I transportbranschen sedan barnsben

Kuljetusliike Marko Meriläinens fordon på Replotbron är kända från SKALs varumärkeskatalog. Företagaren bakom ratten på de storslagna
fordonsbilderna är Marko Meriläinen från Finlands soligaste stad Vasa.

Marko Meriläinen, 30, är tredje generationens transportföretagare. Farfar Aarno Meriläinen var transportföretagare och pappa Kari Meriläinen har fortfarande sitt eget transportföretag. Marko har suttit med i pappans bil sedan barnsben.

Grundexamen i logistik avlade han i Seinäjoki utbildningssamkommun Sedu genast efter grundskolan. På sommarloven arbetade han i pappans företag och genast efter armén år 2014 grundade han sitt eget företag. Utbildningen för trafiktillstånd, som för tio år sen var ett mycket kompaktare paket än i dag, gav honom beredskap för företagandet.

Fyra år senare, år 2018, fick företaget sitt nuvarande namn som aktiebolag.

– Jag har alltid trivts i transportbranschen. Jag har egentligen aldrig ens funderat på andra alternativ. Transportbranschen går i släkten, berättar Marko.

Kuljetusliike Marko Meriläinen Oy är specialiserat på livsmedelstransporter. Företaget har tre kombinationsfordon och en distributionsbil. Tillsammans med pappans företag Kuljetusliike K. Meriläinen delar de på en 600 kvadratmeters hall, med värme-, kyl- och frysutrymme.

Marko startade företaget med en bil. Nu, tio år senare, sysselsätter företaget elva arbetstagare förutom företagaren.

Körningarna och fordonsinvesteringarna har utökats naturligt i takt med efterfrågan.

– För tillfället har vi inga stora tillväxtmål. Företaget är lätt att hantera och jag kan fungera som direkt förman till alla mina arbetstagare. Det är bra så här. Marko fungerar som sina arbetstagares reserv. Dagarna varierar enligt var företagaren behövs mest: ibland är han på vägen och ibland går dagarna till företagsadministration.

Företagets arbetstagare har långa anställningsförhållanden, vilket gör att Marko har vågat dela på ansvaret.

– Jag försöker vara på samma nivå som arbetstagarna och ta med personalen i beslutsfattandet så mycket som möjligt. Jag anser att det är viktigt att de också har möjlighet att påverka. Vi är ett bra gäng.

Enligt Marko har kunniga yrkespersoner i transportbranschen en väldigt stor inverkan på transport- och logistikbranschens framtid. I utbildningen skulle han önska mångsidighet.

– Inom logistikutbildningen kunde man i större utsträckning visa branschens mångsidighet. I det här arbetet räcker det inte att man kan köra.

Till exempel när man arbetar med livsmedelstransporter behövs kundbetjäningsanda, eftersom chaufförerna möter kunderna ansikte mot ansikte.

Sin egen utbildning berömmer han för att den gav honom täckande nätverk. Många studiekamrater är fortfarande inom branschen och viktiga samarbetspartner.

Företaget sköter transporter längs Österbottens kust och i södra Österbotten. Hemorten är tvåspråkiga Vasa.

Marko, som är finskspråkig, har inte upplevt den tvåspråkiga staden som ett problem: det har alltid gått att hitta ett gemensamt språk, på ett eller annat sätt. I företaget arbetar också personer med svenska som modersmål, vilket har underlättat företagarens vardag.

Trots att Vasa med sina 70 000 invånare är en livlig stad, ligger den logistiskt sett avsides. Till exempel reparation av kylmaskiner och märkesservice av vissa fordon sker i den till invånarantalet sett mindre staden Seinäjoki, som ligger på 80 kilometers avstånd.

Drömmen om företagarens frihet

Livsmedelstransporterna garanterar en stabil grund för affärsverksamheten. Fordonen är i rörelse nästan dygnet runt. Det ger företagaren både ansvar och frihet.

– Det var drömmen om företagarens frihet som gjorde att jag ville bli företagare. Att kunna styra över sin egen tidtabell ger frihet.

Företaget har inte upplevt några värre kriser. Coronatiden medförde förstås osäkerhet om framtiden, men å andra sidan inverkade den inte märkbart på livsmedelstransporterna.

De senaste årens kostnadsökningar har däremot känts av. Kostnaderna har enligt Marko ökat på alla områden: såväl när det gäller bränsle och servicekostnader som anskaffningar.

Företaget tar hand om sin personal, och ser till att fordonen är ekonomiskt lönsamma genom att byta ut dem med jämna mellanrum. Marko har övervägt och räknat på nya drivmedel, men tills vidare går företagets fordon på diesel. I synnerhet el är intressant, men laddningsinfran är ännu inte tillräcklig.

– Det är också oklart när man skulle hinna ladda fordonen, eftersom de är i gång dag som natt. Marko tror på elektrifiering av den tunga trafiken i
framtiden. Också kunderna har varit positivt inställda till elektrifiering.

– I dagsläget skulle det inte vara lönsamt för oss, men kanske i framtiden.

Ingen god morgon

Huvudlederna till Vasa har reparerats de senaste åren, och särskilt sommartid är de i bra skick. Det samma kan man inte säga om småvägarna längs kusten.

– I vintras var vi tvungna att avbryta en transport på grund av en dåligt underhållen och hal väg. Ibland måste vi också byta ut distributionsbilen till en paketbil. Det finns utrymme för förbättring.

En gång välte företagets kombinationsfordon på en hal väg.

– Chauffören ringde på morgonnatten och sa att det inte var någon god morgon. Som tur blev det bara plåtskador.

Marko önskar vägunderhåll av hög kvalitet också på landsbygden. I stadsområdet och på de stora vägarna är situationen bättre, men transporter görs också på det lägre vägnätet.

För livsmedelstransporterna medför väderförhållandena i Finland att man på sommaren måste kyla de värmereglerade transporterna, medan man på vintern måste värma dem. Det kräver mycket av tekniken. Också uppdragsgivarens krav är hårda. Tekniken har ändå möjliggjort att uppdragsgivaren kan följa med temperaturerna i realtid.

Kuljetusliike Marko Meriläinen Oy

• Grundat 2018
• Hemort: Vasa
• Ägare: Marko Meriläinen
• Verksamhetsområde: Österbotten
• Personal: 11
• Fordon: 3 kombinationsfordon och 1 distributionsbil
• Transporterar: livsmedel