Lausuntopyyntö TRAFICOM/594216/03.04.03.00/2023 20.11.2025
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on pyytänyt lausuntoa määräysluonnoksesta Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen.
Määräyksessä huomioitaisiin eräitä muutoksia, joita voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa. Tällaisia ovat muun muassa kiinteistönhuoltolaitteiden ja tienpitoon tarkoitettujen laitteiden asentaminen sekä ajoneuvojen korimuutokset.
Lisäksi määräyksessä huomioitaisiin autoja ja niiden perävaunuja koskevia uusia vaatimuksia. Näihin EU-asetuksiin liittyvistä vaatimuksista, kuten esimerkiksi ajoneuvon suojaamista kyberhyökkäyksiltä, ohjelmistopäivityksistä ja rengaspaineen seurantajärjestelmään liittyvistä kielletyistä ja sallituista muutoksista sekä vaatimustenmukaisuuden osoittamisesta muutoskatsastuksessa määrättäisiin määräyksessä.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on tutustunut luonnokseen ja esittää lausuntonaan seuraavaa.
Yleistä
SKAL toteaa, että määräysmuutoksen perusteluissa tulisi arvioida vaikutukset yrityksille, erityisesti, mikäli muutokset aiheuttavat lisää kustannuksia tai hallinnollista taakkaa.
Kohta 2.1 Yleiset vaatimukset
SKAL katsoo autojen kyberturvallisuuden huomioimista yleisesti tärkeänä asiana. Nykyinen toimintamalli aiheuttaa kuitenkin haasteita sekä uusien ajoneuvojen yksittäishyväksynnässä että esitetyssä muodossa ajoneuvoja muutettaessa.
Kolmannessa kappaleessa mainittu kyberturvallisuuden vaatimustenmukaisuuden osoittaminen on muutoskatsastuksen yhteydessä haastavaa erityisesti päällirakennettavissa autoissa, koska komponenttien valmistajat eivät ole velvollisia toimittamaan selvitystä kyberturvallisuudesta. Liian tiukalla vaatimuksella muutoksia saatetaan tehdä jatkossakin, mutta niille ei tehtäisi muutoskatsastusta.
SKAL esittää vaatimuksen merkittävää lieventämistä esimerkiksi siten, että katsastusmies tekee arvion riskistä Traficomin yksinkertaistetun ohjeistuksen pohjalta.
Kohta 4.14 Tien kunnossapitolaitteet
SKAL toteaa, että tässä kohdassa tai yleistä-kohdassa on tarpeen selventää, mitä tarkoitetaan tilapäisesti asennettavaksi tarkoitetuilla (kunnossapito-)laitteilla. Tyypillisesti Suomessa talvikunnossapitolaitteet, kuten lumiaurat, poistetaan kesäksi. Määräyksessä tulee tarkentaa, onko tällöin kyse tilapäisistä asennuksista.
Valmistajan päällirakenneohjeissa otetaan turvavarusteiden toiminnan osalta kantaa vain siihen, mille alueelle rakenteita ei saa sijoittaa. Osaa turvavarusteiden käyttämistä tunnistimista on valmistajasta riippuen mahdollista siirtää.
Tässä tulee huomioida se, että kunnossapitolaitteet ja muut rakenteet voidaan joutua kuitenkin asentamaan siten, että ne häiritsevät merkittävästi turvavarusteiden toimintaa (esim. etu- ja sivuaurat). Perusajoneuvon valmistaja ei kuitenkaan vastaa turvavarusteiden toiminnasta näissä asennuksissa.
SKAL toteaa, että kaikkiin Suomessa tehtäviin kunnossapitolaiteasennuksiin ei ole perusajoneuvon valmistajilta suoraa ohjeistusta (esim. sivuauran kiinnitys). Mikäli vaaditaan selvitystä, osoittamisen tulisi olla tarpeen mukaan mahdollista ajoneuvon valmistajan edustajan lisäksi esimerkiksi komponenttivalmistajan (esim. aura) ohjeiden perusteella tai hyväksytyn asiantuntijan selvityksellä.
Muutoskatsastuksessa tulee voida esittää myös se, jos kunnossapitolaitteiden tai niiden kiinnikkeiden ollessa asennettuna sähköiset turvavarusteet eivät voi toimia tarkoitetulla tavalla. Tähän liittyvät ehdot voitaisiin kirjata rekisteritietoihin. Turvavarusteiden ohjelmoiminen pois ja takaisin päälle kunnossapitolaitteiden kiinni olemisen mukaan voi aiheuttaa haasteita ja kustannuksia, jolloin takaisinkytkentä voi olla käytännössä ongelmallista.
SKAL pitää ajoneuvon leveyden maksimimuutosta 500 mm liian tiukalta esimerkiksi sivuauran osalta.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Anssi Kujala Ari Herrala
toimitusjohtaja edunvalvontajohtaja