Puheenvuoroja, verkostoja ja palkitsemisia

SKAL Forum keräsi lähes 150 kuljetus- ja logistiikka-alan ammattilaista Seinäjoelle. Viikonlopun aikana keskusteltiin, verkostoiduttiin, palkittiin ja pidettiin hauskaa.

Lisäksi seminaarissa julkaistiin SKALin uusin työvoimaohjelma, kuultiin ajankohtaisia puheenvuoroja ja palkittiin vuoden paikallisyhdistys sekä vuoden nuori SKAL Kuljetusyrittäjä.

Perjantain ohjelma käynnistyi SKAL Paimion seudun sihteeri Jouni Pusan puheenvuorolla. Hän kertoi, mikä toimii heidän yhdistyksellään ja toi lopulta Vuoden 2023 paikallisyhdistys-tittelin.

–Rentous on avaintekijä, joten ylimääräiset muodollisuudet ja ilmoittautumispakko on otettu pois. Kylkiäiset, esimerkiksi muoviämpärien tai lippisten jakaminen, kiinnostavat. Myös oikealla ajankohdalla ja tarjoiluilla on merkitystä, hän kiteyttää.

Perjantain ohjelma huipentui työpajojen ja verkostoitumishetkien päätteeksi yhteiseen iltajuhlaan, jossa esiintyi Rehupiikles.

Tehtaan lattia kuntoon

SKALin jäsenistöä puhuttaa tällä hetkellä muun muassa tiestön kunto, talvihoito ja työvoiman saatavuus. Näitä aiheita käsiteltiin myös lauantain seminaarissa.

–Jos kiinteistössä katto vuotaa tai perustukset ovat kosteat, ne korjataan. Samaa ajattelua tarvitaan myös Suomen tiestöön. Tiestöstä huolehtiminen on osa vastuullisuutta, sanoi puheenjohtaja Jari Välikangas avauksessaan.

Hallitus on ohjannut rahaa teiden kuntoon. SKALin ajama korjausvelkapaketti on näkynyt tänä kesänä hyvänä määränä päällystämistä.

–Pysytään hereillä jatkossakin, korosti Välikangas.

Ovaska: Tiestö on yhteinen tavoite

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska puhui väyläpolitiikan rahoituksesta. Hän kertoo budjettirahoituksen raamin olevan vuosina 2025–2028 laskeva. Leikkauksia paikataan vuosien 2023–2027 investointipaketilla, joka rahoitetaan myyällä valtion omaisuutta.

Hän korosti, että hyväkuntoinen tiestö on kuitenkin päättäjien yhteinen tavoite – ei hallituksen ja opposition välinen kiista.

–Silti uskallan väittää, että meiltä puuttuu nyt väyläpolitiikan visio, vaikka maailma on muuttunut ympärillämme merkittävästi.

Tänä vuonna päällystetty keskivilkasta harvemmin liikennöity tie päällystetään seuraavan kerran laskennallisesti vuonna 2076, kertoo Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila.

Hän korosti puheenvuorossaan, että vilkkaimmilta väyliltä ei voida ottaa rahaa pois.

–Haaste on muu verkko, jolla kulkee 12 prosenttia liikenteestä. Pitää käydä keskustelua siitä, mikä siellä on merkityksellisin Suomen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn kannalta.

Destian johtaja Jorma Mäntynen korosti tieliikenteen merkitystä osana vientiteollisuutta.

–Teknologiateollisuutta on ihan kaikkialla Suomessa ja niiden kaikkien pitäisi päästä kansainvälisille markkinoille. Saamme tavara- ja palveluviennistä yli 100 mrd. vuodessa. Tiet ovat siinä merkittävässä roolissa.

Raha ratkaisee

Yhden vuoden velan koroilla voitaisiin poistaa korjausvelka, totesi Jorma Mäntynen paneelikeskustelussa. Hänen lisäkseen keskusteluihin osallistuivat Virpi Anttila sekä kansanedustaja Juha Mäenpää (ps)ja SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

– Korjausvelan hoitoon ratkaisu on raha. On korjattava oikea-aikaisesti ja silloin, kun vaurio on syntymässä. Silloin se on halvinta, jatkoi Virpi Anttila.

Myös Mäntynen korosti, että korjaus on huomenna kalliimpaa ja ylihuomenna vielä kalliimpaa.

–Liikennesektori on pohja kaikelle yhteiskunnalliselle toiminnalle, Mäntynen jatkoi.

Juha Mäenpään mukaan myös tienkäyttäjien pitäisi olla aktiivisempia.

–Kokeilin kerran tienkäyttäjän linjaa, kun tiessä oli kuoppia Ilmajoella. Kolmeen eri kertaan ilmoitin ja kahdella kertaa sinne tuli yrittäjä korjaamaan.

Kujala korostaa, että nyt on tärkeää tunnustaa Suomen logistinen kilpailukyky.

–Liikenne on ollut liian helppo leikkauskohde, joten nyt siihen pitää panostaa, sanoi Kujala.

Kohokohtana palkitsemiset

Ensimmäistä kertaa jaettu vuoden nuori SKAL Kuljetusyrittäjä -palkinto lähti Samuli, Simo ja Pekka Niskaselle Tornioon. Raati nosti esille erityisesti nuorten yrittäjien asenteen.

– Yrityksessä on hyvä tekemisen meininki ja heistä huokuu hyvä fiilis, sanoi raadin puheenjohtaja Patrik Björkman.

SKAL Forumissa palkittiin myös vuoden SKAL Paikallisyhdistys. Tänä vuonna palkinto meni yksimielisesti Tampereen Seudun Kuljetusyrittäjille.

– Yhdistyksen toimintaa leimaa vahva aktiivisuus, on sitten kyse jäsenille suunnatuista tapahtumista, järjestötyöstä tai alan maineen edistämisestä, sanoi Välikangas.

Tampereen Seudun Kuljetusyrittäjät toimii myös esimerkillisesti paikallisessa vaikuttamisessa. Sillä on vahva edustus muun muassa Pirkanmaan ELY-keskuksen ja Pirkanmaan liiton työryhmissä sekä oppilaitosyhteistyössä.

1000 euron stipendi luovutettiin Anni Mertaniemelle logistiikan opinnäytetyöstä. Mertaniemen opinnäytetyö auttoi toimeksiantajana ollutta Autoyhtymä Mertaniemeä uusien kuljettajien perehdyttämisprosessissa.