkana on Gumböle Golf Espoossa. Kilpailuun ovat tervetulleita SKALin jäsenet seuralaisineen ja yhteistyötahot. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 19.5.
Suomen ympäristökeskuksen järjestämät maksuttomat Päästöistä säästöihin -kurssit tarjoavat pk-yrityksille käytännön tietoa ja työkaluja fossiilisia polttoaineita käyttävien laitteiden korvaamiseen sähköisillä ratkaisuilla.
Kurssi koostuu kolmesta koulutuspäivästä Helsingissä: ti 6.5., ti 20.5. ja ti 3.6., joista voi kiinnostavimmat tai osallistua kaikkiin. Erityisesti sähköliittymän vahvistamiseen keskittyvä koulutuspäivä 3.6. tarjoaa arvokasta tietoa logistiikan sähköistämiseen tarvittavan latausinfrastruktuurin käytännön toteutuksesta. Luentoja voi seurata myös etäyhteydellä. Kurssin tarjoaa Ilmastoratkaisujen vauhdittaja ACE -hanke.
Tämä uutiskirje on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille ja yhteistyöjäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.