LiikenneSuomi: Hankintaosaaminen sakkaa kunnissa – julkinen liikenne elintärkeä kuntien elinvoimalle

LiikenneSuomi – Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Suomen Taksiliitto – vaativat kunnilta panostamista laadukkaaseen hankintaosaamiseen. Kilpailutusten kautta valitut yritykset tuottavat merkittävän osan kuntien henkilö- ja tavaraliikenteestä. Onnistunut kilpailutus tukee sekä kunnan elinvoimaisuutta että markkinoilla toimivien yritysten toimintaedellytyksiä.


Kuntien osaamista palvelujen hankinnoissa parannettava

Henkilö- ja tavaraliikenteen yritykset vahvistavat palveluillaan kuntien hyvinvointia, työllistävät paikallisesti ja rakentavat alueen huoltovarmuutta. Kunnat ja hyvinvointialueet tekevät paljon hankintoja ja valitsevat palveluntuottajat kilpailutusten kautta. Hankinnat on tunnistettava ja hyödynnettävä elinkeinopolitiikan työkaluna.

–Peräänkuulutamme kuntien kilpailutuksissa ja hankinnoissa realismia myös yritysten näkökulmasta. Liian laajoiksi määritetyt kilpailutettavat alueet voivat sulkea pienet ja keskisuuret yritykset pois kilpailusta. Näin tapahtuu kunnissa, mutta myös valtion osalta esimerkiksi tienhoitourakoitten kohdalla, SKAL ry:n puheenjohtaja Jari Välikangas kertoo.

Välikangas korostaa myös, että jätteiden kuljetusjärjestelmässä on varmistettava toimivat markkinat. Viranomaistoimintaa ei saa ulkoistaa kunnan jäteyhtiölle. Markkinaehtoista kiertotaloutta ja yritysvetoista jätehuoltoa tulee vahvistaa.

Joustavuutta koulukuljetuksiin

Koulukuljetukset puolestaan kilpailutetaan tyypillisesti kunnissa jo ennen kuin tiedetään kuljetustarpeita. Tämä koskee niin taksi- kuin linja-autoliikennettä.

–Koulukuljetuksissa kuljetustarpeet vaihtelevat sopimuskauden aikana. Päätetyn hankinnan ja sen hinnoittelun pitää pystyä mukautumaan sopimuskauden aikana myös yrittäjän kannalta järkevällä tavalla muutostilanteissa, Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino toteaa.

Riittävät sopimuskaudet kannustavat investoimaan

LiikenneSuomi-ryhmä painottaa, että kohtuulliset kilpailutusvaatimukset ja riittävän pitkät sopimuskaudet luovat pohjan kestävälle liiketoiminnalle ja investoinneille. Jos kilpailutuksessa edellytetään merkittäviä investointeja, sopimuskaudesta pitää tehdä 3–4 vuoden mittainen, jotta investointi on mahdollinen tehdä.

–Yritykset ovat paljolti halukkaitakin siirtymään esimerkiksi vähäpäästöiseen kalustoon. Jos kilpailutuksessa ja hankinnoissa edellytetään tietynlaista kalustoa, kunnan tehtävänä on tulla vastaan ja tehdä sopimuskaudesta riittävän pitkä, jotta investoinnit ovat realistia yritykselle, Linja-autoliiton puheenjohtaja Mika Järvinen perustelee.

Tiukka kilpailutus, seuranta unohtuu

Kuntien kuljetuspalveluiden hankintaprosessi ei pääty kilpailutuksen kautta tehtyihin sopimuksiin, vaan sovittujen palvelujen toteuttamista pitää myös seurata hankinta-asiakirjojen mukaisesti.

–Olemme havainneet, että henkilö- ja tavarakuljetuksille, toki muillekin kuntien hankinnoille, asetetaan kilpailutuksissa tiukat vaatimukset. Kun hankinta on tehty, vaatimusten seuranta jää monesti puolitiehen, eikä epärealistisella tarjouksella pärjännyt yritys voikaan hoitaa odotettuja palveluja. Tästä kärsivät erityisesti asiakkaat sekä muut kilpailutukseen osallistuneet palveluntuottajat. Ilman seurantaa on hankintaprosessilta pohja pois, Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Taksiliitto toteavat.

Lisätietoja toimituksille

Anssi Kujala, toimitusjohtaja, SKAL ry, +358 400 567 925, anssi.kujala@skal.fi
Jari Välikangas, hallituksen puheenjohtaja, SKAL ry, +358 50 4520 250, jari.valikangas@skal.fi
Mika Mäkilä, toimitusjohtaja, Linja-autoliitto ry, +358 400 606750, mika.makila@linja-autoliitto.fi
Mika Järvinen, hallituksen puheenjohtaja, Linja-autoliitto ry, +358 400 492288, mika.jarvinen@sysma.fi
Annukka Mickelsson, toimitusjohtaja, Suomen Taksiliitto ry, +358 50 339 0963, annukka.mickelsson@taksiliitto.fi
Tuomo Heino, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Taksiliitto ry, +358 50 356 2557
tuomo.heino@taksiliitto.fi

Viestintä

Anna Yli-Saunamäki, viestinnän asiantuntija, +040 7525 222, anna.yli-saunamaki@skal.fi
Elina Ala-Heikkilä, viestintäpäällikkö, +358 40 544 9728, elina.ala-heikkila@taksiliitto.fi
Kristiina Manninen, +358 40 529 2079, kristiina.manninen@linja-autoliitto.fi