Olin viikonvaihteessa Turun Autoilijat ry:n/SKAL Turun 100-vuotisjuhlissa. Juhlapaikkana oli Turun VPK-talo, sama paikka, jossa yhdistys perustettiin tasan sata vuotta sitten 6.4.1925. Yhdistys on tietojeni mukaan vanhin paikallisyhdistyksemme.
SKALin toiminnan kivijalkana ovat aina olleet paikalliset yhdistykset. Kun Turun yhdistys sata vuotta sitten perustettiin, ei ollut vielä muita organisaatiotasoja. Paikalliset yhdistykset ovat ensin lähteneet aikanaan liikkeelle kuljetusalan puolustajina. SKAL juhlii ensi vuonna vasta 90 vuottaan ja useimmat alueyhdistyksemme ovat viime vuosina pitäneet 70-vuotisjuhliaan.
Paikallinen toiminta on edelleen vahvuutemme ja sitä pyrimme strategiammekin mukaisesti edistämään. Paikallisen elinvoiman vahvistamisesta keskustelemme videolla Arto Kämpin kanssa.
Yksi ilmentymä paikallisesta toiminnasta on kuntiin vaikuttaminen. Sunnuntaina pidetään kuntavaalit ja tiedossamme on lähes 60 SKAL-taustaista kuntavaaliehdokasta, jotka löydät täältä.
Joka kuntaan ei SKALilaista ehdokasta löydy, mutta toivottavasti nämä kuljetusalan ammattilaiset saavat riittävästi ääniä läpimenoon.
Tulemme järjestämään valituille valtuutetuille koulutusta alan teemoista, mutta myös paikallisyhdistyksille järjestetään koulutus kuntavaikuttamisesta 20.5.2025.
Ellet ole jo äänestänyt ennakkoon, muista käydä sunnuntaina antamassa äänesi.
Terveisin
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
ps. Tuoreen jäsenkyselyn ensitulkintoja löydät tästä viestistä. Kannattaa katsoa. Saimme 391 vastausta ja yli 80 kommenttia, joissa kerrottiin nimellä jostain positiivisesta palvelukokemuksesta. Toki on aina parantamisen varaakin, mutta kaiken kaikkiaan saimme arvokasta palautetta toimintamme kehittämiseen.
Kuntien ja maakuntien päätöksentekijöillä on merkittävä rooli logistiikan ja kuljetusalan kehittämisessä. Hyvät liikenneyhteydet, toimiva infrastruktuuri ja kilpailukykyinen toimintaympäristö eivät hyödytä ainoastaan kuljetusyrityksiä, vaan ne luovat edellytykset koko kunnan elinvoimalle.
Muistathan käydä äänestämässä joko tänään ennakkoäänestyksessä tai sunnuntaina vaalipäivänä!
Mitä enemmän yrittäjiämme on päättämässä kuntien ja maakuntien asioista, sitä fiksumpia päätöksiä syntyy liittyen esimerkiksi tieverkkoon, jakeluinfraan, maankäyttöön ja yrittämisen edellytyksiin. Sivuiltamme löydät kuljetusalan kunta- ja aluevaaliehdokkaat.
Maanteiden talvihoito puhuttaa vuodesta toiseen. SKAL teki kyselyn tiestön talvihoitoa tekeville urakoitsijoille. Tarkoituksena oli tavoittaa aliurakoitsijoina tienhoitoa tekevät yrittäjät. Kysely lähetettiin 54 urakoitsijalle, vastaajia oli 25.
Vastaajien urakkasopimuksissa tienhoidon hinta oli noussut 36 prosentilla edelliseen urakkasopimukseen nähden ja 40 prosentilla hinta oli pysynyt ennallaan. Jopa 24 prosentilla vastaajista tienhoidon hinta oli laskenut edellisestä urakkasopimuksesta. Valtaosalla vastaajista (68 %) hoitotoimiin lähteminen tapahtuu alueurakoitsijan erillisellä käskyllä ja viidesosalla omatoimisesti. 12 prosentilla lähtemiseen vaikutti Kelikeskus tai edellä mainittujen yhdistelmä.
Sanallisessa palautteessa vastaajat kommentoivat valvontaa kriittisesti, 14 vastaajaa antoi negatiivisia kommentteja, kolme neutraalia ja yksi positiivisen kommentin.
Ajokorttidirektiivin trilogineuvotteluissa päästiin lopputulokseen 25.3. EU-parlamentin ja -neuvoston on vielä hyväksyttävä neuvottelutulos. Lopullista neuvottelutulosta ei ole kokonaisuutena vielä julkaistu, mutta seuraavassa alustavia tietoja neuvottelujen lopputuloksesta.
