SKALin johtoa on parhaillaan Brysselissä. Matka osuu mielenkiintoiseen aikaan. Euroopan päättäjille ajankohtaisinta on maanosamme turvallisuustilanne. Tätä asiaa on mediat täynnä ja puhutaan jopa uudesta maailmanjärjestyksestä. Väistämättä Venäjän hyökkäyssodan päättäminen heijastuu myös Suomeen.
Mutta EU:n arjessa on paljon muutakin ajankohtaista alamme kannalta. Viime viikolla uusi Komissio julkisti vuosittaisen työohjelmansa, jossa esitetään toteutettavia toimia. Lisätietoja Suomeksi täällä.
Suomen kannalta vielä isompi kysymys on tuleva EU:n monivuotinen rahoituskehys, jonka alustavia suunnitelmia julkistettiin myös viime viikolla. Komissio esittää virallisen ehdotuksensa seuraavasta monivuotisesta rahoituskehyksestä (MFF) vuosille 2028-2034 nyt heinäkuussa 2025. Tässä on aie yksinkertaistaa EU:n rahoituksen saantia, mutta Suomelle kyse on useiden satojen miljoonien eurojen kysymyksestä.
Minulla oli alkuviikosta palaveri liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäen kanssa, joka oli ollut viime viikolla Brysselissä. Kävimme läpi myös näitä rahoitussuunnitelmia liikenneinfran näkökulmasta. Vielä ei ole tiedossa jatkuuko nykyinen CEF-rahoitusohjelma (josta Verkkojen Eurooppa -ohjelmaa on rahoitettu), mutta esillä on vuosittaisen haun sijaan ns. kansalliset kuoret , jossa siis päätettäisiin määräraha valtioille koko rahoituskaudeksi.
Suomella on tärkeä paikka vaikuttaa tämän rahoituksen valmisteluun ja pyrkiä huomioimaan siinä myös tämä geopoliittinen asemamme. Aikanaan komission esityksen käsittelee EU-parlamentti sekä 27 jäsenmaan neuvosto loppuvuonna 2027. Keskustelua tästä käydään niin kotimaassa kuin EU:ssakin siis pitkään.
SKALille EU-vaikuttaminen on niin kotimaassa Suomen linjauksiin vaikuttamista kuin Brysselissäkin tehtävää pitkäjänteistä lobbaamista. SKALin viime keväänä julkaisema EU-vaalitavoitteistomme löytyy täältä.
SKALin hallituksen ja johtoryhmän väkeä on parhaillaan Brysselissä. Tänään he vierailivat Euroopan parlamentissa, jossa heille esiteltiin parlamentin toimintaa ja he tapasivat europarlamentaarikko Merja Kyllösen, jokakehotti ajattelemaan isosti.
– Esimerkiksi Rail Baltica on saanut EU-rahoitusta viimeisen 15 vuoden aikana 3,7 miljardia euroa. Ei ole mitään syytä, miksi Suomi ei voisi saada saman kokoluokan suunnitelmaa läpi. Tällainen iso suunnitelma pitäisi nyt vain seuraavan puolen vuoden aikana tehtyä, kertoi Kyllönen
Tulossa on muun muassa vierailu Suomen pysyvässä EU-edustajistossa ja tapaaminen Energiateollisuuden Brysselin johdon kanssa. Keskustelut toimivan kuljetus- ja logistiikka-alan puolesta jatkuvat.
Kuvassa Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala, Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä ja SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.
LiikenneSuomi eli SKAL, Linja-autoliitto ja Taksiliitto on kiertänyt keskustan, kokoomuksen ja SDP:n vaalistartit tammi-helmikuun aikana. Olemme korostaneet puolueiden tilaisuuksissa ammattimaisen kuljetusalan merkitystä ja tärkeää roolia yhteiskunnalle ja elinkeinoelämälle sekä painottaneet ammattimaisen ja luotettavan henkilö- ja tavaraliikenteen toimintaedellytysten turvaamista, saavutettavuutta ja kriisinkestävyyttä.
Kuvassa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala, puheenjohtaja Jari Välikangas, Logistiikkayritysten Liiton hallituksen puheenjohtaja Petri Angervuori ja toimitusjohtaja Outi Nietola, joka toimii oman työnsä ohella myös SKALin logistiikkajohtajana.
SKALin ja Logistiikkayritysten Liiton yhteistyösopimus päivitettiin eilen 19.2. Sopimuksen tavoitteena on tehostaa kuljetus- ja logistiikka-alan edunvalvonnan vaikuttavuutta sekä tuoda entistäkin laajempi verkosto vaikuttamistyöhön. Sopimus on ollut voimassa vuoden 2022 kesäkuusta alkaen, kun Logistiikkayritysten Liitosta tuli SKALin liitännäisjäsen.
