Kuljetusalan maine ja tulevaisuus esillä SKAL Forumissa – nuoria yrittäjiä ja työntekijöitä tarvitaan lisää

Pitkät työpäivät kaukana kotoa, raskasta ja yksinäistä työtä, liukkailla teillä selviytymistä. Nämä ovat ennakkoluuloja, joita monesti yhdistetään kuljetusalan ammatteihin. Kuljetusyrittäjien etujärjestö SKAL haluaa purkaa ennakkoluuloja ja nostaa alan mainetta, sillä ala tarjoaa työtä, jolla on tarkoitus, tulevaisuus ja mahdollisuuksia monenlaisille osaajille.

– Meillä on modernia kalustoa ja monipuolisesti tehtäviä, ja toimialalla hyvä ilmapiiri, lupaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.

Ennakkoluuloista kohti vetovoimaista tulevaisuuden alaa

SKAL Forumissa 14.–15.11. Jyväskylässä pohditaan muun muassa kuljetusalan tulevaisuutta ja houkuttelevuutta etenkin nuorille. SKAL Kuljetusbarometriin 3/2025 vastanneista yli 500 kuljetusyrittäjästä lähes neljänneksellä oli ollut vaikeuksia löytää henkilökuntaa viimeisen vuoden aikana. Tarvetta uusille alalle tulijoille on, sillä tavaralogistiikassa tarvitaan runsaat 3 000 uutta työntekijää joka vuosi.

– Uusi teknologia, kuten ajonhallintajärjestelmät ja automaatio, voivat parantaa turvallisuutta ja tehokkuutta, mutta eivät korvaa ihmisen ammattitaitoa ja vastuunkantoa. Ratin takana on ihminen tulevaisuudessakin, Jari Välikangas vakuuttaa.

Kuva: SKAL Kuljetusbarometri 3/2025 kuljetusyritysten rekrytointivaikeuksista.

Välikankaan mukaan kuljetusala on vakaa ja varma työllistäjä. Työtä on tarjolla eri puolilla Suomea nyt ja tulevaisuudessa. Suomessa kuljetuskalusto on pääosin hyvin varusteltua ja ajomukavuus korkealla tasolla. Monessa yrityksessä henkilöstön hyvinvointi on nostettu aidoksi arvoksi, ja työntekijöiden panosta arvostetaan. Tästä löytyy lukuisia esimerkkejä.

– Toimialamme on perheyritysvaltaista. Se heijastuu toimintaan niin, että niin työyhteisöissä kuin tien päälläkin pidetään huolta toisista. Haluamme tuoda tämän puolen näkyväksi, Välikangas sanoo.

Mainetyö koko kuljetusalan yhteinen haaste – ei vain tavaralogistiikan

– Suomessa on kehittymässä tilanne, jossa lisäksemme myös henkilöliikennepuolella on yrityksillä vaikeuksia täyttää työpaikkoja. Haemme tähän ratkaisuja niin yhdessä kuin kukin erikseen. Esimerkiksi keväällä käynnistynyt Nuoria kuljetusalalle -hanke on juuri tällainen yhteisponnistus henkilöliikenteen järjestöjen kanssa. Haemme monialaisesti keinoja nuorten herättelemiseksi alan tehtäviin, kuvaa toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Nuoria kuljetusalalle -hanke yhdistää kuljetusyrityksiä, oppilaitoksia ja kouluja sekä luo uusia yhteistyömuotoja näiden sidosryhmien välillä. Kuljetusyrittäjiä on lähtenyt mukaan toimialan lähettiläiksi, joita koulut voivat esimerkiksi kutsua käymään. Se on hyvin konkreettista alan läheiseksi tuomista.

Suomi ei ole ainoa kuljetusalan työvoimanäkymistä huolta kantava EU-maa. Teema on yhteinen niin Pohjoismaissa kuin Keski-Euroopassakin. SKALin tähtäimessä on saada Suomessa alalle houkuttelevuutta, että menestytään kisassa pienenevistä ikäluokista. Kujala lupaa uusille osaajille työtä, jolla on tarkoitus ja tulevaisuus.

– Kuljetusala sopii niille, jotka arvostavat itsenäistä liikkuvaa työtä, kehittyvää teknologiaa ja yhtä hyvin iille, jotka haluavat kehittää logistiikkaa ja palveluita.

Nuoria kuljetusalalle -hankkeen tavoitteet

Nuoria kuljetusalalle -hanke edistää kuljetusalan tunnettuutta ja houkuttelevuutta erityisesti 8.-9.-luokkalaisten nuorten keskuudessa. Hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa alan työ- ja yrittäjyysmahdollisuuksista, vahvistaa alan positiivista mainetta sekä varmistaa, että Suomessa riittää osaavia kuljettajia ja yrittäjiä tulevaisuudessakin. Hankkeen taustavoimina toimivat päävastuullisen SKAL ry:n ohella Linja-autoliitto ry ja Autoliikenteen työnantajaliitto ry, ja sen päärahoittajana toimii Reijo Rautauoman säätiö. https://skal.fi/nuoriakuljetusalalle

SKAL Kuljetusbarometri 3/2025

SKALin Kuljetusbarometriin 3/25 vastasi 513 kuljetusyrittäjää. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely toteutettiin 2.–16.9.2025. Koko barometrin pääset lukemaan täällä. Kaikki ilmestyneet Kuljetusbarometrimme löydät täältä.

Ohjelmajulkaisu

Kuljetus- ja logistiikka-alan työvoiman turvaaminen

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry

Lisätietoja

Jari Välikangas

Puheenjohtaja

+358 50 4520 250

jari.valikangas@skal.fi

Anssi Kujala

Toimitusjohtaja

+358 9 478 999+358 400 567 925

anssi.kujala@skal.fi

Ari Herrala

Edunvalvontajohtaja

+358 9 4789 9400+358 50 368 4248

ari.herrala@skal.fi

Heini Polamo

Viestintäjohtaja, päätoimittaja | Ulkoinen ja sisäinen viestintä, Kuljetusyrittäjä-lehti, liikenneturvallisuus, vertaistukitoiminnan koordinointi

+358 9 4789 9320+358 40 506 0131

heini.polamo@skal.fi