Jäsenvaltiot voivat ottaa käyttöön C-, C1- ja C1E-ajokorttiluokkien 17-vuotiaita kuljettajia koskevia järjestelmiä, joissa nuoret kuljettajat saavat ajaa kuorma-autoa kokeneen kuljettajan (jolla on kuljettajan ammattipätevyys) ollessa ajoneuvossa mukana.
Kuten tähänkin asti 18 vuotta on kuorma-auton (C- ja CE-luokan ajokortti) kuljettamisen alaikäraja kansallisella ja kansainvälisellä tasolla silloin, kun kuljettajalla on täysi ammattipätevyys. CE-ajokortin vaiheittaisuus, johon liittyy nykyinen velvoite saada ensin C1- ja C-ajokortti, poistetaan, jotta kuljettajat voivat saada CE-ajokortin suoraan.
Kuljettajat, joilla on B-luokan ajokortti vähintään kahden vuoden ajalta, saavat kuljettaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia enintään 4,25 tonnin painoisia ajoneuvoja.
SKAL ja Logistiikkayritysten Liitto kehottavat hallitusta huolehtimaan, että vuonna 2027 voimaan tulevan liikenteen päästökaupan tulot ja ilmastorahastoon liittyvä Suomen saanto ohjataan liikenteen päästöjen vähentämistoimiin.
Päästökaupan voimaantulo sallii päästökauppatulojen palautuksen jäsenmaille. Suomen saannoksi on arvioitu noin 450 miljoonaa euroa, josta tieliikenteelle noin 300 miljoonaa euroa. Direktiivi jättää melko paljon kansallista liikkumavaraa rahan käytössä.
– Näiden välineiden käyttö Suomen tieliikenteen hyödyksi on pyrittävä maksimoimaan. Meidän on säilytettävä logistinen kilpailukykymme. Tähän liittyy merkittävästi EU:n päästökaupparatkaisu, joka uhkaa nostaa liikenteen käyttämän energian hintaa, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
SKALin luottamushenkilöiden vuoden toinen koulutus järjestetään tiistaina 20.5.2025 klo 17.30–19.00 etäkoulutuksena. Koulutuksen teemana on vaikuttamistyö paikallisella tasolla.
17.30 Avaus, miksi paikallinen vaikuttamistyö on tärkeää?
Anssi Kujala, SKAL ry
17.50 Miten tavoitat paikalliset toimijat ja päättäjät?
Lasse Kontiola, SKAL Ympäristöyritykset ry
18.10 Kokemuspuheenvuorot á 10 min.
Onnistuneita paikallisen vaikuttamisen tapauksia
18.40 Kysymyksiä ja keskustelua
Koulutukseen ei tarvitse ilmoittautua, osallistumislinkki lähetetään noin viikko ennen koulutusta sähköpostitse jäsenrekisterissä olevien tietojen mukaan paikallisyhdistysten puheenjohtajille, varapuheenjohtajille, sihteereille ja rahastonhoitajille. Varmistattehan, että jäsenrekisterissä paikallisyhdistyksen tiedoissa on oikeat luottamushenkilöt ja heidän yhteystietonsa ovat ajan tasalla. Voitte tarkistaa tiedot YhdistysKiltasta ottamalla yhteyttä alueyhdistykseen tai jäsenrekisteriin. YhdistysKillan käyttäminen edellyttää käyttäjäkohtaisen salasanan, lisätiedot: jasenrekisteri@skal.fi.
Lisätiedot koulutuksesta: järjestösihteeri Mervi Saukkoriipi, p. 050 535 1949, mervi.saukkoriipi@skal.fi
Teimme jäsenkyselyn jäsenillemme maaliskuussa. Saimme 391 vastausta ja paljon arvokasta palautetta toimintamme kehittämisen pohjaksi. Lämpimät kiitokset kaikille vastaajille!
Mittasimme kyselyssä ensimmäistä kertaa SKALin suositteluindeksiä, joka on laajasti käytetty malli, jolla mitataan asiakkaiden tai jäsenten sitoutumista ja tyytyväisyyttä. Vahvasti suosittelevia jäseniä SKALilla on noin puolet (49%), 13 % eivät halua suositella ja loput 38 % suhtautuvat SKALin toimintaan positiivisesti.
Kysyimme myös tyytyväisyydestä jäsenpalveluihin ja siellä korkeimmat arviot saivat jäsenneuvonta, SKALin tarjoamat työkalut ja webinaarit.
Merkittävää on, että vastanneista yli sata on valmis suosittelemaan SKALin palveluita omalla nimellään. Saimme yli 80 kommenttia, joissa kerrottiin jostain positiivisesta palvelukokemuksesta eri puolelta organisaatiotamme. Toki kriittisiäkin palautteita oli joukossa.
Käymme kaikki kommentit huolella läpi. Tästä saamme hyvän pohjan jatkaa palveluidemme kehittämistä!