Teiden ennakoivaa talvihoitoa on parannettava, erityisesti ääriolosuhteissa, kirjoittaa toimitusjohtaja Anssi Kujala mielipidekirjoituksessaan.
Keskustelimme viime viikolla Väyläviraston väen kanssa talvihoidon tilasta ja toimenpiteistä. Väylällä on tekeillä juurisyyanalyysi, kun tienhoidossa huomataan jyrkkiä laatupoikkeamia. Tapaamisessa juteltiin myös talvihoidon ongelmista viestimisestä ja sovittiin yhteisistä toimenpiteistä.
Lähetimme eilen 19.2. kyselyn yrityksille, jotka tekevät tienhoitourakoita. Kyselyllä pyrimme selvittämään tienhoidon, varsinkin talvikauden aurausten ja liukkauden torjunnan onnistumista. Kyselyn tuloksia hyödynnetään SKALin edunvalvonnassa ja keskusteluissa muun muassa Väyläviraston sekä ELY-keskusten kanssa.
Järjestömme perustajien vuonna 1936 tärkein ajatus oli vaikuttaa kuljetusalan toimintaedellytyksiin yhteiskunnassa. Tänä päivänä SKAL tekee työtä kotimaassa kaikilla tasoilla ja lisäksi EU-tasoisesti.
Ennakoiva vaikuttaminen on SKALin strateginen valinta siksi, että jäsenten menestykseen vaikuttavat yhteiskunnan luomat olosuhteet ja monet päätökset ajoneuvojen teknisistä säädöksistä verotukseen. Itärajan sulkeuduttua Suomen logistinen asema on yhä saarimaisempi. Keskeinen kotimaan vaikuttamiskohde on kunkin vaalikauden hallitusohjelma.
Vaikuttamisen strategiatiimiin kuuluvat SKAL Ympäristön toimitusjohtaja Lasse Kontiola, SKAL Metsän toiminnanjohtaja Kari Palojärvi, johtava asiantuntija Jouni Bergroth SKAL Itä-Suomesta sekä tuleva viestinnän asiantuntija SKALista. Tiimiä vetää toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Vaikuttaminen on pitkäjänteistä työtä, mutta vuonna 2024 SKAL onnistui monessa tavoitteessaan. Suomessa on satoja SKALin kaltaisia tai kokoisia edunvalvontajärjestöjä, mutta harva pystyy samoihin tuloksiin. Vaikuttamisen tuloksista vuonna 2024 voit lukea täältä.
Strategisen valinnan tavoitteena on esimerkiksi, että vaikuttamisresursseja keskeisiin painopistealueisiin vahvistetaan ja siihen osallistuvat organisaation kaikki osat, eduskuntavaikuttamisessa hyödynnetään kummiyrittäjäverkostoa ja EU-vaikuttamisessa erikoisjärjestöjen osaamista.
Strategiatiimi on panostanut talvikaudella kunta- ja aluevaaleihin, valmistellut alueellisen vaikuttamisen tehostamiseen liittyviä apuvälineitä ja hahmottanut kokonaiskuvaa SKALin vaikuttamistoimista. Seuraavassa vaiheessa aloitetaan valmistelu vuoden 2027 eduskuntavaaleihin. Konkreettisia kehitysaskeleita ovat olleet mm. kuntavaaliohjelma.
Vaikuttamiseen liittyviä ohjelmia on strategikaudella julkistettu kuntavaaliohjelman lisäksi työvoiman saatavuudesta ja normien purkamisesta. SKAL on tehnyt myös esityksiä pääministerin asettamalle kasvuryhmälle.
Kuljetusyritysten liiketoimintaosaamisen vahvistaminen on yksi SKALin strategian painopisteistä. Mitä siihen kuuluu ja mitä työkaluja SKAL tarjoaa jäsenilleen? SKAL-studiossa aiheesta keskustelevat toimitusjohtaja Anssi Kujala ja johtaja Petri Murto.
Suomen Yrittäjät haluaa kuulla näkemyksesi oman maakuntasi elinvoimaisuudesta. Vastaa kyselyyn ja auta arvioimaan maakuntien kehitystä ja parantamaan yrittämisen olosuhteita.
Kysely on avoinna 31.3.2025 saakka. Tutkimukseen vastaaminen tapahtuu nimettömänä. Vastaukset julkistetaan 14.5.2025. Vastaamiseen kuluu aikaa noin 10 minuuttia.
Ensimmäinen Kustannuslaskentakeskiviikko-webinaari innosti yhä useamman ottamaan SKALkulaattorin käyttöön ja kokemukset ovat olleet rohkaisevia:
Kiitos eilisestä webinaarista, joka oli hyvä ja ytimekäs. Olen tänään tehnyt SKALkulaattorilla ensimmäisen kustannuslaskelman tarjousta varten. Olen iloisesti yllättynyt sen helppoudesta ja eilen käydyt asiat auttoivat huomattavasti asioiden täyttöä. Hieno edistys aiemmin käyttämääni excel-pohjaan.