Kolmiportaisessa SKAL-organisaatiossa on 138 paikallisyhdistystä. Vahvistamme paikallisen toiminnan elinvoimaa on yksi SKALin strategian painopisteistä.
Miten SKAL olisi entistä vahvempi paikallisesti? Miltä SKAL-paikallisyhdistysten tilanne näyttä tällä hetkellä? Aiheesta keskustelevat SKAL-studiossa toimitusjohtaja Anssi Kujala ja järjestöjohtaja Arto Kämppi.
Maakuljetuspooli toimii ennakoivassa ja koordinoivassa roolissa osana Suomen logistista kokonaisuutta. Sen tehtävänä on suunnitella maakuljetuksiin ja niiden infrastruktuuriin liittyviä toimenpiteitä häiriö- ja poikkeustilanteiden varalta yhdessä alan järjestöjen ja viranomaisten kanssa. SKALissa työskentelevän Maakuljetuspoolin valmiuspäällikön ja poolisihteerin tehtävä on avoinna.
Suomalaisten liikennealojen yhteisen EU-edunvalvojan, FinMobilityn, Brysselin toimistolla on avoimena harjoittelijan / nuoremman asiantuntijan paikka elokuusta 2025 kesäkuuhun 2026. Tarkka ajanjakso on sovittavissa valitun kanssa. Päätehtävä on avustaa toimiston pysyvää tiimiä päivittäisessä EU-edunvalvontatyössä liikennetoimialojen kysymyksissä.
Keskiviikkona 23.4. klo 9-10 Kustannuslaskentakeskiviikko: Työkustannukset ja sivukustannukset sekä näiden käsittely SKALkulaattorissa Ilmoittaudu tästä
Tiistaina 6.5. klo 9–10 Lakitietoa teille: Päästömanipulointi ja siitä määrättävä liikennevirhemaksu Ilmoittaudu tästä
Videolla tunnelmia viime vuoden SKAL Liikenteessä -päivästä
SKAL Liikenteessä -päivä järjestetään 7.5. Edellisten vuosien tapaan luvassa on mukavia kohtaamisia ympäri Suomen.
SKALin toimihenkilöt jalkautuvat keskiviikkona 7.5. kuljetusyrityksiin. Päivän tavoitteena on, että kuljetusyritykset ja SKALin toimihenkilöt pääsevät vaihtamaan ajatuksia kuljetus- ja logistiikka-alasta ja tapaamaan toisiaan kasvotusten.
Edustatko yritystä, joka tutustuttaisi parin tunnin ajan skalilaista kuljetusyrityksen päivään? Kutsu meidät kylään 23.4. mennessä.
SKAL Liittokokous pidetään työkokouksena lauantaina 7.6. Helsingissä. Liittokokouksessa päätösvaltaa käyttävät liittokokousedustajat, jotka valitaan alueyhdistysten ja erikoisjärjestöjen jäsenistöstä.
Verkostoitumisilta pidetään perjantaina 6.6. klo 19-22 Hotel Haagassa.
Perinteinen SKAL Golf järjestetään SKALin liittokokouksen yhteydessä perjantaina 6.6. Pelipaikkana on Gumböle Golf Espoossa. Kilpailuun ovat tervetulleita SKALin jäsenet seuralaisineen ja yhteistyötahot. Lue lisää ja ilmoittaudu viimeistään 19.5.
Power Truck Show Härmässä on SKALille ja kuljetusyrityksille tärkeä vuotuinen kesätapahtuma, jossa moikataan tuttuja ja verkostoidutaan rennossa ilmapiirissä. Osastovierailun lisäksi kannattaa perjantaina 8.8. suunnata kuulemaan seminaaria, jonka teemana on kuljettajien työhyvinvointi ja työturvallisuus. Tapahtumassa kokoontuu myös SKAL nuorten verkosto.
SKAL Forum pidetään 14.-15.11. Jyväskylän Paviljongissa. Tapahtuman ohjelmassa pureudutaan aiempaa syvemmin kuljetusyritysten liiketoiminnan aiheisiin. Ohjelmassa on myös ajankohtaisia vinkkejä vaikuttamiseen ja paikallisyhdistysten kehittämiseen. Luonnollisesti toivomme, että mahdollisimman moni paikallisyhdistys tulisi paikalle porukalla!
Tilaa nyt SKAL-tuotteita omaan käyttöösi tai vaikka yhdistyksen aktiiveille!
Tiesithän että voit tilata esimerkiksi huppareita tai T-paitoja myös oman yhdistyksesi logolla. Laittakaa tilaukset ajoissa, että saatte oman yhdistyksen tuotteet vaikka kesän tapahtumiin.
SKAL Puodista löydät esimerkiksi lippikset, t-paidat ja hupparit!
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille, SKAL nuorten verkostolle ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.