-Katariina Koivuniemi, Salon Logistiikka Oy
Ota sinäkin SKALkulaattori aktiivisesti käyttöön ja ilmoittaudu seuraavaan Kustannuslaskentakeskiviikkoon!
Seuraavassa Kustannuslaskentakeskiviikossa 26.2. klo 9-10 on aiheena Indeksi, sen käyttäminen ja kustannusmuutosten laskeminen. Kuljettajien palkankorotusten vaikutus kustannusindeksiin. Aiheesta kertoo SKAL Suoritealojen Jari Harju.
Mistä eri asioista yrityksen myyjän tai ostajan tulee olla tietoisia? Miten varmistan, että yritykseni on houkutteleva siinä kohtaa, kun luovun omistuksestani? Mitkä ovat yrityksen ostajan sudenkuopat?
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa 4.3. klo 9 käsitellään yrityksen laittamista myyntikuntoon. Aiheesta kertoo SKALin lakimies Sami Svinhufvud.
SKAL Forum palaa jälleen marraskuussa – entistä laajempana ja monipuolisempana. Tapahtuman ohjelmassa pureudutaan aiempaa syvemmin kuljetusyritysten liiketoiminnan aiheisiin.
Valikoimalla itsellesi kiinnostavimmat ohjelmaosiot pääset syventymään oman yrityksen kannalta tärkeimpiin aiheisiin. SKAL Forum tarjoaa edelleen myös ajankohtaista tietoa vaikuttamiseen ja paikallisyhdistysten kehittämiseen, mutta uudella rakenteella osallistujien on entistä helpompi räätälöidä itselleen sopiva kokonaisuus.
Pyydämme SKALin paikallisyhdistyksiä merkitsemään päivämäärän kalenteriin jo nyt ja pohtimaan yhdessä kevään kokouksissa, miten yhdistyksenne voisi parhaiten hyödyntää SKAL Forum 2025 -tapahtumaa yhdessä jäsenten kanssa. Luonnollisesti toivomme, että mahdollisimman moni paikallisyhdistys tulisi paikalle porukalla. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja, konkreettisia ratkaisuja ja ainutlaatuisia verkostoitumismahdollisuuksia alan asiantuntijoiden ja kollegojen kanssa. Paikkakuntaa emme vielä tässä vaiheessa paljasta, mutta se sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella.
Pysythän kuulolla – pistä SKAL Forum 14.-15.11. kevätkokoustenne ja tapaamisten asialistalle!
SKAL on järjestänyt perinteisen SKAL motoristien ajotapahtuman yleensä elokuussa. Parina viime vuonna tämä on toteutettu Etelä-Savon alueella ja Virroilla.
Olisiko teidän paikallisyhdistyksellänne tai alueyhdistyksellä kiinnostusta ottaa tämän vuoden tapahtuma alueellenne?
Teiltä toivottu apu olisi parin pysähdyspaikan varaukset, joissa on lounas- ja kahvitauot, sekä ajotapahtuman isännöinti. Oma moottoripyöräharrastus ei ole välttämätön, motoristien ryhmä hoitaa kyllä varsinaisen ajelun. Motoristeilta saa myös hyvin apuja mm. ajoreitin suunnittelussa ja pysähdyspaikkojen valinnassa. Me SKALissa hoidamme lopulliset varaukset ja keräämme ilmoittautumiset.
Jos yhtään innostaa, niin laitathan viestiä viimeistään maaliskuussa tapahtumakoordinaattori Sanna Hämäläiselle: sanna.hamalainen@skal.fi.
Tilaa SKAL-tuotteita omaan käyttöösi tai vaikka yhdistyksen aktiiveille!
Tiesithän että voit tilata esimerkiksi huppareita tai T-paitoja myös oman yhdistyksesi logolla. Ottakaa kevään kokouksissa asia esille ja tilatkaa kesän tapahtumiin omat asusteet.
SKAL Puodista löydät esimerkiksi heijastinliivit, lippikset, hanskat ja heijastimet tai juuri nyt ajankohtaisen tuotteen SKAL-pipon!
Muistathan, että pääset Tienkäyttäjän linjalla niin sanotulle raskaan liikenteen ohituskaistalle. Toimi näin:
1. Soita Tienkäyttäjän linjalle p. 0200 2100 (auki 24/7)
2. Valitse pikavalinta 9
3. Kerro havainnostasi asiakaspalvelijalle
Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa Hätäkeskuksen 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta, jolloin puhelimen paikannus näkyy suoraan Tienkäyttäjän linjalle.
Muista myös liikenteen palauteväylä ei-kiireellisissä palautteissa.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille, SKAL nuorten verkostolle ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.